СЪСТОЯНИЕ НА БЪЛГАРСКАТА ГРАЖДАНСКА АВИАЦИЯ: АНАЛИЗ НА АВИАЦИОННИЯ ПАЗАР ЗА 2015

Pan.bg 24 мар 2016 | 10:37 views (8774) commentaries(0)
img Какво представлява българската гражданска авиация днес?
Българската гражданската авиация включва ДП”РВД”, летищата (летищни оператори и оператори по наземно обслужване), авиокомпаниите за превоз на пътници и товари, авиационните технически бази, авиационните учебни центрове.

В системата на гражданската ни авиация сега работят около 8300 души. Наетият персонал е с високо квалификационно ниво, а общият му брой е почти достига до този през 1989 г.

Основата на гражданското ни въздухоплаване са авиокомпаниите за превоз на пътници, товари и поща и предприятието за специализирани авиационни услуги („Хели ер-САУ”). Те са „България ер”, „Българиан еър чартър”, „Би ейч еър”, „Ер Виа”, „Авиостарт”. Авиокомпании за за превоз на товари са „Карго еър” и „Роуз ер” и „Брайт флайт”.

Паркът на тези оператори е 44 самолета и 7 вертолета. В него са включени 27 над сто местни пътнически самолета с над 6 тона максимално излетно тегло, 10 товарни и седем специализирани. Разполагат с един 266 местен широкофюзелажен самолет А330; 13 самолета от семейството на А320; девет самолета B737; десет самолета MD 80/82; един самолет BAe 146; 7 самолета L410; три самолета АН 26 и седем вертолета.

Общият седалков капацитет на парка е около 4400 места. Сравнението показва, че капацитетът доближава стойностите от началото на прехода 1989 г..

През 2015 г. нашите превозвачи са превозили с международни полети от и до България 2034 хил. пътници срещу 1758 хил. през 1989 г., т.е 16% ръст.
Поне 10 български пътнически самолети успешно оперират на трети пазари, което позволява по-равномерно, почти целогодишно експлоатиране на самолетите, тъй като чартърните полети са подчертано сезонни.

България сега разполага с шест бази за техническо обслужване на самолети - самостоятелни или включени в състава на авиокомпании. Тези бази имат общо 9 хангарни места за ТО на 150 местни самолети. Базите за техническо обслужване са: „Луфтханза техник София” с 6 хангарни места за техническо обслужване на самолети; с по едно хангарно място разполагат базите „Българиан еър чартър”, „Би ейч еър” и „Аеротехник”. Със собствени хангари за ремонт на ВС разполага и специализираното предприятие „Хели ер-САУ”. За сравнение към 1989 г. сме имали пет хангарни места, които са обслужвали само собствени самолети. Тогава се извършва техническо обслужване без капитално възстановителни ремонти (КВР). Сега в българските бази за техническо обслужване се изпълняват както „C”, така и тежки „D” чекове. Това на практика изведе страната ни на едно от значимите места за ремонт на самолети в Югоизточна Европа с дял на международния пазар.
Сега българската гражданска авиация разполага с два учебни центъра за комплексно обучение на пилоти и техници и 3 действащи учебни центъра за първоначално обучение на пилоти.
Коя е най-важната характеристика на Българската гражданска авиация днес?
Българската гражданска авиация е напълно интегрирана част от Европейската гражданска авиация. Основен приоритет за нея са безопасността и сигурността на полетите. Вече 9 години ние прилагаме регламентите на ЕС в областта на авиацията. Контролът за прилагането им се извършва от ГД „ГВА” в взаимодействие с EASA, включително при одитирането и надзора. Това е гаранция за високата безопасност и сигурност на нашата авиация. Резултатите от провежданите проверки по програмата SAFA/SACA на самолетите на българските авиокомпании показват високо ниво на съответствие с европейските изисквания по безопасност.

Подобна оценка направи по време на визитата си през 2015 г. и изпълнителният директор на Европейската агенция за авиационна безопасност господин Патрик Ки.

image
?
Какво показват статистическите данни за превоза на пътници през последната година.
Оценяваме, че 2015 година беше сравнително добра година за българските авиокомпании.

1. Общ пътнически трафик по международни полети за България
(без данните за летище Пловдив):

1.1. общ брой на превозените пътници за 2015г. – 7.463 млн. пътници (за 2014г. са 7.358 млн. пътници)..

Ръстът на общо превозените пътници с международни полети до и от България за 2015г. спрямо 2014 г. е 105 хил. пътници или 1.4% .

• превозените пътници по редовни линии са 4.870 млн. (65% от всички превозени), за 2014 г. съответно са били 4.593 млн. и 62.4%.
Ръстът за 2015 г. спрямо 2014 г. е 277 хил. пътници или 6 %.
• превозените чартърни пътници – 2.593 млн. (35% от всички превозени, за 2014 г. съответно -2.765 млн. и 37.6%)
Спадът за 2015 г. спрямо 2014 г. е 172 хил. пътници или 6.2 %.

Запазва се тенденцията за прехвърляне на пътници от чартърни превози към превози по редовни международни линии

1.2. общ брой на превозени пътници от българските авиокомпании за 2015г. – 2.030 млн. (за 2014 г. 2.141 млн. или спад за 2015г. спрямо 2014г. от 111 хил. пътници или 5.2%);
• дял на българските авиокомпании за 2015г. – 27.2%
1.3. общ брой на превозените пътници от чуждестранни авиокомпании за 2015г. - 5.433 млн. пътници (за 2014г. са 5.217 млн. пътници или ръст за 2015г. спрямо 2014г. 216 хил. пътници или 4.1%);
• дял на чуждите авиокомпании за 2015г. – 72.8%

Бележка. 102.3 хил. са превозените международни пътници през летище Пловдив.

2. Общо превозени международни пътници до/от летище София

През летище София за 2015 г. са преминали общо 3.902 млн. пътници. Характерно за летище София е, че превози по редовни линии са доминиращи като през 2015г. 3.798 млн. или 97.3% от превозените пътници са по редовни линии.

2.1. общ брой на превозените пътници за 2015г. – 3.902 млн. пътници (за 2014г. са 3.643 млн. пътници.
Ръстът за 2015г. спрямо 2014г. е от 259 хил. пътници или 7.1%);

2.2. общ брой превозени пътници с български авиокомпании
за 2015г. – 0.951 млн. (за 2014 г. 0.917 млн.
Ръстът за 2015г. спрямо 2014г. е 34 хил. пътници или 3.7%;
• дял на българските авиокомпании за 2015г. – 24.4%

2.3. общ брой превозени пътници с чужди авиокомпании
за 2015г. – 2.951 млн. пътници (за 2014г. са 2.726 млн. пътници
Ръстът за 2015г. спрямо 2014г. е 225 хил. пътници или 8.2%.
• дял на чуждите авиокомпании за 2015г. – 75.6%

3. Международни редовни пътнически превози от /до летище София

3.1. общ брой на превозените пътници по редовни международни линии за 2015г. - 3.798 млн. пътници (за 2014г. са превозени 3.527 млн. пътници.
Ръстът за 2015г. спрямо 2014г. е 271 хил. пътници или 7.7%).

3.2. брой превозени пътници по редовни международни линии от български авиокомпании за 2015 г. - 896 хил. пътници (за 2014г. 871 хил. ).
Ръстът за 2015г. спрямо 2014г. е 25 хил.пътници или 2.9%.
• дял на българските авиокомпании за 2015г. - 23.6 %. (24.7% за 2014г.);
3.3. брой превозени пътници по редовни международни линии от чужди авиокомпании за 2015 - 2.902 млн. (за 2014г. са превозени 2.656 млн. пътници.
Ръстът за 2015г. спрямо 2014г. е 246 хил. пътници или 9.2%.
• дял на чуждите авиокомпании за 2015г. – 76.4% (за 2014г. е 75.3%).

4. Международни чартърни пътнически превози от /до летище София
4.1. общ брой на чартърните пътници за 2015г- 103.8 хил. (за 2014г. са 116.4 хил.
Спадът за 2015г. спрямо 2014г. е 12.6 хил. пътници или 10.8%.

4.2. брой превозени чартърни пътници с български авиокомпании през летище София за 2015 г.- 55 хил. пътници. (за 2014г. са били 46 хил.)
Ръстът за 2015г. спрямо 2014г. е 9 хил. пътници или 19.6%.
• дял на българските авиокомпании за 2015г. - 52.8%

4.3. брой превозени чартърни пътници с чужди авиокомпании за 2015 г. - 49 хил. пътници. (за 2014г. са били 70 хил.).
Спадът за 2015г. спрямо 2014г. е 21 хил пътници или 30%.
• дял на чуждите авиокомпании за 2015г. - 47.2%

5. Общо превозени международни пътници от/до летищата Варна и Бургас
Този сектор се разглежда доколкото характеризира Черноморския туризъм.
Общият брой на превозените пътници през летищата Варна и Бургас за 2015 г. е 3.552млн. Историческа основна характеристика за летищата Варна и Бургас е, че чартърните пътници са преобладаващи пред превозените по редовни линии. През 2015 г. 2.489 млн. или 70% от превозени пътници през летищата Варна и Бургас са с чартърни превози (2.649 млн. от общо 3.715 млн. или 71.3% за 2014 г.)

5.1. общ брой на превозените международни пътници през летищата Варна и Бургас за 2015 г. - 3.552млн. (за 2014 г са били 3.7148 млн.).
Спадът на превозените пътници до/от летищата Варна и Бургас общо за 2015 спрямо 2014 г. е 153.1 хил. пътници или 4.12%;

5.2. общ брой превозени международни пътници с български авиокомпании през летищата Варна и Бургас за 2015 г. -
- 1.073 млн. пътници (за 2014 г. 1.216 млн.).
Спадът за 2015 спрямо 2014 г. е 143 хил. пътници или 14.64%.
• дял на българските авиокомпании за 2015 г.- 30.2%

5.3. общ брой превозени международни пътници с чужди авиокомпании през летищата Варна и Бургас за 2015 г. - 2.479 млн. пътници (за 2014 г. – 2.499 млн.).
Спадът за 2015 спрямо 2014 г. е е 20 хил. пътници или 0.8%.
• дял на чуждите авиокомпании за 2015 г.- 69.8%
6. Превозени чартърни пътници от/до летищата Варна и Бургас

6.1. общо превозени чартърни пътници през летищата Варна и Бургас за 2015 г.- 2.489 млн. (за 2014г. са били 2.649 млн.). Спадът за 2015г. спрямо 2014г. е 160 хил. пътници или 6.0%;

6.2. превоздени чартърни пътници с български превозвачи през летищата Варна и Бургас за 2015г. - 1.038 млн. пътници (за 2014 г. 1.070 млн.).
Спадът за 2015г. спрямо 2014г. е 32 хил. пътници или 3%.
• дял на българските авиокомпании за 2015 г.- 41.7%

6.3. превоздени чартърни пътници с чуждестранни авиокомпании през летищата Варна и Бургас за 2015г. – 1.451 млн. пътници (за 2014 г. – 1.579 млн.).
Спадът за 2015г. спрямо 2014г. е 128 хил пътници или 8.1%.
• дял на чуждите авиокомпании за 2015 г.- 58.3%

7. Превозени пътници с редовни международни линии от/до летищата Варна и Бургас

7.1. общо превозени пътници с редовни международни линии през летищата Варна и Бургас за 2015 г.- 1.072 млн. (за 2014г. са били 1.066 млн.).
Ръстът за 2015г. спрямо 2014г. е 6 хил. пътници или 0.6%;

7.2. брой превозени пътници с редовни международни линии с български превозвачи през летищата Варна и Бургас за 2015 г. - 45 хил. пътници (за 2014 г. 146 хил.пътници.).
Спадът за 2015г. спрямо 2014г е 101 хил. пътници или 69%.
• дял на българските авиокомпании за 2015 г.- 4.2%

7.3. брой превозени пътници с редовни международни линии с чуждестранни авиокомпании през летищата Варна и Бургас за 2015г. – 1028 хил. пътници (за 2014 г. – 920 хил.).
Ръстът за 2015г. спрямо 2014г е 108 хил.пътници или 11.7%.
• дял на чуждите авиокомпании за 2015 г.- 95.9%

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка