Горещи новини
- Румъния ще лети с МиГ-21 още година
- ДЕН НА ОТВОРЕНИ ВРАТИ ВЪВ ВОЕННИ ФОРМИРОВАНИЯ ОТ ВОЕННОМОРСКИТЕ СИЛИ
- Отлично представяне на отбора по футбол на авиобаза Граф Игнатиево
- В Букурещ се състоя премиерата на полския лек разузнавателен автомобил RECON
- Въоръжените сили на Украйна започнаха да използват френските 155-мм гаубици Caesar
- Продължава шведската подкрепа за Украйна
- Военни от Нова Зеландия ще обучават войниците на ВСУ да боравят с британски оръжия
- Украйна едва ли (скоро) ще получи Leopard 1 или Marder
- Знаете ли, че...
- Чехия е предоставила на Украйна бойни вертолети (най-вероятно Ми-24)

Публикуваме част от интервю на Николай Ненчев във фактор.бг относно конкурса за нов изтребител...
- Г-н Ненчев, изненадан ли сте, че под натиска на президента Радев служебното правителство се активизира да похарчи 1,5 млрд. лева за закупуване на шведския самолет „Грипен“?
- Не съм изненадан, защото зная какво е мнението на Радев по тази тема още преди да стане президент. Това е поредната глупост, безобразие в завършен вид. Да се финализира този проект от служебен кабинет - е безумие.
- Правени ли са анализи какви самолети е най-изгодно да се закупят - Ф - 16 MLU и европейския Еврофайтър Тайфун или шведските "Грипен"?
- Позицията ми винаги е била национално отговорна, тоест съобразно геостратегическия интерес на България. Трябва да е ясно, че независимо какви ще бъдат самолетите, обслужването им е много скъпо. Скъпа е подготовката на пилотите. Когато трябва да изберем какъв изтребител да закупим, винаги съм изхождал от това какви самолети имат съседите ни. Говоря за съседите партньори в НАТО – Румъния, Гърция и Турция, а те работят с Ф-16. Ако решим да обучаваме пилотите – къде ще го правим. Едно е да ги тренираме в Гърция, да ползваме техните тренажори, друго е да ги обучаваме в Швеция или някъде другаде по Европа. Стратегически важно е къде ще се осъществява поддръжката на тези самолети. Коментирали сме тази тема и с румънци, и с гърци, та дори и с Турция. Можем да влезем в консорциум с тези натовски страни и заедно да поддържаме самолетите. Друг съществен въпрос е какво е следващото поколение самолети, каква е перспективата. Ако сега масовият самолет е Ф-16, то перспективата е Ф-35, много по-лесно е да обучиш един пилот на Ф-16, а после той да премине на Ф-35. Проблем са и въоръженията, които трябва да бъдат монтирани, ако заложим на варианта „Грипен“. Съществен е и въпросът - с какво оборудване ще летят. Естествено с американско. Тоест, техниката, която ще се закачи за този самолет, за тази платформа ще бъде американска, въоръженията също, но ще ни струват доста по-скъпо, ако ги вземем допълнително. Внимателно съм проучил тази тема. Знам, че наши съюзници в НАТО използват самолетите „Грипен“, но към тях има доста забележки. Важният въпрос обаче е – тази поръчка не е работа на служебното правителство. България е парламентарна република, но явно интересите са огромни и това провокира действията на президента и Герджиков. Като военен министър аз бях първият, който влезе в остър конфликт с Радев. От първият момент беше ясно, че този човек, още докато бе командващ на ВВС, прави кампания, нечистоплътна кампания. На фона на службата и проблемите й рекламираше себе си. Това е поредният много сериозен гаф, който Радев забърка, но се надявам редовното правителство да поправи тази грешка. Добре е да се направи сериозна експертиза от Института за отбрана. Да получим оценка и в широк аспект да се даде яснота – какъв самолет е нужен на България.
- Какъв изтребител е най-подходящ за нас?
- Имаме нужда от многецелеви самолет – категорично, а не от прихващач, тоест от самолет, който води битка във въздуха. Ако се спрем на „Грипен“, това означава, че трябва да поддържаме още един самолет, който да е за битка по наземни цели. Полезно за България е отбраната да се насочи към многоцелеви изтребител, който да върши работа както във въздушен, така и в наземен бой. Ако се спрем на „Грипен“, то трябва най-вероятно да поддържаме и СУ-25, пак руски самолет, защото шведският не може да води наземна битка.
- Прозират ли зад тази прибързана ориентация към „Грипен“ някакви други интереси и зависимости, примерно руски?
- Това е безспорен факт, очевадно е какво се случва. Вижте Румъния колко постигна в отбраната си. Ние също сме имали сериозни стратегически идеи в тази област. Водили сме разговори със САЩ. Обмисляше се тук да има тяхна база, проявяваше се интерес към предприятието „Авионамс“. Стъпвайки САЩ у нас, България става стабилна зона. Тяхното присъствие в тази точка на света е въпрос на национална сигурност. Идеята беше у нас да са американските ремонтни заводи, тук да се поддържат техните самолети. Това се обуславяше и от влошените отношения между САЩ и Турция. За мен руските интереси при закупуването на „Грипун“ са очевадни. Русия е направила всичко възможно тяхното лоби да насочи българското правителство към закупуването на друг тип самолети. За тях е ужас САЩ да имат силно влияние в България, а ние се стремим към това. Всичко е очевадно, какво има да анализираме – ако вземем „Грипен“, те ще са без американско оборудване. А ние после на какви цени ще го вземем, за да са самолетите в бойна готовност?
loading...
Други публикации
Напиши коментар
Този пишман земеделец, пак изпъква като разбирач по всичко.
Ние комбайни ли ще купуваме или бойни самолети?
Този смешен спИциалист по редосеялки да върне заграбеното БЗНС и да си подготви раирания костюм.
Скоро може да му потрябва.
Бай Кольо ти недей да даваш акъл дет го нямаш, а глей да не изтървеш сапуна...
Избора на нов изтребител не е също работа на бивши, провалили се и некомпетентни Пишман земеделци. Тоя олигофрен от къде разбра че грипен не може да носи въоръжение въздух-земя? Земеделеца знае ли колко е капризна прахусмукачката ф-16 относно полосата за излитане и кацане. С комбайни ли ще ги подържа тези писти или шепа войничета с метлички от вкъщи(щото армията ни няма налични). Кои ще са му запасни летища на този ф-16, като е толкова капризен?
Стъпвайки САЩ у нас, България става стабилна зона. Тяхното присъствие в тази точка на света е въпрос на национална сигурност. Идеята беше у нас да са американските ремонтни заводи, тук да се поддържат техните самолети.
Където са стъпали американците са "най-стабилните зони" в света. Земеделеца да си извади носа от някой американски задник и да ми каже поне една стабилна зона с американско присъствие.
За тях е ужас САЩ да имат силно влияние в България, а ние се стремим към това.
Към това се стремиш ти защото ти е платено от американците а останалите българи искат независима и силна България.
Всичко е очевадно, какво има да анализираме – ако вземем „Грипен“, те ще са без американско оборудване. А ние после на какви цени ще го вземем, за да са самолетите в бойна готовност?
Простия си остава прост - и защо Грипена трябва да е с американско оборудване - трябва да е съвместимо с НАТО а то си е такова но на тъпунгер как да обясниш. Даже на руски самолети не е проблем да се направи оборудването съвместимо с НАТО но на комбайнер да обясняваш за самолети.
Тоя продължава да ръси глупости. Ама големи. Обаче не е достоен да бъде коментиран, въпреки че по темата може много да се коментира. Тоя не заслужава да му се обръща внимание.
Я, Тупето има време между разпитите в прокуратурата и предстоящия съдебен процес, в който е обвиняем? Само темата му убягва, от него очакваме да ни говори за комбайни и краставици, не за самолети.
Ненчев да каже като земеделец, кога се сее цвеклото. Ако не може да отговори на този въпрос, ще му бъде много по-трудно, да отговори на въпроси от материя, която не разбира, като например бойна авиация.
Апропо, Ненчев, какво стана с проститутката, сега как я издържаш?
KAKVO RAZBIRA TOZI GLUPAK OT AVIACIA,ILI E CHUL NECHTO OT PREDNIA NACHALNIK NA OTBRANATA I SEGA.........KOMENTARI PRAVI
А кой е тъпия журналист, който се занимава да интервюира един пропаднал и заметен в миналото политик от Реформаторския блок.
Ненчев: Грипен не става за наземни цели.
Уикипедия: „Gripen“ е замислен като самолет, съчетаващ висока ефективност, гъвкавост и издръжливост. Съкращението JAS произлиза от думите Jakt (въздушен бой), Attack (наземни удари) Spaning (разузнаване). Така се подчертава многоцелевата роля на изтребителя.
А бе че грипена особено предлаганата ни модификация е смешно самолетче спрямо другите западни самолети е абсолютен и тотален факт.Само не разбирам що Еврофайтъра не се разглежда като вариант много добър изтребител.А за наземни цели не ни трябва ние с ислямска държава няма да воюваме.
Абе да ти го набия в човката, шибаняк смотан.
Повозиха го като стюардеса два пъти и тоя плешив катил се взе за пилот и капацитет по авиационните въпроси!
Тъпо земеделско мекере, лизач на артистки и на американски патки.
Време е да бъде прибран и да си излежи една доживотна за държавна измяна, тоя крастав боклук.
По принцип ме боли хуя дали е Грипен или Локхийд, но ако аз съм от Грипен, на тоа ферментирал каунь ше му съдера емболенската говняна кожа от съдене и ще пледирам за милиони обезщетение.