Крахът на съветската гражданска авиация

Pan.bg 26 мар 2020 | 15:11 views (683) commentaries(0)
img
ПАН.БГ




Авиационната индустрия беше един от онези сектори на националната икономика, с които Съветският съюз беше напълно легитимно горд. По въздушните линии на страната нямаше нито един чуждестранен самолет, но съветските самолети са били изнасяни в много страни по света и са произвеждани в някои от тях по лиценз. Какво се случи с някога могъщата съветска авиационна индустрия , има ли тя достойни наследници днес?


СССР с право може да се нарече велика авиационна сила - в края на краищата именно тя създаваше всеки втори самолет, който тогава се намираше във въздушното пространство на планетата! От поточните линии на съветските авиационни заводи излизаха толкова самолети, колкото всички останали страни по света взети заедно. През 50-те и 80-те години на ХХ век са разработени десетки видове цивилни самолети, които успешно преминават в серии, произвеждани в хиляди единици - като например Ан-2, Ан-14 , Як-40, Як-42, Ил-14, Ил-76, Ту-134, Ту-154. Това е непълен списък на " най-циркулиращите" съветски крилати превозни средства.


Освен това в СССР са произведени над 30 различни видове хеликоптери. Много от тях имаха както военни, така и граждански „версии“. Всяка година страната е изнасяла седем до осем дузини самолети, повече от сто хеликоптера. Стотици са успешно продадените в чужбина самолетни двигатели .



Може би основата на успеха беше, че всичко - от самолета и двигатели до последния винт или нит в тези машини бе проектирано и произведено от съветските специалисти в родни предприятия. Съветската авиационна индустрия по принцип не знаеше думата „внос“. Страната в тази индустрия беше по-напред на всички западни конкуренти - и не само в броя на произвежданите продукти ( стотици пътнически лайнери и товарни самолети годишно), но и в качеството си, в напредналото ниво на научно-технически разработки. Едно от най-добрите доказателства е фактът, че един първите свръхзвукови пътнически самолети, излетял в небето в края на 1968 г., беше съветският Ту-144.



Перестройката и последвалият крах на Съветския съюз нанесоха на гражданска авиация, както и на производството на самолети, един от най-опустошителните удари. Бърза деиндустриализация, унищожаването не само на производството, но и на научните, проектни, изпитвателни съоръжения, бързото отливане на компетентни и обучени специалисти от бранша и почти пълното прекратяване на обучението на




кадри ...

Изглеждаше, че Русия завинаги ще бъде обречена да лети изключително на „Боинг“ и „Ербъз“, погребвайки собственото си голямо авиационно минало.Ил и Ту, бяха хвърлени за скрап. Независимо от това, през последните години ситуацията, макар и не бърза, но започна да се променя към по-добро.


Случи се така, че от повече от петдесет предприятия от авиационната индустрия, както и няколко десетки асоциации за научни изследвания и разработки, свързани с нея, съществували в СССР към момента на неговия крах, се намираше на територията на РСФСР. Куйбишев авиационен завод (KuAZ), VASO (Воронежска акционерна авиационна строителна компания), Казанския авиационен завод, кръстен на С. П. Горбунова. Далеч не е пълен списъкът само на най-водещите руски авиационни предприятия. Всички те, продължават работата си и днес.


Втората "авиационна" република на СССР беше Украйна. Харков, Киев, Запорожкия самолетни заводи, дизайнерско бюро "Антонов" - всички тези предприятия бяха гордостта на съветската авиационна индустрия. Те произвеждаха самолети Ан-24, Ан-26 и Ту-134 и други. Естествено - в тясно сътрудничество с други заводи и проектантското бюро на СССР. „Лебедовата песен“ на украинското самолетостроене беше създаването на такива забележителни машини като самолетите Ан-124 Руслан и Ан-225 Мрия, на които целият свят се възхищаваше. След това и там започна залезът ...


Всъщност краят на авиационната индустрия е през 2014 г. когато стана пълното прекъсване на икономическите и икономическите връзки на Украйна с Русия. През последните пет години същият "Антонов" не е пуснал нито един самолет. Пред украинската авиационна индустрия има само две възможности - да умре тихо или да бъде изкупена от "китайски другари". Последнте обаче много активно се противопоставят на кураторите от Вашингтон. Въпреки това, сега ситуацията може и да се промени и голяма част от авиоиндустрията на Украйна да попадне в китайски ръце.


В противен случай, най-вероятно, украинските самолетни заводи ще претърпят съдбата на Ташкентската авиационна производствена асоциация, кръстена на В.М. Чкалов, която в съветските години произвеждаше един от най-популярните самолети - Ил-76. Днес това е Механичният завод в Ташкент, в който не е останала нито една машина за самолети - тя е изцяло преработена за производството на товарни железопътни вагони.


Така че в Русия производството на граждански самолети е далеч от добрата позиция от миналото. Да, не е лошо - Руската федерация да посредничи с лидерите
на военната авиационна индустрия, които несъмнено са водещи в света. И съвместно да бъде възстановена поне част старата слава на съветското гражданско авиостроене

Превод и редакция ПАН.БГ

Източник
topwar.ru

Автор
Александър Харалужни
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

РЕГИСТРИРАЙТЕ СЕ, ЗА ДА КОМЕНТИРАТЕ СТАТИЯТА!


Регистрирай се

За реклама

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Новини от агенция Xinhua

Прочети още
eXTReMe Tracker