Изтребителите на българските ВВС - МиГ-21бис борд "088"

Pan.bg 21 май 2020 | 12:54 views (731) commentaries(0)
img пан.бг

МиГ-21бис борд "088" е фронтови изтребител.Самолетът е произведен на 23.05.1982 г. в СССР в Авиационен завод № 21 „Серго Орджоникидзе“, град Горки (днес Нижний Новгород) със заводски номер 75094088.

Самолетът е доставен „втора ръка“ в България година и половина след производството му, но с много малка наработка по време на експлоатацията му в съветските ВВС. Пристига у нас на 13.12.1983 г. (управляван от съветски летец) с налетяни едва 17, 20 часа.

Приет е на въоръжение в ПВО и ВВС на Народна република България на 20.12.1983 г. и постъпва в под. 28000 – Граф Игнатиево (19 изтребителен авиационен полк), където получава борден номер 088.

Първият полет в България е изпълнен на 16.01.1984 г. от летеца Колев, а първи авиотехник на самолета е старши сержант Богданов.

През 1994 г. 19 изтребителен авиационен полк е преструктуриран в 3 изтребителна авиационна база. МиГ-21бис борд 088 продължава да служи в състава на авиобазата.

Последният полет е изпълнен на 23.02.2001 г. от летеца Мяшков, а последен авиотехник на самолета е старшина Димитър Владев.

Летателната експлоатация на изтребителя завършва с обща наработка от 1065,02 летателни часа, при остатъчен ресурс 1334, 58 часа – използван е само 44.4 % от назначения летателен ресурс.

В историята на машината има три продължителни периода, през които самолетът стои на земя:
- от 26.02.1987 г. до 22.10.1987 г.
- от 02.08.1995 г. до 05.11.1996 г.
- от 10.09.1997 г. до 30.04.1998 г.

Последната консервация (за дългосрочно съхранение) на изтребителя е извършена на 15.02.2008 г.

По време на експлоатацията на изтребителя в България е извършен един ремонт (среден) в Машинно-ремонтен завод (МРЗ) „ Георги Димитров “, разположен на летище Граф Игнатиево – от 01.02.1991 г. до 17.07.1991 г.

Изтребителят идва в България с изпълнена доработка за използване на ракети „въздух-въздух“ за близък бой Р-60.

На 16.03.1998 г. е извършен монтаж на транспондер ATC 2000, с който се подобрява взаимодействието между ВВС и гражданското Ръководство на въздушното движение (РВД).

На 02.04.2001 г. е извършена подготовка на самолета за монтаж на GPS приемник Trimble 2101.

За времето на експлоатация, на самолета са летели летците: Андонов, Банков, Бурлаков, Ваклинов, Виденов, Вълов, Вълчев, Георгиев, Гетов, Гложенски, Дерузов, Джуров, Дончев, Досев, Дуев, Занков, Йонков, Йорданов, Карамитев, Каранинов, Колев, Костов, Крумов, Куртев, Лазаров, Лозанов, Луков, Манев (бъдещ Началник на Военна академия „Г. Раковски“), Методиев, Мяшков,
РАЗГЛЕДАЙТЕ ГАЛЕРИЯТА > > >




Начев, Пашов, Петков, Петров, Полянков, Попов (бъдещ Началник на Главния щаб на ВВС), Радев (бъдещ Президент на Република България), Рачев, Резашки, Сейменски, Сербезов, Симеонов (бъдещ командир на ВВС), Стойнов, Стоянов, Танев, Тодоров, Трифонов, Хамбарлийски, Цветков (бъдещ командир на Корпус Тактическа авиация), Цоков, Цонев, Чакмаков, Чакъров, Янков и други




Източник: Музей на авиацията - Крумово

Навигирайте с бутоните под снимката, за да разгледате галерията!


Изтребителите на българските ВВС - МиГ-21бис борд "088"

ПРЕДИШНА СНИМКА 1/3 СЛЕДВАЩА СНИМКА

loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

Задължителни полета*

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още
eXTReMe Tracker