ГАЛЕРИЯ: 70 ГОДИНИ ОТ ОСНОВАВАНЕТО НА АВИОБАЗА ДОБРИЧ! ЧЕСТИТ ПРАЗНИК!

Pan.bg 01 апр 2021 | 10:57 views (2076) commentaries(0)
img
pan.bg
Списание КРИЛЕ - бр1 2021[
Част от снимките са на Михаил Филев


На 1 април 1951 г. със секретно писмо N 1-А-3014/30.03.1951 е сформиран 26-ти отделен разузнавателен авиационен полк (орап) с командир поручик Йордан Йорданов Стефанов. Неговата история започва още по време на втората фаза на Втората световна война (12 септември – 26 декември 1944 г.), когато 5-и авиационен бомбардировъчен полк е базиран на летище Враждебна и активно участва в бойните действия с 15 самолета До-17 „Ураган“, 10 - В-71 „Жерав“, и по един Fi-156 „Дрозд“ и Fw-58 „Гълъб“. Изпълнени са 356 полета и са хвърлени 190 тона бомби.

След войната 5-и авиационен бомбардировъчен полк е разположен на летище Граф Игнатиево и на неговата база се формира и организационно изгражда 26-ти орап. През периода май – септември 1951 г. полкът е пребазиран на летище Крумово, по-късно на летище Горна Оряховица, а от 23 септември 1955 г. – на летище Толбухин (Добрич). С указ № 298 / 26 август 1953 г. на Народното събрание 26-ти орап получава и бойното си знаме.

След като на 13 април 1955 г. 3-та бомбардировъчна дивизия в Балчик е разформирована, първите самолети Ту-2 и Ил-28, които могат да бъдат разгледани днес в Музея на авиацията, пристигат в 26-ти орап. След 1959 г. 26-ти орап е превъоръжен с МиГ-15, а първите пилоти, летели на този самолет, са Янаки Янакиев и Кирил Стоянов. През 1963 г. майор Димитър Глушков прелита с първия самолет МиГ-17 на летище Добрич, а 5 години по-късно група летци преминават обучение за приучаване към самолет МиГ-21. На 3 ноември 1982 г. на летище Добрич кацат самолетите МиГ-25, а полк. Влаю Генов е първият български пилот летял на тази машина (2 декември 1982 г.). Сформира се звено от 4 броя МиГ-25, които оперират до 1992 г. Същевременно в периода 29 февруари – 1 юни 1984 г. летците и техниците от поделението преминават обучение в Краснодар за приучаване на самолет Су-22М4. Първите, летели на тази машина, са полк. Фотев и майор Щетинин (18 септември).

На 1 септември 1994 г. със заповед от министъра на отбраната на основата на 26-ти орап е сформирана 26-та разузнавателна авиационна база (раб) с тилов и свързочен батальон и радиолокационен пост.
През 1995 г. на
26-та раб започва експлоатацията на Л-39, а от 1 септември 1998 г. и на самолети МиГ-21 бис от закриващата се 6-а авиобаза Балчик.
През април 2001 г. самолетите Су-22М4 са прехвърлени в авиобаза Безмер, а 26-та раб е преобразувана в авиотехническа база.
На 16 юни 2002 г. със заповед на министъра на отбраната базата е закрита.

Командири:
1. поручик Йордан Йорданов Стефанов (1951 – 1952)
2. майор Йордан Върбанов Песаров (1952 – 1955)
3. генерал-майор Щерьо Александров Щерев (1955 – 1958)
4. полк. Георги Иванов Стоев (1958 – 1959)
5. полк. Серафим Митев Колчев (1959 – 1966)
6. полк. Дельо Иванов Колев (1966 – 1968)
7. полк. Христо Иванов Костадинов (1968 – 1971)
8. полк. Тодор Маринов Плачков (1971 – 1974)
9. полк. Христо Димитров Костов (1974 – 1978)
10. полк. Влаю Христов Генов (1978 – 1981)
11. полк. Димитър Петров Фотев (1981 – 1985)
12. генерал-майор Иван Николов Парапунов (1985 – 1987)
13. полк. Марин Стоянов Христов (1987 – 1990)
14. подполк. Руси Вълчев Русев (1990 – 1993)
15. полк. Иван Георгиев Пейчев (1993 – 1995)
16. полк. Альоша Петров Стоянов (1995 – 2000)
17. полк. Валентин Георгиев Милев (2000 – 2002)


Самолети на въоръжение:

Пе-2 (1951 г. в Горна Оряховица)
Ту-2 и Ил-28 (1955 г.)
Ескадрила Миг 15 бис (от 1959 г.)
Ил-28Р (1961 г.)
МиГ-15 У(1959 г.)
МиГ-17 Ф (1963 г.)
Ил-14 (1966 г.)
МиГ-21 Ф-13, МиГ-21 Р (след 1968 г.)
МиГ-25 (4 броя – 1982 г.-1992 г.)
Су-22M4 (1984 г.)
МиГ-21 МФ (1991 г.)
L-29 (1991 г.)
L-39ZA (1995 г.)
МиГ-21 бис и МиГ-21У (1998 г.)




image
Личният състав на група АО до борден номер 754. Есента на 1985г. Последни дни в полка на ст. серж. Петко Енев...

image
Вечна дружба :) Началник-групите АО и РРА/РЕП от ЗОР пред 51-ва спарка. Годината е 1985 или 1986. Негативът на снимката е обърнат.

image
Част от ИТС на ЗОР към 26-ти РАП. Самолетът е МиГ - 25РУ, борден номер 51. Късното лято на 1985 г.

image
Монтаж на гума на N 731

image

image
Поредната разруха причинена от грубата реформа в МО

image
Разрухата...

image

image

image

image
Пълна добричка стоянка!

image

image

image

image

image

image

image

image
Олющените самолети след закриването на авиобазата

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image
Ескадрилата от Добрич на гости в Безмер

image

image

image

image
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Социални мрежи

Поръчайте с до -25% отстъпка

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка