„Въздушните акробации“

Pan.bg 03 май 2021 | 10:59 views (493) commentaries(0)
img pan.bg
Източник: Музей на авиацията - Крумово

Знаете ли, че…

Въздушната акробатика се състои от различни по сложност и опасност изпълнения, които изискват точно определени действия и маневри. Eто как през 1933 г. ветеранът - летец Асен Йорданов в статията „Въздушните акробации“, описва възможностите на самолета и акробатическите полети.

1.Винт (свредел). Самолетът изписва една много стегната спирала, като се върти около надлъжната си ос и остава впечатлението на „падащ лист”. Тя се получава, когато пилотът намалява хода на двигателя и действа върху страничното кормило, заедно със стабилните крилца (елерони). Винтът е особено опасен, когато наклонът на оста на самолета към вертикала е по-голям от 45 градуса и затова е наречен „смъртоносен”
2.Плъзгане (глисада) по крилото. Пилотът наклонява самолета в страни, единствено с помощта на стабилните крилца (елерони). За улесняване на движението се намалява и скоростта. За да се спре глисадата, пилотът спира двигателя и действа със страничното кормило в обратна посока. Една по-трудна и опасна акробатика се явява „слизането в глисада”, при която самолетът от хоризонтално положение, чрез плъзгане встрани по крилото си, идва в хоризонтално положение, след което пак в глисада по същото крило, пак в хоризонтално положение и т.н. докато стигне земята.
3.Стремглаво (смъртоносно ) спускане. Самолетът преминава от стръмно слизане към бързо и внезапно хоризонтално летене, и се получава усещането, че пада вертикално надолу.
4.Стръмно изкачване (кабре). Самолетът се изкачва вертикално нагоре (праволинейно или винтово), при което той постоянно губи скорост и за да се излезе от това положение, преминава в пике (стръмно слизане).
Един вариант от кабре и глисада е тъй наречения шандел, при който самолетът от стръмно изкачване, минава в глисада по крилото и бързо към спирала надолу. Това изпълнение е много трудно и опасно.
5.Въздушни премятания (лупинги). Пилотът преобръща самолета по вертикален кръг, като застава с колелата нагоре, а изписваната кръгова крива се нарича „мъртва крива”. Този вид акробатика, е известен още като „Полет на Пегу“, тъй като за пръв път е извършен от него през 1913г.
Обикновено лупингът се извършва с „главата” нагоре и рядко с „главата” надолу и е много по-опасен от обикновения. У нас, за първи път лупинг се извършва през 1921г. от двама пилоти: Александър Стоянов и Георги Попвасилев
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Социални мрежи

Поръчайте с до -25% отстъпка

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка