БЪЛГАРИНЪТ СУ-22, ПОЛКОВНИК ДИМИТЪР ФОТЕВ - НА 82 ГОДИНИ!

Pan.bg 10 юни 2021 | 16:12 views (722) commentaries(0)
img
Полковник Димитър Фотев, известен като българинът Су-22 навърши 82 години!
Да е жив и здрав!

Наздраве от списание КРИЛЕ, всички приятели от Добрич и българската авиационна общност!


ФОТЕВ, ДИМИТЪР ПЕТРОВ - БИОГРАФИЯ ОТ ЦВЕТАН ЦАКОВ В СПИСАНИЕ КРИЛЕ

Българинът Су-22, известен авиационен командир и пилот.
Роден на 9 юни 1939 г. в гр. Оряхово в семейството на служител от Българското речно плаване. Отрасъл е край река Дунав, живял в лом, Оряхово и Силистра. Детската му мечта да стане пилот е предизвикана от един бръснещ полет на двойка самолети над къщата им в Лом. Завършва теоретична подготовка в аероклуб (1956-1957 г.). След гимназията (Силистра, 1957 г.) постъпва в Аероклуб Русе, и завършва успешно първи пилотски курс на ЛАЗ-7. Курсант в НВВУ “Г.Бенковски” (1957-1960 г.). Летял там на самолетите ЛАЗ-7М, Як-11, УТИ МиГ-15. разпределен на служба в гр. Толбухин (днес Добрич) като младши пилот на самолет МиГ-15 бисР. Завършва ВА “Г.С.Раковски”, бил е на тримесечен командно-щабен курс във ВА “Ю. Гагарин” – Монино, Москва (1981 г.). Заемал последователно всички командни длъжности от командир на звено до командир на авиационен полк, инспектор по бойното използване в 10-и САК и старши инспектор в отдел “бойна подготовка” на ПВО и ВВС. Във военната авиация е прослужил 32 години. Летял е на самолетите ЛАЗ-7, Як-11, МиГ-15 . всички модификации, МиГ-17, МиГ-21Ф13 и Су-22М4 д общ нальот над 3500 часа. Синът му капитан Валери Фотев е командир на вертолет.
Полковник от запаса. Военен летец първи клас (1973 г.).

Фотев Фрагменти: “Су-22 – друг като него няма!”
• “Летателни произшествия по моя вина не съм допускал, а като командир-организатор предотвратих произшествие на самолет МиГ-21 от капитан Димитър Чавдаров. След негов доклад от въздуха, че основният колесник не се спуска по нормален и авариен начин, ръководителят на полета му подава команда да се насочи в зоната за катапултиране и напусне самолета с катапулта.В този момент подхождах с учебен самолет като инструктор над летището и чух всички разговори между летеца и ръководителя на полетите. Оцених обстановката и като поех голяма отговорност (горивото на летеца беше на авариен остатък), отмених командата на ръководителя, наредих на летеца да пусне носовото колело и изпълни заход за кацане на запасната полоса за излитане и кацане по корем. Летецът изпълни точно
РАЗГЛЕДАЙТЕ ГАЛЕРИЯТА > > >
командите и благополучно приземи самолета – спаси себе си и него...”
• “През март 1984 г. бях назначен да водя група летци и инженерно-технически състав от авиополка за приучване на самолет Су-22 в Краснодар –СССР.

След теоретични занятия, изпити и тренажи в кабината на самолета започнахме полети през април с.г. Като командир на полка моята подготовка вървеше по-напред спрямо другите летци, но пък в замяна на това те бяха в по-изгодно положение – аз след всеки полет споделях с тях всички особености на самолета в полет, като имах предвид, че не бяха летели на свръхзвуков самолет, а само на МиГ-17.
След изпълнение на планираните проверки (учебни полети) бях допуснат първи за изпълнение на самостоятелни полети на боен самолет Су-22МУ, а в края на курса ми бе разрешена и инструкторска работа на учебен самолет. Курсът бе завършен успешно от всички летци без предпоставки за произшествия.”
• “Новите Су-22 пристигнаха в авиополка с транспортни самолети през лятото на 1983 г. в разгрлобено състояние. Създадохме добра организация и помощ на заводската бригада от специалисти за сглобяването на самолетите и бързо да се подготвят за облитане. За облитането на с8амолетите дойдоха от СССР двама заводски изпитвачи, които демонстрираха със завидна техника на пилотиране качествата и възможностите на самолет Су-22, самолетът от четвърто поколение електроника и автоматика на управление.
Имах щастливата възможност да излетя първи с един от летците изпитвачи и изпълних с учебна цел “свредел”. Поведението на самолета беше такова, както е описано в инструкцията, и при дадените от мене команди той послушно излезе от свредела. Това беше първият и единствен полет с изпълнение на свредел на тозип самолет, но това ми даваше право да уверявам летците, че няма никаква опасност, ако неволно или поради груба грешка в техниката на пилотиране се влезе в свредел, самолетът излиза сигурно, стига само да се подадат правилни команди, за което съм наблягал винаги в предварителната подготовка.
Поради продължително прекъсване, летателната подготовка на групата, приучила се на Су-22, се възстанови с помощта на двама инструктори от ВВС на СССР.”
• “Със заповед бях назначен за началник на курса за приучване на авиационната ескадрила, като успоредно с това изпълнявах всички задължения, произтичащи от длъжността ми на командир на полк. Курсът по приучване на Су-22 завърши успешно в срок и без летателни произшествия. Не мога да не спомена помощта, която ми оказваше в методическо отношение полковник Милан Христов – началник-служба по безопасност на полетите в ПВО и ВВС, който също летеше на Су-22.
Освен летците от авиополка приучих на Су-22 още двама летци от 10-и САК и бъдещия командир на разузнавателния авиополк и сега началник на Управление на авиацията в Главния щаб на ВВС генерал-майор Иван Парапунов.
И досега летците, обучени от мен, летят без летателни произшествия и предават своя опит на по-младите летци, като до момента на самолет Су-22 няма допуснати тежки летателни произшествия по причина на авиационната техника и летателния състав. Противно на много авторитетни писачи, че руските самолети били летящи ковчези, отговорно мога да заявя, че Су-22 е един съвременен боен самолет от четвърто поколение, с високи технически и бойни качества. Друг такъв самолет в България засега няма.”
• “Авиацията в България сега е в упадък, почти в аварийно състояние, но заслуга за това нямат нито летците, нито инженерите и техниците. Причините са много по-дълбоки – казват икономическа криза, но ми се струва, че това е само оправдание на държавата, която не прави нищо, за да задържи пилотите, които напускат след 10 години служба в разцвета на професионалните си умения, а младите летци нямат никаква мотивация и перспектива...”
• “Групата, която се приучи в Краснодар, беше от пет летци плюс полковник Милан Христов от щаба на ПВО и ВВС. Това бяха летците капитан Атанас Тенев, капитан Иван Пейчев, капитан Милен Буковски, капитан Пенко Бурлаков.”
(Из анкета на автора “ХХ век: Българска авиация”, 1997 г.)



Навигирайте с бутоните под снимката, за да разгледате галерията!


БЪЛГАРИНЪТ СУ-22, ПОЛКОВНИК ДИМИТЪР ФОТЕВ - НА 82 ГОДИНИ!

ПРЕДИШНА СНИМКА 1/2 СЛЕДВАЩА СНИМКА

loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Социални мрежи

Поръчайте с до -25% отстъпка

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка