Кой бе полк. Георги Любенов?

Pan.bg 20 яну 2022 | 08:14 views (1910) commentaries(0)
img
хаджи Димитър СТАВРЕВ
pan.bg

Отиде си и о. з. полк. Георги Любенов, главен инженер на ВВС.

Загубихме прекрасен авиационен инженер, офицер и българин.


Погребението ще е днес от 11,30 на гробищата в Кичук Париж, Пловдив.

Поклон пред паметта му!!!

image

Полковник Георги Любенов Георгиев е роден на 02.04.1934 г. в село Деков, Свищовска околия.

Цели 34 години, от 1953 до 1987 г. е в редовете на ВВС. През 1953 г. постъпва в НВВТУ „В. Коларов“ (Ловеч), което завършва на 03.04.1956 г., вече след преместването му в Горна Оряховица.

Получава полувисше образование и първото му назначение е в 19-и иап Граф Игнатиево като техник на самолет. Пет години е техник на самолет, като освен в 19-и иап е назначен и за техник на самолет в щабното звено на 10-а авиационна дивизия.

През 1961 г. постъпва на обучение във ВА „Г. С. Раковски“ (София), а от 1963 г. до 1966 г. продължава обучението си във ВВВУ „Г.Бенковски“ (Долна Митрополия), където след завършването му получава висше военно образование.

От 1966 г. е назначен на работа като началник на Технико-експлоатационната част (ТЕЧ) в 19-и иап Граф Игнатиево, а от 1967 до 1968 г. е преместен на работа в ИАС на ПВО и ВВС като старши инженер, отговарящ за реактивната авиация. В периода 1968-1969 г. е на длъжността инженер по СД, а от 1969 до 1974 г. заема длъжността ЗК по ИАС на 19-и иап. В полка на въоръжение са няколко модификации МиГ-19 и МиГ-21.

През 1972 г. преминава 6-месечно обучение във ВВИА „Н. Е. Жуковски“ (Москва) в курса за усъвършенстване на инженерни кадри (КУИНЖ).

От 1974 е служба в ИАС на ВВС. Длъжността ЗК по ИАС на 10-и САК заема през 1978 г., а от 1982 до 1987 г. е зам.-командващ авиацията по ИАС, той и главен инженер. На длъжността главен инженер на авиацията работи принципно с ръководството на ПВО и ВВС. Действията му винаги са били насочени към утвърждаване авторитета на службата.

Обслужва самолетите от МиГ-15 до Су-25К. Последният му работен ден съвпадна с първия летателен ден на самолета Су-25К в 22-и ибап Безмер. В инженерната си дейност винаги лично се е заемал да анализира и отстранява характерните откази по авиационната техника.

Участва в курсове за приучване на самолетите МиГ-21МФ в град Краснодар през 1984 г. Пак в Краснодар през 1984 г. усвоява самолета Су-22М4.

През 1985 г. в 22-и ибап Безмер е организирано преучване на летателния и инженерно-технически състав на самолет Су-25К. В командването на Авиацията на ВВС се извърши задълбочен анализ на възможностите преучването на този самолет да се извърши на българска територия. Това е едно голямо предимство, защото анализът на проведените досега курсове в СССР налага един основен извод, че летателният и техническият персонал при преучване на нова авиационна техника получава много добри теоретични знания, но преподавателите нямат достатъчно практически опит, което сериозно се отразява в началото на експлоатацията на новата АТ.

В службата си работи усилено за създаване на модерна учебно-материална база. В периода 1984-1986 г. планира и са усвоени средства за попълване на авиационните полкове със схеми и табла, отразяващи работата на функционалните системи на вертолетите и самолетите. Разработват се нови стендове, макети, помагала, които значително подобряват учебния процес.

Има изключителни заслуги за вземане на решението МиГ-29 да постъпи на въоръжение в България. Превъоръжаването на българските ВВС с новия вертолет Ми-24Д също налага сериозен подход при решаване на кадровите проблеми при преместване на полка в Стара Загора. Принципно подхожда при формиране щата на ИАС на полка. Всички, които са преминали курса в СССР, заемат длъжностите в новосформирания 13-и впбв. Времената са трудни, решават се човешки съдби. Отстоява принципа, че след няколко години служба, тези военнослужещи ще бъдат върнати в Пловдив. Удържа на думата си. Активно работи при провеждане на кадровата политика на ИАС. Следи развитието на офицерски и сержантския състав. Старае се да извършва подбор на знаещите и можещите военнослужещи. Гледа в перспектива и залага с години напред кадровото им развитие.

При разследването на авиационните инциденти винаги се е старал да бъде обективен. Детайлно анализира фактите, обобщава ги и тогава прави изводи. Летателният състав бе убеден и вярваше, че щом той участва в разследването на тези инциденти, винаги ще се открие истинската причина за събитието.

След пенсионирането, до 60-тата си годишнина работи като шофьор в Софийския градски транспорт. Чувства че пак е полезен за обществото ни. Акуратно поддържа изправността на поверения му автобус, като работи по него до късна вечер. Дрехите му винаги са изцапани с грес и масло, но сам извършва техническото обслужване на автобуса.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка