Горещи новини
- ВКС на РФ са поразили 4 командни и 14 опорни пункта на ВСУ в Краснолиманско направление
- Financial Times: Обкръжението на Зеленски може да се превърне в "нови олигарси"
- Британско разузнаване: Русия увеличава използването на касетъчни бомби РБК-500
- Още по темата: Артилеристи от 2-ра тунджанска механизирана бригада проведоха съвместно учение с американци на учебен полигон „Ново село”
- Пловдивски полицаи преминаха курс за повишаване на професионалните умения за безопасно управление на автомобили в екстремни условия
- Трима души, загубили се в планината, са спасени при съвместни действия на полицаи и горски служители, със съдействието на община Сърница
- Reuters: Хенри Кисинджър почина на 100-годишна възраст
- Бербок: изчезването на Украйна от фокуса на общественото мнение е фатално
- Хусите позволиха на членовете на екипажа на Galaxy Leader да поговорят със семействата си
- В Северна Корея за първи път от 67 години хора на избори гласуваха с "не"
хаджи Димитър СТАВРЕВ
pan.bg
На 29 юни 2022 г. в Централния военен клуб се проведе тържествено честване на 75 години от началото на Гражданската авиацията в България.
Първата редовна въздушна линия София-Бургас е открита от Георги Димитров на 29 юни 1947 г. Полетът е осъществен с Ju-52m3 на Дирекция „Въздушни съобщения. По-късно по същото направление излита с официалните лица и втори самолет Ли-2, регистрация LZ-LIA. Това са първите полети на Българската гражданска авиация (БГА) по редовна линия, а денят 29 юни 1947 г. се приема за нейна рождена дата.
Тържеството бе организирано от МТС, Съюза на ветераните от БГА (СВБГА), Асоциацията на българските авиокомпании (АБА), Летище София и ДП РВД.
На церемонията присъстваха Светослав Станулов, председател на АБА; Председателят на Българската авиациона асоциация (БАА) о. з. бриг. ген. Плавен Богданов; ген. Димитър Петров, командир на ВВС; бриг. ген. Юлиян Радойски, началник на ВВВУ „Г. Бенковски“; почетния и действащия председатели на СВБГА о. з. полк. Иван Петков и Иван Вълчинов; Бистра Маринова, прокурист на а/к "България Еър"; Димитър Костадинов, директор на Летище Варна; Даниел Хофман, изп. директор на Lufthansa Technik Sofia; ръководител ни на авиокомпании, учебни центрове и стотици ветерани от Гражданската авиация на България.
Лошо впечатление направи липсата на Николай Събев, министър на транспорта и съобщенията; Христо Щерионов, главен директор на ГД ГВА; Георги Пеев, гл. директор на ГД ГВА, Хесус Кабайеро, изп. директор на СОФ Кънект, концесионер на Летище София. Мъглявите обяснения, че са били в командировки в чужбина, не оправдава липсата на голяма част от заместниците им. Изпращането на поздравителен адрес не оправдава отсъствие, а по-скоро демонстрира отношение към темата за гражданската авиация в България.
Церемонията започна със слово на Иван Вълчинов, председател на СВБГА, който съвсем накратко представи повода за срещата, след което предостави думата на Светослав Станулов, председател на АБА и управител на Института за въздушен транспорт. В словото си той благодари на ветераните от БГА, които са поставили здрави темели на гражданската авиация в България, и са обучили следващите поколения, осигурявайки приемственост и възможност за надграждане на успехите в БГА.
Светослав Станулов обърна внимание, че българската гражданска авиация е преодоляла няколко кризи - първата рухването на социалистическия строй и плановата икономика; след това варварската приватизация на БГА „Балкан“; свръх форсираната замяна на съветския авиопарк със западен в периода 2002-2007 г.; световния финансов колапс 2008-2012 г.; пандемията от COVID-19, довела до безпрецедентен спад в авиоиндустрията. „Можем да кажем с гордост за българската ГА, всички български авиокомпании преживяха COVID-19 и днес техните самолети са във въздуха. Те сумарно притежават 96 самолета, много повече отколкото през 1989 г., изпълняват пътнически, карго, чартърни и специализирани превози на 3 континента. В България е разположена най-голямата техническа база на Lufthansa Technik, а сумарният капацитет на всички технически база в България надхвърля 3 пъти българския авиопарк, т. е. показва ясна експортна ориентация. В България е един от двата учебни центрове с пълнополетни симулатори в Източна Европа, другия е в Прага, през който преминават многобройни пилота от Европа, Близкия изток и Африка. „Всичко това е постигната и се постига благодарение на труда на хилядите професионалисти, заети в българската Гражданска авиация, на осигурената приемственост и на високоотговорния и себераздаващ се труд на всички в бранша“ завърши Светослав Станулов.
Получени бяха поздравителни адреси от Президента и върховен главнокомандващ Румен Радев; министъра на транспорта и съобщенията Николай Събев; Васил Велев, председателят на УС на Асоциацията на индустриалния капитал в България; командира на ВВС ген.-майор Димитър Петров; Председателят на УС на БАА Пламен Богданов; генералния директор на ДП ВРД Георги Пеев; Хесус Кабайеро, изп. директор на „СОФ Кънект“.
Със специални юбилейни монети и грамоти бяха наградени 140 заслужили дейци, ръководители ветерани „За принос в развитието на българската гражданската авиация“. Сред наградените е и Росен Панчелиев, издател на българското авиационно списание „Клуб КРИЛЕ“.
Навигирайте с бутоните под снимката, за да разгледате галерията!
ПРЕДИШНА СНИМКА 11/11 СЛЕДВАЩА СНИМКА
loading...
Други публикации
Напиши коментар