Горещи новини
- Business Insider: Югоизточна Азия е бомбардирана с отломки от китайска ракета
- Reuters съобщи за съгласие на Израел и Палестина за примирие
- Жител на село близо до Соледар каза, че украинските военни са отровили водата в селските кладенци
- Украинските ВВС казаха какви самолети са необходими, заедно с HIMARS за деокупация
- Sky News: Темповете на подготовка на пилоти на изтребители във Великобритания се забавиха след 24 февруари
- Швеция ще изпрати инструктори във Великобритания за обучение на украинските военни
- Amnesty International се извини заради „страданието и гнева“ на украинците във връзка с доклада за ВСУ
- Мобилизираните украинци се изпращат на фронтовата линия предсрочно
- /СНИМКИ/: Зеленски учреди нова държавна награда с нацистки символи
- /ВИДЕО/: Основателят на Pink Floyd Роджър Уотърс нарече Байдън военнопрестъпник

Източник:otbrana.com
Категорично е, че трябва да приключим проекта за придобиване на 16 самолета F-16 Block 70, казва министърът на отбраната Драгомир Заков.
До дни България трябва да получи от САЩ оферта за закупуването на още осем изтребителя F-16 Block 70, обяви в сряда министърът на отбраната Драгомир Заков по БНР. Очакванията на министъра са офертата за тях да е с по-добра цена и за по-добре въоръжени самолети. Закупените през 2019 г. 8 F-16 Block 70 бяха на цена от 2,3 млрд. лв., като значителна част от първоначално поисканото въоръжение и способности бяха орязани от Министерството на отбраната, за да не станат прекалено скъпи.
А може ли да се откажем от вторите осем F-16?
На този въпрос министърът отговори и на последното заседание на Комисията по отбрана. Решението в крайна сметка е наше, но въпросът е: какво постигаме с един подобен отказ, попита той. „Тоест имаме половин ескадрила F-16, което е недостатъчно за изпълнение на ВВС на задачите дори за подготовка“, допълни той.
Дали можем да купим по-малко самолети, е другият въпрос, който се поставя в последно време?
„За да направим минимум за ескадрила по стандартите на НАТО, аз разчитам тук и до този момент съм разчитал на експертизата от Военновъздушните сили, защото там е експертизата и аз не мога да имам такава експертиза. Няма как. Тяхното становище е категорично – по-малко от 16 самолета, с придобиване на нова платформа. Тоест това е абсолютно несериозно, за да може, първо, тази платформа да бъде усвоена в бързи темпове по подходящия начин и, второ, във времето напред да имаме устойчивост на подготовката на пилотите, на летателната им готовност – така аз съм се опрял на тази експертиза на ВВС“, казва министър Заков. И продължи: „Аз зададох същия въпрос , когато обсъждахме в министерството дали не можем да вземем, както взе Словакия да кажем, 14 самолета, а не 16? ВВС казаха: да, можем обаче, и веднага ми казаха къде са лимитите в това. Аз тогава се съгласих с тях и казах: да, добре, значи трябва си вървим, както е планът в момента. Така че тук съм се опрял изцяло на експертизата на ВВС.“
Дали можем да купим друго, втора ръка или да се откажем?
Това е другият въпрос, който се поставя в общественото пространство. На него министърът отговори така: “Вижте, ако ние в момента тепърва задвижим такъв процес, сроковете, в които това ще се случи горе-долу се опират в сроковете, които се случват и в двете ескадрили. Тоест няма да има голяма разлика. Може да има разлика с отклонение от една година, но това няма да даде кой знае колко разлика. Така че вече сме на етап, на който алтернативните или паралелни решения няма да ни дадат повече способности или биха ускорили много модернизацията. Просто няма… На такъв етап сме вече. Такива решения трябваше да се вземат много по-рано. В момента ние по-скоро трябва да видим какво да направим с периода, в който има някаква опция, в която нашите пилоти няма да има с какво да летят. Тоест в момента това е ключовото, което трябва да решим. И там, разбира се, имаме конкретни параметри, по които работим. Надявам се, нещата да се случат по начина, по който сме ги планирали.“
Иначе по отношение на запълване на тази дупка до влизането на новата платформа на въоръжение на практика, са изпратени включително писма до европейски доставчици, за да се види какви са опциите за лизинг или някаква друга форма, под която бихме могли да ползваме временно такива самолети, чакаме отговор, разбира се, и тогава ще се преценява какви са вариантите, стана ясно от думите на министър Заков. За него в етапа, на който се намираме в момента по отношение на модернизацията на ВВС, е, че категорично трябва да приключим проекта F-16
loading...
Други публикации
Напиши коментар