ОТКРИХА ПЛАНЕТАРИУМ В СОФИЯ

Pan.bg 30 ное 2022 | 22:51 views (255) commentaries(0)
По информация на първия български космонавт Георги Иванов

На 27 ноември в София беше открит първият професионален планетариум! Това е голям подарък за гражданите на столицата и особено за младежите и децата, които се интересуват от необятния Космос!
Създателите му са достойни млади хора, които са преодолели много трудности, но благодарение на своя ентусиазъм, сериозен труд и помощта на много съпричастни към идеята българи и неправителствени организации успяват да реализират голямата си мечта! Радвам се, че познавам от дете главния конструктор Недислав Веселинов, който винаги ме е удивлявал с упоритостта и ентусиазма, с които следваше осъществяването на тази своя голяма мечта години наред! Баща му Светослав Веселинов беше атомен физик и преподавател в СДУ, а майка му Диана Тушева е талантлив журналист! Казвам го като потвърждение на народната мъдрост - джанката круши не ражда!
Преди точно 50 години, на първи срещу втори декември 1972 г., на спътнитника "Интеркасмос-8" беше изведена в орбита около земята първата българска космическа апаратура! Тогава нашата страна зае своето достойно 18то място в света като космическа държава, призната от ООН!

До Космоса не се стига случайно и лесно. Тогава България заемаше първо място в света по износ на електроника на глава от населението!
Изводът е ясен- силната държава е гарант за развитието на космонавтиката!
Благодарение на тази силна държава, през 1979 г. по програма "Интеркасмос", станахме 6-та страна в света участничка в пилотирани космически полети и 3-та в света създала храна за космонавти. През 1981г. в чест на 1300 години от създаването на Българската държава, излетяха два изкуствени спътници, изградени изцяло с българска апаратура.
През 1988 г. беше осъществен втория българо-съветски пилотиран космически полет с Александър Александров. Тогава беше създадена от българските учени, под ръководството на професор Таня Иванова, първата космическа оранжерия, която работи дълги години на станция "Мир".
И днес учените и специалистите от ИКИТ, въпреки държавата и трудните условия за науката, продължават да работят по международни космически програми. Българска апаратура и сега лети на Международната космическа станция!
Ще върнем космическата слава на България, ще летят и трети и четвърти космонавт, само ако нашата държава застане зад тази кауза!