Горещи новини
- Украински анализ: Окопи и офиси. Колко опасна е оставката на Залужни
- Руснаците се опитаха да пробият отбраната в авдиевското направление, отбити са 39 атаки
- В понеделник Зеленски започва посещение си в САЩ и ще се срещне с Байдън
- Западни ескперти: В зоната на СВО бойците живеят само 4 часа, затова Киев се нуждае от наемници
- Борел заяви за необходимост от укрепване на ВС на Украйна, включително системите за ПВО
- Медии: От 7 октомври са ранени над 5 хил. израелски военнослужещи, около 2 хил. са останали инвалиди
- Мадуро: Венецуела ще предприеме нови мерки за защита на региона Есекибо
- /ВИДЕО/: В САЩ в резултат на ураган загинаха шестима души
- Песков: Партньорството на РФ с ОАЕ и Саудитска Арабия сега не може да бъде публично
- Американски производител на оръжия предупреждава за световен недостиг на барут
пан.бг
JF-17 на Китай и Пакистан може да станат най-използваните бойни самолети в света
РАЗГЛЕДАЙТЕ ГАЛЕРИЯТА > > >
JF-17 Thunder в аеронавигационния комплекс Kamra северозападно от Исламабад през март 2007 г. AAMIR QURESHI/AFP чрез Getty Images
Китай и Пакистан разработиха съвместно бойния самолет JF-17, който за първи път влезе в експлоатация през 2007 г.
Към октомври 2021 г. около 145 JF-17 са били на въоръжение в Пакистан, Мианмар и Нигерия.
Няколко други страни са изразили интерес към самолета и броят им е готов да расте.
Най-добрите редактори ви дават историите, които искате – доставяни направо във входящата ви поща всеки делничен ден.
В началото на ноември три изтребителя JF-17 от пакистанските военновъздушни сили проведоха въздушни демонстрации на Международното въздушно изложение в Бахрейн.
По същото време Китай демонстрира JF-17 на годишната Китайска международна авиационна и космическа изложба в Зухай, Китай.
Събитията бяха последните опити на Китай и Пакистан да пуснат на пазара своя съвместно разработен изтребител четвърто поколение на международни клиенти.
JF-17 е в експлоатация само в три държави – Пакистан, Мианмар и Нигерия – които са експлоатирали общо 145 към октомври 2021 г., според Aviation Week.
По това време данните от Aviation Week показаха, че общият им брой ще нарасне до 185 JF-17 до средата на десетилетието - ръст, който ще го превърне в най-широко използвания китайски боен самолет в експлоатация в чужбина до края на 2023 г.
JF-17 Thunder
JF-17 на военновъздушните сили на Пакистан излита от база в северен Пакистан през юни 2013 г. REUTERS/Zohra Bensemra
Разработен от китайската Chengdu Aircraft Industry Corporation и Pakistan Aeronautical Complex, JF-17 полетя за първи път през 2003 г. Едноместният едномоторен реактивен самолет е известен в Пакистан като JF-17 Thunder и като FC-1 Xiaolong в Китай .
С таван от 50 000 фута и максимална скорост от около 1200 mph, JF-17 може да изпълнява няколко мисии, включително въздушно прихващане и наземна атака. Той може да носи около 7000 паунда боеприпаси на седем точки на въоръжение и е въоръжен с едно двуцевно 23 mm автоматично оръдие.
Първите няколко JF-17 бяха произведени изцяло в Китай, но сега Пакистан извършва по-голямата част от производството. В момента 58% от самолетите се произвеждат в Пакистан и 42% в Китай.
Въпреки съвместната си разработка, само Пакистан избра да го въведе в експлоатация, като го направи официално през 2007 г. Реактивният самолет трябва да замени стареещия флот на Пакистан от Nanchang A-5, Chengdu F-7 и Mirage III и V атакуващи и изтребители.
Боен самолет на ВВС на Пакистан
Персоналът на пакистанските военновъздушни сили проверява JF-17 на авиошоуто Zhuhai в китайската провинция Гуангдонг през октомври 2018 г. REUTERS/Stringer
С най-малко 125 в експлоатация, JF-17 е гръбнакът на PAF. Съобщава се, че те са били използвани за извършване на въздушни удари срещу екстремисти в северозападен Пакистан и, според един доклад, за сваляне на ирански дрон в югозападен Пакистан през 2017 г.
Настоящи и пенсионирани представители на военновъздушните сили на Пакистан също казаха, че JF-17 е свалил индийски МиГ-21 по време на сблъсък въздух-въздух през февруари 2019 г. (Индия каза, че самолетът й е бил свален от пакистански F-16.)
JF-17 е модернизиран няколко пъти след представянето си. Най-новата версия, Block III, полетя за първи път в края на 2019 г. и включва няколко значителни подобрения, включително допълнителна точка на окачване, четворна цифрова система за полет по прибори и активен електронно сканиран решетъчен радар.
Пакистан смята Block III JF-17 за реактивен самолет от 4,5 поколение и неговите военновъздушни сили планират да придобият най-малко 50 от тях, първите от които пристигнаха през януари. Самолетите вече бяха забелязани да носят една от най-модерните китайски ракети въздух-въздух.
Достъпни и привлекателни
JF-17 на авиошоуто в Париж през юни 2015 г. REUTERS/Pascal Rossignol
В момента Пакистан експлоатира най-много JF-17. Мианмар, първият международен клиент, управлява шест, а Нигерия има три.
Вариращи от 15 до 25 милиона долара всеки, JF-17 е значително по-евтин от почти всеки друг реактивен самолет от четвърто поколение на пазара. Добавки, които увеличават неговата смъртоносност, като насочени капсули, го правят привлекателен за страни с ниски бюджети за отбрана, които искат многоцелеви бойни самолети.
„Не е авангарден, но е надежден изпълнител“, каза Тимъти Хийт, старши международен изследовател и отбранителен изследовател в мозъчния тръст Rand Corporation, пред Insider.
„Това не е самолет, който е проектиран да се конкурира директно с F-22, така че не се нуждае от най-сложните двигатели и части“, каза Хийт. „Това е евтин многоцелеви бюджетен самолет, който е подходящ и вероятно най-привлекателен за развиващите се страни, които търсят основен самолет, за да бомбардират собствения си народ, като бунтовници, или да извършват основна защита срещу страни от подобен тип.“
Пакистански JF-17 на изложение за отбрана в Карачи през ноември 2016 г. RIZWAN TABASSUM/AFP чрез Getty Images
Няколко държави са проявили интерес към JF-17. Съобщава се, че Ирак се е съгласил да купи най-малко 12, а Египет заяви, че се интересува от придобиването на JF-17 като част от разширеното сътрудничество в областта на отбраната с Пакистан. Азербайджан от години заявява, че иска JF-17, а Боливия и Аржентина обмислят изтребителя.
Аржентина също се стреми да разшири местното производство на изтребители. Ако получи лиценз за производство на JF-17 в страната, това може да направи самолета по-привлекателен за своите съседи.
Разширяването на продажбите на JF-17 може да помогне на Китай да увеличи своя пазарен дял за „ценни оръжия“ – оръжия, които са по-малко сложни, но все пак ефективни – сред страните със среден и по-нисък доход, които отдавна разчитат на Русия за самолети, бронирани превозни средства, и тежка артилерия.
Но продажбата на повече JF-17 може да не доведе до по-голяма зависимост от китайската военна техника. Много държави все още копнеят за по-висок клас западни самолети и като цяло са предпазливи да разчитат на един доставчик, поради което много от тях работят със смесица от американски, европейски, руски и китайски самолети.
„Това е доста често срещана стратегия в развиващия се свят“, каза Хийт. „Повечето страни искат автономия, така че са склонни да искат разнообразни доставчици, въпреки че това усложнява способността им да управляват всички тези чужди системи.“
Корекция: 28 ноември 2022 г. — По-ранно заглавие на тази статия изкриви прогнозите за JF-17. Както беше отбелязано в материала, Aviation Week каза, че самолетът е готов да бъде най-широко експлоатираният китайски боен реактивен самолет в експлоатация в чужбина до края на 2023 г., а не най-широко експлоатираният боен реактивен самолет като цяло.
източник
Business Insider
Навигирайте с бутоните под снимката, за да разгледате галерията!
ПРЕДИШНА СНИМКА 1/4 СЛЕДВАЩА СНИМКА
loading...
Други публикации
Напиши коментар