Горещи новини
- С финансиране по Програмата за морско дело и рибарство се извършва рехабилитация на крайбрежна алея „Яворов“ в Поморие
- Инициативата „Сини кариери“ събра в Морско училище студенти от шест държави
- Ден 85: НИК 421 плава източно от залива Самборомбон
- Израелските въоръжени сили нанесоха въздушен удар по летището в Алепо
- Дроновете на САЩ промениха маршрутите си над Черно море след инцидента с руски самолети
- Генерал Страхил Младенов навършва днес 96 години
- Белият дом: Китай не е безпристрастна страна във войната в Украйна
- Британски заместник-министър на отбраната обеща да прехвърли на Киев боеприпаси с обеднен уран
- Македонски самолети за Украйна
- Руски изтребители удариха Одеса: има ранени и разрушения

хаджи Димитър СТАВРЕВ
pan.bg
По информация на simpleflying.com и flightglobal.com
РАЗГЛЕДАЙТЕ ГАЛЕРИЯТА > > >
Airbus потвръди, че ще възстанови всички поръчки, които бе отменила като част от спора, но първият от 50-те поръчани от Qatar Airways A321neo сега ще бъде доставен през 2026 г., три години по-късно от планираното от авиокомпанията. Първият от 23 оставащи за доставяне A350 ще бъде доставен през 2023 г.
Airbus първоначално отмени всички неизпълнени поръчки за самолети на Qatar Airways, включително всички останали A350, заедно с поръчка за 50 тяснофюзелажни самолета A321neo. В резултат на това авиопревозвачът от Персийския залив бе принуден да търси алтернативи. Qatar Airways направи поръчка за 50 самолета 737 MAX в опит да се придържа към планирания си растеж.
Qatar Airways дори върна в експлоатация своя флот от A380 след приземяването на A350, за да се справи с ръста на пътниците.
Дългогодишната сага за A350
Дългогодишната сага между Airbus и Qatar Airways започна към края на 2020 г., когато превозвачът от Персийския залив се оплака, че младият му флот от A350 е изправен пред пукнатини в боята и впоследствие катарският регулатор приземи голяма част от флота от A350. Европейският производител на самолети обаче отхвърли всички твърдения, че безопасността може да е била компрометирана поради този проблем.
Qatar Airways имаше към онзи момент 53 самолета Airbus A350 във флота си, включително 34 A350-900 и 19 A350-1000. Освен това имаше предстоящи за доставяне още самолети A350, когато избухна този конфликт. Ожесточената битка доведе до месеци на публични спорове и съдебно дело.
Предварителното съдебно изслушване се проведе в Лондон на 19 януари 2023 г., където стана известно, че Airbus е внедрил промяна в дизайна на задната част на своите A350 на фона на продължаващ спор за 2 млрд. долара между Airbus и Qatar Airways относно повреди на повърхността поради до вероятни дефекти в дизайна. Стана известно, че Airbus е преминал от експандирано медно фолио (ECF) към перфорирано медно фолио (PCF) за наслояването между въглеродния фюзелаж и външната боя на своите A350 от края на миналата година. Според съдията от Върховния съд на Лондон Дейвид Ваксман решението на Airbus да внедри новия дизайн на A350 е било важно за текущото дело.
Още през януари 2021 г. след съдебната жалба на Qatar Airways, в която тя иска над 600 млн. долара обезщетение от Airbus, производителят на самолети отмени поръчаните от авиокомпанията за 50 Airbus A321neo. Това накара авиопревозвачът от Персийския залив да търси алтернативи. На 31 януари 2021 г. Qatar Airways направи поръчка за 50 самолета 737 MAX заедно с поръчки за карго самолети 777X в опит да се придържа към планирания си растеж.
В резултат Airbus също премахна поръчаните, но все още недоставени Airbus A350 от Qatar Airways от книгата си за поръчки като реакция на многократния отказ на авиокомпанията да приеме нов идоставки.
Airbus и Катар потвърдиха пред Simple Flying, че всички тези поръчки ще бъдат възстановени. Това добавя поръчка за 50 A321neo и 23 Airbus A350 към книгата за поръчки на европейският авиопроизводител.
Съдбата на приземения флот от А350
Независимо от това как Airbus и Qatar Airways се чувстват един към друг в момента, съвместната работа между тях е неизбежна. Авиокомпанията има 53 A350 във флота си, включително 19 от по-големия -1000 и 34 от -900 варианта. 22 от тези самолети в момента са спрени от QCAA (катарския авиорегулатор) поради повреда на боята.
Qatar Airways ще иска да види тези самолети ремонтирани, вероятно за сметка на Airbus. Други авиооператори с по-малко напукване на боята са подложили самолетите си на третиране, процес, който по същество включва пребоядисване на самолетите.
Бъдещите А350 не би трябвало да имат такъв проблем, тъй като Airbus вече инсталира нов тип медно фолио на своите новопроизведени самолети. Тази модификация бе приложена, за да облекчи част от теглото на самолета и имаше щастливия страничен ефект също така да намали напукването на боята.
Конфликтът ескалира, когато Qatar Airways спря 29 от своя флот от 53 A350, след като местният регулатор отмени техните сертификати за летателна годност, а авиокомпанията поиска над 2 млрд. долара компенсация.
Конфликтът с високи залози изправи Airbus срещу един от най-важните му клиенти. Трите основни авиокомпанииот Персийския залив - Emirates, Qatar и Etihad Airways - исторически са големи купувачи на широкофюзелажни самолети, които им помогнаха за превръщането на пустинните им летища в глобални авиохъбове.
Катар се опита да докаже своята гледна точка, като публикува изображения на засегнатия самолет, разкриващи големи участъци с люспеста боя, открити нитове и медна мрежа, която предпазва от удари на мълния. A350 е изграден до голяма степен от композитни материали, които показват различни термични свойства спрямо алуминия, традиционно използван за изграждането на самолети, което според Airbus отчасти обяснява лющенето.
Навигирайте с бутоните под снимката, за да разгледате галерията!

ПРЕДИШНА СНИМКА 1/2 СЛЕДВАЩА СНИМКА


loading...
Други публикации
Напиши коментар