Недостигащата бройка от самолети AWACS в руските ВКС може да бъде закупена от Китай

Pan.bg 28 фев 2024 | 22:46 views (2697) commentaries(0)
img
pan.bg
По време на СВО през януари – февруари 2024 г. Русия загуби два самолета A-50/A-50У за далечно радиолокационно откривне и управление (на англ. AWACS – Airborne Warning and Control System). Това е чувствителна загуба за руските Въздушно-космически сили, тъй като броят на самолети от този в експлоатация е малък, а самите те са много полезни и търсени. В тази връзка е необходимо бързо и оперативно изграждане на такива или подобни модели самолети. Трябва да се отбележи, че бързото увеличаване на броя на бойните A-50/A-50У от тези, които се намират в момента, няма да бъде възможно поради редица технически и организационни причини. Под въпрос е и серийното производство на перспективния А-100 "Премиер" (на базата на Ил-76МД-90А с двигатели ПС-90А-76) - един екземпляр е произведен и в момента се изпитва. Като се има предвид, че разузнавателните самолети в бойните формирования на руските ВКС са необходими тук и сега, а не след няколко десетилетия, руските експерти предложиха още преди една година да въведат в строя самолети „ерзац-AWACS“. Такива самолети биха могли да поемат функциите на летящ радар, макар и с ограничени възможности, но в големи количества и за кратък период от време. Дори беше предложено Ан-12 (с до шестчасова автономност) и Ту-154 (с до осемчасова автономност), които са в експлоатация или на склад, да бъдат оборудвани с бордови радари "Ирбис", които се произвеждат в достатъчно количество (монтират се на изтребителите Су-35) . Подобни мерки обаче имат голям недостатък - „боен“ радар не може да бъде поставен в „чиния“ над фюзелажа, както при A-50, и дори увеличеният размер на обтекателя на носа ще остави значителна "мъртва зона". Следователно е необходимо да се инсталират два „изтребителни“ радара, като вторият да бъде в опашката. Във всеки случай това е по-добре от никакво решение. Има обаче алтернатива - да се закупи готов самолет AWACS с антена във въртящ се надфюзелажен обтекател. Например, китайските съседи серийно произвеждат Shaanxi KJ-500, създаден на базата на Ан-12, а КНОА вече е получила над 30 единици за последното десетилетие. За временно попълване на недостига от самолети AWACS в зоната на СВО, китайският Y-9W/KJ-500 (GX-10) (на илюстрацията)с петчасова автономност и оборудван с олекотената версия на радара KJ-2000 AESA, е доста подходящ вариант.
Л. Дойчинов
По информация на https://topcor.ru/
Снимка: https://www.jetphotos.com/

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка