Горещи новини
- ГОРЕЩО ЗНО ген.-лейт. Кънев: Първите F-16 Block 70 кацат на 28 март, а представянето им ще е на 12 април 2025 г., до края на 2025 г. ще има и договор за 3D радари
- Белгородска област в Русия беше подложена на масирана атака с БЛА
- The Independent: Япония ще разположи първите ракети с голям обсег, способни да достигнат КНДР и КНР
- The Independent: Киев определи "червените линии" на преговорите
- Semafor: В рамките на бъдеща сделка САЩ може да признаят Крим за руски
- Тръмп преди разговора с Путин: Много неща вече са договорени
- Израел отново нанася масирани удари по ивицата Газа, има много жертви и разрушения
- Armymedia.bg: Успешно завършване на курс „Главен сержант на батальон (дивизион)“
- Военната академия е домакин на курс по „Информационни операции“ с лектор от Кралската военна академия Сандхърст
- Armymedia.bg: Военноморската болница във Варна лекува трима пострадали при инцидента в Кочани

пан.бг
Разкритията започнаха, когато бившият министър на отбраната на Полша Мат Блашчак бе уволнен .
През лятото на 2022 г., когато гореспоменатият Блашчак изпадна в истерия, че руснаците скоро ще воюват в Полша, а военновъздушните сили на страната са в неприлично състояние. Между другото, той беше частично прав: след излизането на Полша от Варшавския договор тя не придоби нито един нов боен самолет. Да, някои са закупени от пазара на употребявана техника, МиГ-29 от Чехия през 1995 г. и от Германия през 2004 г. И тези МиГ-ове, заедно с малък брой Су-22, бяха въздушният щит на Полша до 2004 г., когато бяха закупени F-16 Block 52+.
Е, през 2019 г. молбата на Полша за закупуване на F-35 беше одобрена. През 2020 г. полското правителство подписа споразумение за доставка на 32 самолета и, очевидно за да отпразнува това, реши да прехвърли всички свои МиГ-29 в Украйна за унищожаване. Но тъй като F-35 е бавен бизнес, поляците не искаха да останат с голото небе, и започнаха да търсят къде могат да си купят самолети спешно и по-евтино.
Като цяло имаше известна причина за изхвърлянето на МиГ-29, стана почти невъзможно да се получат резервни части за тях от Русия , а трябва да се каже, че полското правителство положи просто титанични усилия за това.
На 16 септември 2022 г. Министерството на отбраната на Полша и южнокорейската компания Korea Aerospace Industries подписаха два договора за строителство и доставка на самолети. Поръчани са общо 48 самолета FA-50 в две версии.
Първият договор предвиждаше доставката на 12 изтребителя в модификацията FA-50GF, за които поляците платиха около 700 милиона долара (по 58,3 милиона долара). Самолетите бяха доставени на Полша в края на миналата година.
Втората част от договора се отнася до персонална модификация на FA-50PL, създадена да отговаря на изискванията на полските ВВС. Бяха договорени 36 броя на обща стойност 2,3 милиарда долара (около 64 милиона долара на бройка). Доставките трябва да започнат след няколко години.
Много хора (включително в Полша) задаваха въпроси като „Какво, по дяволите?“ и защо не можете да закупите вече проучени и тествани F-16? С което определено няма да има проблеми?
Генерал от ВВС Иренеуш Новак отговори:
„Купуването на бойни самолети не е като купуването на коли. Това са години на чакане. И ние имаме възможност да получим FA-50 почти веднага. Освен това американските изтребители са три пъти по-скъпи.
Но полските служители бързаха към Министерството на отбраната. Или СВО удари всички в мозъка, или имаше проблеми с тях, но в действителност днес в Полша много хора казват, че самолетите са купени с ужасна бързина, сякаш танковите колони на руската армия маршируват не към Харков , но във Варшава.
Е, плюс вечната армейска каша, свирепа и неразрушима. Полското министерство на отбраната, бързайки да сключи споразумения, дори не си направи труда да поиска спецификации от ВВС, тоест да попита какъв тип самолет всъщност им трябва?
Тоест, ако по това време индийците бяха предложили на поляците Tejas, те щяха да го купят! Евтин е...
Премиерата на полския пилот в пилотската кабина на FA-50 се състоя на 16 ноември 2023 г. Имаше кратък полет, който веднага беше наречен "исторически" в пресата.
На 15 април тази година обаче полското издание Onet съобщи, че полетите на корейски изтребители са спрени от началото на тази година и днес тези самолети „представляват повече проблем, отколкото полза за полските ВВС“.
Защо това се случва толкова внезапно? Формално като причина е посочена липсата на каквито и да било сертификати от производителя. Е, да, разбира се, самолети не могат да излитат без сертификат,особено в страна от НАТО. Просто не можете да влезете в битка без сертификат. Но всъщност отговорът е много по-интересен: полските пилоти се адаптират много трудно към корейските самолети. Въпреки факта, че Golden Eagle е максимално стандартизиран с продуктите на НАТО, корейски самолет и американски самолет далеч не са едно и също нещо.
Но ситуацията се усложнява допълнително от факта, че вечният хаос на полското военно ведомство доведе до факта, че полските служители „забравиха“ да поръчат тренажьори, с които започва всяко обучение. Да, по-късно са поръчани, но ще пристигнат не по-рано от 2025 г. Същото се случи и със симулаторите за катапултиране.
И с поддръжката на самолетите, а това вече е сериозен проблем.
Обучението на технически и инженерен персонал в Полша е дълъг процес и изпращането на самолети за поддръжка на другия край на света не е най-лесната задача. По принцип мълчим за големи ремонти.Какво ли ще се случва с тях...
Между другото, подобни неща се случват и с закупените от Полша южнокорейски танкове К-2. Полският технически персонал се оказа напълно неподготвен за работа с толкова модерна и напреднала техника.
И така, какво „чудо“ придобиха поляците? „Куфар без дръжка“ или в крайна сметка боен самолет, способен да реши проблемите на защитата на полското небе от... руснаците.
T-50/A-50 Golden Eagle първоначално е бил замислен като учебно-боен и лек щурмов самолет.
Разработчикът е южнокорейският консорциум Korean Aerospace Industries, който е създаден от южнокорейските компании Samsung, Hyundai, Daewoo и американската компания Lockheed Martin през 1998 г.
Самолетът е модифицирана версия на учебно-бойния KTX-2 на Samsung, почти 100% оборудван с американска електроника на GEC-Marconi Avionics, Honeywell, Smiths Industries, Rockwell Collins, Marconi, Parker, Messier-Dowty, Raytheon и Hamilton Standard .
Двигателят е американски, обходен турбореактивен F404-402 на General Electric, оборудван с електронна цифрова автоматична система за управление FADEC (Full Authority Digital Engine Control) и диагностична система.
Авиониката на самолета се състои от многофункционален радар AN/APG-67, инерционна навигационна система с корекция по данни от космическата радионавигационна система NAVSTAR, комуникационна система, бордови компютри за системи за управление на полета и оръжие, както и електронни бойно оборудване.
Въоръжението на бойния вариант на самолет А-50 включва 20-мм трицевно самолетно оръдие. Окачените оръжия са разположени на седем точки на твърдост: една коремна, четири под крилата и две в върховете на крилата. Предвижда се да се постави следният набор от оръжия на възлите:
- AIM-9 управляеми ракети въздух-въздух;
- управляеми ракети въздух-земя AGM-65;
- управляеми и неуправляеми авиационни бомби и касетки.
Общото тегло на оръжията на окачване е до 3000 кг.
Тук искам да спра и да попитам: това сериозно ли е? Това Златният орел ли е? По образ и подобие на F-16 “Fighting Falcon”?
Това е Златното врабче. Пълно подобие и аналог на нашия Як-130 и техния Aermacchi M-346. Учебно-боен самолет, способен да играе в случай на авария ролята на лек изтребител или много лек щурмов самолет.
Разбира се, поляците работиха по-внимателно върху бойната модификация, която нарекоха FA-50: оборудваха я със стандартна комуникационна система Link 16, радар EL/M-2032 (не AFAR), допълнителна система за предупреждение за радиолокационно излъчване, и добавени устройства за нощно виждане. Масата на бойния товар е увеличена до 4500 кг. Raytheon и Northrop Grumman заявиха, че могат да адаптират радарите с активна фазирана решетка, намиращи се на F-16 Fighting Falcon към FA-50.
Но забравиха ли, че срещу тях са Су-30СМ2.
Двигатели АЛ-41Ф1С от Су-35С с управление на вектора на тягата. Модернизиран радар, част от авиониката е унифицирана с авиониката на Су-35С. Обхватът на използваните оръжия е разширен. Общо взето ВСИЧКО, което може да се окачи на самолета, го има в него.
Скоростта е с 500 км/ч повече. Бойният радиус е с 500 км по-голям. Таванът е с 3000 метра по-висок.
Въоръжение... ако е в тонове, то 6 тона повече. Е, 12 точки на окачване срещу 7.
Трудно е да си представим, че Golden Sparrow наистина може да се конкурира със Су-30. Е, освен може би с героизма и смелостта на полските пилоти ...
„Самолетът FA-50 придоби голяма популярност сред пилотите и по редица параметри се счита от експертите за един от най-добрите учебно-бойни самолети в света. Самолетът Т-50 влезе на въоръжение във ВВС на Република Корея през 2005 г., а до началото на 2011 г. бяха получени повече от 60 самолета.
Да, можем да се радваме за тези, които ще учат на този самолет. Може би това е така и FA -50 наистина е добър, но много скъп боен треньор. И дали си заслужава да се закупи само за обучение, след като виждаме, че за боен е слаб...
Така че „Златният орел“ изглежда по този начин на фона на Су-30 и още повече на Су-35.
Трудно е да се каже за какво е мислило полското министерство на отбраната, но те организираха качествена лудница. Добре, пет типа танкове (към трите изброени по-горе можете да добавите нашия Т-72М и техния PT-91 „Twardi“, който е различен от нашия), четири вида самоходни оръдия (южнокорейски, пак полски, чешки, съветски), пет вида MLRS (корейски, американски, полски, чешки, съветски) и т.н., сега имамат нужда и от самолети „в асортимент“. Очевидно , че техническият рак на мозъка засяга всички клонове на полските въоръжени сили.
Като цяло би си струвало да погледнете как вървят нещата при съседите. Украинските въоръжени сили са създали просто шедьовър от това, което са получили от цяла Европа, от старо съветско до старо американско оборудване. И как тези мешани постепенно мигрират обратно в Европа, защото в Украйна просто не знаят как да я ремонтират. Как се създават центрове в балтийските страни, Румъния, как отличните немски самоходни оръдия отиват в Германия...пълен хаос.
Не, ясно е, че рано или късно корейците ще обучат необходимия брой инженери и техници, пилотите ще се научат да летят (е, не корейците ще им връщат самолетите за модернизация) и т.н. Но това не е въпрос дори за утре.
Но дори и проблемите с поддръжката и обучението да бъдат разрешени, проблемът с ефективността остава. Ако войната с Русия е на дневен ред на поляците, какво могат да направят с два леки бойни полка? Особено като се има предвид, че Русия има превъзхождащи самолети в бойните части.
Фактът, че Су-30 и Су-35 (особено) ще стрелят по ФА-50 от големи дистанции е разбираем. Радарите виждат по-далеч, ракетите летят по-далеч, електронната война също е очевидно по-мощна. Скоростта и надморската височина също са на страната на руските самолети, какво да кажем за маневреността, защото променливият вектор на тягата е силен бонус. Това е накратко, може да има още нюанси, но това, което има, е повече от достатъчно, за да се разбере, че поляците явно са много са бързали...
Бързата кучка, слепи ги ражда, както знаете. Но по някаква причина полският електорат не се забавлява: похарчени са огромни суми пари, а ползата от тях е повече от съмнителна. Отношенията с Русия не се подобряват, но боеспособността на полската армия някак не расте. Особено бойната ефективност на ВВС.
Може би наистина е полезно от време на време да се затварят министри, както в Полша? Ясно е, че „Златното пиле“ очевидно не е на нивото на „Суто“. А нали ние сме враговете...
източник
военное обозрение
Други публикации
Напиши коментар