Хронология на аварии и катастрофи на самолети, превозващи настоящи държавни глави

Pan.bg 20 май 2024 | 03:24 views (942) commentaries(0)
img пан.бг

















Хронология на аварии и катастрофи на самолети, превозващи настоящи държавни глави
Ту-154

ДОСИЕТО ТАСС. На 19 май 2024 г. хеликоптер, превозващ иранския президент Ебрахим Раиси, направи твърдо кацане близо до Верзеган в северозападен Иран, на около 40 км от границата с Азербайджан. Външният министър Хосейн Амир Абдолахян и други официални лица също са били на борда. Провежда се издирвателно-спасителна операция.

ТАСС изготви хронология на произшествията и катастрофите на самолети, превозващи настоящи държавни глави.

На 7 септември 1940 г. близо до град Алтос (департамент Кордилера, Парагвай) се разбива биплан Potez 25 TOE (опашен номер 7) на парагвайските военновъздушни сили, пътуващ от Асунсион до Сан Бернардино. На борда е имало трима души - президентът на Парагвай маршал Хосе Феликс Естигарибия, съпругата му Хулия Миранда Куето и пилотът майор Кармело Пералта. Всички умряха.

На 17 март 1957 г., близо до град Баламбан (остров Себу, Филипините), катастрофата на пътнически самолет Douglas C-47 Skytrain (регистрационен номер 2100925) уби 25 от 26-те на борда, включително президента на Филипините Рамон Магсайсай, някои официални лица и журналисти. Според резултатите от разследването катастрофата е причинена от повреда на задвижващия вал на карбуратора на десния двигател, което е причинило прекъсване на захранването на самолета по време на изкачване.

На 17 февруари 1959 г. пътнически самолет Vickers Viscount Type 793 (регистрационен номер TC-SEV) на турската авиокомпания Turkish Airlines, летящ от Анкара до Хийтроу, е отклонен към летище Гетуик при мъгла. На борда е имало 24 души - 8 членове на екипажа и 16 пътници, включително турският премиер Аднан Мендерес, който пътувал за церемонията по подписването на споразумения по кипърския въпрос. Докато кацаше в Гетуик, самолетът се удари във върховете на дървета и се разпадна. Премиерът беше сред десетимата оцелели при бедствието и получи само леки наранявания. Официалното разследване не успя да установи причината за катастрофата.

На 13 април 1966 г. пътнически самолет de Havilland DH.104 Dove 1 (регистрация RF392) на иракските ВВС се разбива на 10 км от летище Басра в Южен Ирак. Президентът на страната Абдул Салам Ареф е бил на борда и е загинал. Според една от версиите причината за бедствието е саботаж от военен персонал, който симпатизира на партията Баас.

На 27 април 1969 г. президентът на Боливия Рене Бариендос Ортуньо загива при катастрофа с хеликоптер близо до селището Арке (департамент Кочабамба в Централна Боливия). Летателният апарат се е сблъскал с електропровод.

На 24 януари 1974 г. Douglas C-47 (регистрация 5V-MAG) на ВВС на Того, който превозва президента на страната Gnassingbé Eyadema от столицата Ломе до родното му село Пиа, се разбива при заход. На борда е имало 6 души, двама са оцелели, включително Eyadema. Нямаше официално разследване и Еядема заяви, че катастрофата е опит за убийството му. 24 януари е обявен в страната за „Празник на победата над силите на злото“.

На 24 май 1981 г. Beechcraft Super King Air (регистрация HC-BNG) на еквадорските ВВС се разбива в хълм близо до планините. Гуачанама (провинция Лоха в южно Перу). На борда е имало 12 души, включително президентът на Еквадор Хайме Ролдос Агилера, съпругата му Марта Букарам и министърът на отбраната на Еквадор Марко Субиа Мартинес. Всички умряха. Точната причина за бедствието не е установена, а разследването е подновявано няколко пъти. В различни моменти бяха представени различни версии - от пилотска грешка до конспирация.

На 31 юли 1981 г. лек самолет De Havilland Canada DHC-6 Twin Otter (опаков номер FAP205) на панамските военновъздушни сили се сблъска с планина и се срути при кацане при трудни метеорологични условия близо до летището Coclecito (централната панамска провинция Cocle ). Всички на борда са убити, включително фактическият лидер на Панама, генерал Омар Торихос Ерера. Според разследване от 1983 г. катастрофата е причинена от пилотски грешки. Впоследствие тази версия беше многократно оспорвана от различни обществени фигури, като все още е популярно предположението, че смъртта на Омар Торихос Ерера може да е организирана от американски политически или бизнес кръгове.




На 19 октомври 1986 г., на 35 км от село Мбузини (североизточната част на Южна Африка), пътнически самолет Ту-134А-3 (рег. номер C9-CAA) на LAM Mozambique Airlines, летящ по маршрута Мапуто (Мозамбик) ) - Лусака, се сблъска със земята и беше унищожен (Замбия) - Мбала (Замбия) - Мапуто. На борда е имало 44 души - правителствената делегация на Мозамбик и съветският летателен екипаж. В резултат на бедствието загинаха 34 души, включително. Президентът на Мозамбик Самора Машел. Сред оцелелите имаше само един член на екипажа - бордовият механик Владимир Новоселов. Според заключението на южноафриканската комисия, която разследва катастрофата, бедствието е причинено от грешки на пилотите, които в облачни нощни условия са преминали към визуален полет, пренебрегвайки сигналите за опасен подход към земята. Неправилната настройка на радиофара доведе до отклонение от траекторията на подхода. В Мозамбик беше представена версия, че самолетът може да е бил изведен от курса умишлено от южноафриканските разузнавателни служби чрез инсталиране на радиофар по маршрута му, който излъчва фалшиви сигнали.

На 17 август 1988 г. транспортен самолет Lockheed C-130 Hercules на военновъздушните сили на Пакистан (номер на опашката 23494), превозващ президента на страната Мохамед Зия-ул-Хак, се разбива малко след излитане от летище Бахавалпур. Загиват всички на борда - 31 души. Освен президента на Пакистан, сред пътниците бяха посланикът на САЩ в страната Арнолд Луис Рафел и генералният директор на Пакистанското междуведомствено разузнаване Абдур Рахман Ахтар, който ръководи програмата за прехвърляне на западна военна помощ на афганистанските муджахидини. Самолетът не е бил свален и по останките не са открити следи от експлозиви. Полетното записващо устройство не е намерено и точната причина за катастрофата така и не е установена.

На 6 април 1994 г., близо до летище Кигали в Руанда, самолет Dassault Falcon 50 (регистрационен номер 9XR-NN), превозващ президента на Руанда Juvénal Habyarimana и президента на Бурунди Cyprien Ntaryamira, е свален от ракета земя-въздух. Двамата лидери и още 10 души на борда са убити. Самолетът се връщаше от Танзания, където държавните глави присъстваха на конференция за стабилизирането в Руанда. Извършителите на престъплението така и не бяха идентифицирани, но екстремистите от народа хуту в Руанда обвиниха RPF и в същото време всички тутси, живеещи в страната, което доведе до началото на геноцида в Руанда, жертвите на който бяха около 1 милион хората.

На 26 февруари 2004 г. самолет Beechcraft Super King Air 200 (рег. номер Z3-BAB), превозващ македонския президент Борис Трайковски, катастрофира край град Мостар. Заедно с президента загинаха шестима души от обкръжението му и двама членове на екипажа. Катастрофата е станала заради лоша подготовка и грешки на пилота по време на подхода за кацане при лоши метеорологични условия.

На 10 април 2010 г. пътнически самолет Ту-154М (бордов номер PLF 101) от 36-ти специален авиационен полк на ВВС на Република Полша, изпълняващ специален полет от Варшава до Смоленск, се разби при кацане в Смоленск- Летище Северни. На борда са били полският президент Лех Качински и делегация от представители на полския политически и военен елит, които са пътували за траурни събития в памет на жертвите на Катин. Бедствието е станало при гъста мъгла. Самолетът пада под допустимата височина, блъска се с лявото си крило във върха на бреза, пада отдолу на земята на 200-300 м от края на пистата и се разпада. Всичките 89 пътници и 7 членове на екипажа на лайнера са загинали. Според заключението на експерти от Междудържавния авиационен комитет, Комисията за разследване на въздушни произшествия на Министерството на вътрешните работи на Полша и Върховната контролна камара на Полша, причината за катастрофата са пилотски грешки и недостатъци в организацията на Полетът.




източник

тасс

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка