АНАЛИЗ: Финансовата 2024 г. за Ryanair - 9% ръст на пътниците 34% ръст печалбата, перспективите за Финансовата 2025 г.

Pan.bg 20 май 2024 | 11:23 views (303) commentaries(0)
img
хаджи Димитър СТАВРЕВ
pan.bg
По информация на ryanair.com

На 20 май 2024 г. Ryanair Holdings plc. отчете ръст на PAT (печалба след данъци и такси) за цялата година (започнала на 1 април 2023 и завършила на 31 март 2024 г.) от 34% до 1,92 млрд. евро. За този период трафикът нарасна с 9% до 184 млн. пътници (23% ръст спрямо годината преди Covid). Водещата в индустрията разходна база и увеличените приходи на Групата помогнаха да се компенсира значително по-високата цена на горивото, тъй като хеджираните цени на петрола се покачиха от 65 долара/барел през ФГ23 до 89 долара/барел през ФГ24.

март 2023 г. март 2024 г. Промяна
пътници 168,6 млн. 183,7 млн. +9%
коеф. на затоварване 93% 94% +1%
приходи (евро) 10,78 млрд. 13,44 млрд. +25%
опер. разходи (евро) 9,20 млрд. 11,38 млрд. +24%
PAT (евро) 1,43 млрд. 1,92 млрд. +34%

Акценти за Финансовата 2024 г.:
• Трафикът нарасна с 9% до 183,7 млн., въпреки закъсненията на доставаката на самолети от Boeing;
• приходи/пътник се увеличават с 15% (средна тарифа ръст от 21% и допълнителен приходи с ръст от 3%);
• цена на горивото с ръст от 32% (+1,25 млрд. евро) до 5,14 млрд. евро;
• В края на Финансовата 24 г. във флота има налични само 146 самолета B737 Gamechanger от общо налични 584 самолета поради забавяне от Boeing;
• 5 нови бази и над 200 нови маршрута, отворени за Лято 24;
• Гориво за Финасовата 25 г. над 70% е хеджирано при цена малко под 80 долара/барел, като така се спестяват 450 млн. евро;
• Начален дивидент от 0,175 евро/акция, платен през февруари и финален дивидент от 0,178 евро/акция, платим през септември.
• Поръчката на 300 самолета B737-MAX-10 подкрепя растежа до 300 млн. пътници през Финансовата 2034, в зависимост от доставките от Boeing.

Главният изпълнителен директор на Ryanair Group Майкъл О’Лиъри написа в своя анализ:
Екология:
„CDP наскоро присъди на Ryanair климатичен рейтинг „A-“ (преди това „B“), завършвайки година на надграждане, вкл. нашия водещ в индустрията рейтинг MSCI „A“ (преди това „BBB“) и запазване на нашата класация на Sustainalytics като авиокомпания №1 в Европа за ESG. Новите ни самолети и все по-широкото използване на SAF (устойчиво авиационно гориво) позиционира Ryanair като една от най-екологично ефективните големи авиокомпании в ЕС.

През FY24 получихме доставка на 48 самолета B737-8200 Gamechanger (с 4% повече места, 16% по-малък разход на гориво и на CO2) и монтирахме крилни аеродинамични наставки на над 25% от нашия флот от самолети B737NG (целта е броят им да достигне до 409 до Финансовата 2026 г.), намалявайки разхода на гориво с 1,5% и на шума с 6%. Миналата година разширихме нашите SAF партньорства (включително първата ни доставка в Обединеното кралство от Shell) и оставаме стаблино на пътя към постигането на амбициозната си цел до 2030 г. да зареждаме 12,5% от полетите на Ryanair със SAF (10% от доставки вече са осигурени). През април разширихме партньорството си с Изследователския център за устойчива авиация на Тринити Колидж в Дъблин (TCD) до 2030 г. Ценното изследователско съоръжение на TCD подкрепя ускоряването на внедряването на SAF в цяла Европа.

През 2023 г. Европа претърпя 67 дни стачки на РВД, причинявайки хиляди (можещи да бъдат избегнати) отменени полети до/от Германия, Испания, Италия и Обединеното кралство, докато Франция използва законите за минимално обслужване, за да защити френските местни/вътрешни полети. Докато се насочваме към сезон Лято 24, ние отново призоваваме Комисията на ЕС да извърши спешна реформа на неефективната система за РВД в Европа, като защити транзитните полети (по време на национални стачки), което би довело до важни екологични подобрения при въздушния транспорт в ЕС. За съжаление няма никакви действия от страна на ЕК по тази екологична инициатива. Ние отново призоваваме председателя на Комисията Урсула фон дер Лайен да защити единния пазар за въздушни пътувания, като защити 100% от полетите по време на национални стачки на РВД, какъвто вече е случаят в Гърция, Италия и Испания.

УПРАВЛЕНИЕ:
Бордът има удоволствието да приветства 2 нови нови изп. директори от 1 юли - г-жа Jinane Laghrari Laabi (Мароко) и г-жа Amber Rudd (UK). Jinane е бивш партньор в McKinsey & Company (Казабланка), покриващ Мароко, Африка и Близкия изток. Амбър е бивш депутат от Обединеното кралство, която е заемала висши позиции в кабинета, включително министър на вътрешните работи и държавен секретар по енергетиката и изменението на климата. За да улеснят тези назначения, Луиз Фелън и Майкъл Коули потвърдиха, че ще се оттеглят от Борда в края на юни след за приемственост, допълнително подобряват многообразието в борда на Ryanair (географско, полово и етническо) с разделяне на половете 50:50 след тези последни промени. Нашият председател Стан Маккарти наскоро обнови комисиите на Борда, за да отрази тези промени в Борда.

През Финасовата 24 г. собствеността на Ryanair от лица от ЕС продължи да се увеличава и в края на годината бе малко над 48% (увеличение от 46%).

ФЛОТ И РАСТЕЖ:
Ryanair има флот от 146 самолета B737 Gamechanger в края на ФГ 2024 и се надяваме да го увеличим до 158 самолета до края на юли, което е с 23 по-малко от нашите договорени доставки от Boeing. Продължаваме да работим в тясно сътрудничество с главния изпълнителен директор на Boeing Дейв Калхун, финансовия директор Брайън Уест и новия мениджърски екип в Сиатъл, за да подобрим качеството и да ускорим доставките на самолети B737. Остава рискът доставките на Boeing да намалят допълнително.

Планираме да осигурим възможно най-голям ръст за пътниците и летищните партньори през Лято 24, въпреки че тези забавяния означават, че ще има по-голям ръст на трафика с по-ниска доходност от планираното. За да улесним този растеж, ние ще продължим да приемаме доставки на B737 през юли, август и септември, а нашето подразделение Lauda наскоро удължи оперативния лизинг на 3 самоета A320 за 4 години до 2028 г.

Търсенето на пътувания в Европа е силно за сезон Лято 24 и въпреки закъсненията на доставката от Boeing, ние ще изпълняваме най-големия си летен график с над 200 нови маршрута (и 5 нови бази). Капацитетът на Лято 24 за къси разстояния в ЕС е ограничен, тъй като конкурентните авиокомпании приземяват самолети A320 за ремонт на двигателите P&W (тези прекъсвания вероятно ще продължат до 2026 г.), а производителите на оригинално оборудване се борят да възстановят натрупаните си заявки за доставки. Затова призоваваме клиентите да резервират летни пътувания по-рано на www.ryanair.com, за да си осигурят най-добрите самолетни билети, преди да са разпродадени.

Очакваме консолидацията на европейските авиокомпании да продължи, като поглъщането на ITA (Италия) и Air Europa (Испания) напредва, а следващата е продажбата на TAP (Португалия). Това, в допълнение към спирането на флота от A320 и голямото изоставане в доставките на самолети от Boeing, вероятно ще ограничи растежа на капацитета в Европа за няколко години. Тези ограничения на капацитета, съчетани с нашето значително предимство в разходите (включително спестяване на гориво от 450 млн. евро за Финансовата 25 г.), силен баланс, евтини поръчки на самолети и водеща в индустрията устойчивост, ще (ние вярваме) ще подкрепи едно десетилетие на печеливш растеж за Ryanair като нарастваме до 300 млн. пътници до ФГ 34.

ПЕРСПЕКТИВА:
Ryanair очаква да увеличи трафика през ФГ25 с 8% (между 198 и 200 млн. пътници), при условие че доставките на Boeing се върнат на договорените нива преди края на годината. Нашето предимство в разходите пред конкурентите продължава да се разширява, въпреки че очакваме единичните разходи за ФГ25 да се повишат умерено поради разходите извън горивото (включително увеличение на надбавките за годишно заплащане и производителност, по-високи летищи такси и РВД, въздействието на закъсненията на доставките на В737 МАХ8-200 Gamechanger върху обучението на екипажи и фиксирани разходи) се компенсира значително от спестяванията ни при хеджиране на гориво и нарастващите ни приходи от лихви. Тъй като капацитетът на ЕС за къси разстояния е ограничен, търсенето за Лято 24 е положително, като резервациите са с тенденция още от миналата година. Ценообразуването е по-меко, отколкото очаквахме, като първото тримесечие изисква повече стимулиране на цените от миналата година (особено след като половината от Великден се премести през март и извън април). Въпреки, че е трудно да се предвиди бъдещето и резултатът ще бъде силно зависим от близкото пиково ценообразуване на Лято 24, ние оставаме предпазливи оптимисти, че пиковите тарифи на Лято 24 ще бъдат равни до умерени спрямо миналото лято. Четвъртото тримесечие на ФГ25 няма да се възползва от ранен Великден (както бе през ФГ24). Следователно е твърде рано да можем да предоставим разумни или точни насоки за PAT за ФГ25. Крайният резултат за нея ще зависи в голяма степен от избягването на неблагоприятни събития като войните в Украйна и Близкия изток, обширни прекъсвания на РВД или по-нататъшни забавяния на доставките на Boeing“.

image

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка