Горещи новини
- Байдън: 80 000 американски войници са разположени в Европа за възпиране на руската агресия
- Президентът връчи висши държавни отличия за принос за развитието на въоръжените ни сили (ТЪРЖЕСТВЕНА ГАЛЕРИЯ)
- Ръководството на Министерството на отбраната проведе среща с Корпуса на военните аташета, акредитирани във и за Република България
- Нов войскови район на 1-ва група „Специални сили“ от състава на СКСО бе открит в Банкя (ТЪРЖЕСТВЕНА ГАЛЕРИЯ)
- Зеленски издигна няколко генерали
- Русия удари с балистични ракети Кривий Рог: има загинали, има дете сред ранените
- Украйна започна производството на ракетите "Пекло"
- В САЩ е забелязан влак с бронетранспортьори Stryker, които може да бъдат прехвърлени в Украйна /ВИДЕО/
- Mash: Украинските ВСУ атакуваха за първи път Кримския мост с най-новия полски БЕК "Гавия"
- Нови БМП CV90 за Дания, Швеция и … Украйна
На 18 ноември 2024 г. се навършиха 20 години от първото кацане на самолет Pilatus PC-9M в България.
Списание КРИЛЕ и ПАН.БГ поздравяват командването на ВВС и на авиобаза Долна Митрополия, всички пилоти и техници, които са имали досег с този прекрасен учебен самолет. Честита 20-годишнина на PC-9M в България!
За две десетилетия PC-9M се превърна в най-експлоатираната авиационна техника в родните ВВС с най-голям брой летателни часове.
През нея са минали десетки курсанти и десетки инструктори.
РАЗГЛЕДАЙТЕ ГАЛЕРИЯТА > > >
Всеки от самолетите налетява около 300 часа на година. На тях се работи на 2 летателни смени. Изпълняват се до 35 задачи дневно. За 20 години „Пилатус” превърна учебната авиационна група в най-летящото формирование във ВВС.
Не само това, но PC-9M е и най-евтиният и икономичен за поддръжка и дава възможност на групата да изпълнява 100 процента от заложената планова подготовка. А тя позволява освен нормалните за пилота действия и маневрен въздушен бой, фотострелба, фотобомбопускане на условен полигон, полети по трасета, заходи по граждански летища и др.
----------------------------
Очаквайте утре интервю с генерал Анатолий Кръстев
---------------------------------------------------------------
Историята
Припомняме, че Договорът между българското МО и швейцарската компания Pilatus бе подписан на 5 декември 2003 г. Предвидено е доставката на шест броя PC-9M и един транспортен PC-12/45.
Първите три PC-9M с бордни номера 663, 665 и 666 кацат в 12-а учебна авиобаза, базирана на летище Каменец в България, на 18 ноември 2004 г. Самолетите летят със смесени българо-швейцарски екипажи. От българска страна това са славните летци Анатолий Кръстев, Георги Гатев и Явор Недялков.
На 22 ноември 2004 г. на официалната церемония по приемането им участват тогавашният министър на отбраната Николай Свинаров и началникът на ГЩ на БА генерал Никола Колев. Началникът на Главния щаб на ВВС генерал-лейтенант Димитър Георгиев посреща официалните лица и поздравява смесените българо-швейцарски екипажи, които осъществиха прелитането на първите РС-9М.
Вторите три PC-9M с бордни номера 664, 667 и 668 пристигат в България на 18 декември 2004 г.
На 14 юни 2006 г. самолетите са пребазирани в авиобаза Долна Митрополия, където служат вярно и до днес.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
МНЕНИЯ
Полковник Румен Радев - началник-щаб на 3-а изтребителна авиобаза "Граф Игнатиево":
Самолетът ще формира нова психология на летенето
За мен този полет на РС-9М беше първи. Първи и на витлов самолет. Поставих си висока цел - полетът да бъде изпитателно-оценъчен. Постарах се това да стане във въздуха в рамките на един час.
Впечатленията ми са за един съвременен самолет. Подготовката ми започна още на земята. Поставих си няколко задачи - да проверя маневрените характеристики, навигационното и комуникационното оборудване, системите за бойно използване и цялото оборудване на самолета като комфорт, простота и надеждност. Поисках от пилота-изпитател да проверя доколко този самолет е надежден за обучение и търпи грешки. Още на земята "направих своята заявка" за "сриване" на самолета, заради грешка на пилота при изключително неграмотно управление.
Поставих си и амбициозната задача от първа кабина да извърша запуск и да проверя работата на всички системи. Брифингът беше около 20 мин. И още пет - за тренаж в кабината. Запуска на двигателя, проверката на системите, рулирането и излитането извърших сам. Това доказва голямата простота и автоматизираност на самолета. "Пилатус" има компютър на борда, който автоматично следи оборотите на двигателя и не е нужно летецът да се намесва. С други думи в това отношение лети като реактивен.
По моя програма изпълних фигури от сложния и висш пилотаж, каквито преди време съм изпълнявал с МиГ-29 на авиофестивали у нас. На големи и максимални скорости самолетът е управляем. Наистина не е реактивен, но има предимството в маневреност и повратливост. Поставям отлична оценка на РС по аеродинамика. Дори в ситуация на срив може да излезе сам, което всъщност го прави много подходящ за първоначално обучение. Изпълних и фигури, невъзможни за реактивен самолет, след като изпитателят ми ги показа. Това бяха фигури от спортната акробатика. Когато започнах "волната програма", съзнателно въведох самолета в "срив". Изпитах "сериозен проблем" - той просто не се "срива" и при всички положения сам излиза от създалата се ситуация. Това приятно ме изненада.
Разбира се, РС-9М не е изтребител. Липсва му размахът в пространството и тази мощност, но притежава маневреност много сериозна за витлов. В полет изключително ме разтовари това, че скорост, височина и претоварване тук се изобразявят на прибор със стрелка, докато в другите самолети е в цифри. Така целия полет изпълних по индикация на предното стъкло от т. нар. хедъпдисплей /HUD/. По-старите пилоти може би ще изпитат шок от невероятните способности на новата му философия. Новите самолети ще изискват програмиране на полета. "Пилатус" е преход към тази нова философия. Ето това не могат да дадат учебните L-29 /който вече е в историята/ и L-39ZA
.
Като навигация и психология в общуването новите самолети имат предимство - дисплеят на борда, едно перфектно решение на инженерната психология. До сега в нашата авиация компютърът на борда липсваше. Да, МиГ-29 има, но това е затворена система, докато при новия учебен самолет е отворена. Този самолет според мен ще бъде полезен не само за пилотаж. Той ще подготвя нова нагласа и психология на летенето. Бъдещите ни пилоти вече ще летят на нови информационни комплекси, ще формират "дигитално" мислене. А дигиталната среда предполага пилотът много лесно да се приучи на нов авиационен комплекс.
Грешка ще бъде, ако новият РС-9М се възприема само като учебен. Защото възможностите на прицелния комплекс и въоръжението могат успешно да се използват за бойни и антитерористични мисии - обезвреждане на малки цели и параформирования. Смятам, че мисиите ни навън се нуждаят от такъв тип самолет дори за непосредствена авиационна поддръжка, защото освен всичко техническото му обслужване е изключително опростено.
________________________________________________
Полковник Анатолий Кръстев - командир на 12-а учебна авиобаза "Каменец":
Ще обучаваме курсантите по световни стандарти
От 27 септември до 27 октомври първите четирима пилоти от "Каменец" - полковник Анатолий Кръстев, капитан Явор Недялков, капитан Виктор Трифонов и старши лейтенант Даниел Димитров успешно завършиха програмата на курса за приучване в Станс. Полковник Кръстев и капитан Недялков преминаха подготовка за изпитателни полети и нощем.
След прелитането - групата от пилоти - 18 ноември 2004 г.
Наземната подготовка и самите полети с РС-9М наистина са най-впечатляващи. Прототипът, на който летях в Станс при първото ми посещение през май т. г., е най-близък до българския вариант като кабина и навигационно оборудване. И все пак нашият вариант има допълнителни новости, които не притежава нито една от предните модификации на този самолет.
Това е възможността за индикиране на основния навигационен индикатор на данните от системата за навигация TAKAN, вграден е симулатор за управление на информацията, която се изобразява на фона на челното стъкло пред обучаемия.
В полетите през май изпълнихме всички фигури и маньоври от сложния и висшия пилотаж в целия диапазон от скорости и височини на самолета. Впечатленията ми са отлични. За задачите, които ще изпълняваме при обучението на курсанти летци и млади пилоти, учебният турбовитлов самолет има следните предимства: пилотажно-навигационното оборудване е последна дума на техниката и е лесно за възприемане и ползване по време на полет. Запускът на двигателя и рулирането са опростени и лесни за усвояване от младите пилоти. РС-9М има достатъчен запас от енергия (тяга) и е много динамичен при маневриране и изпълнение на фигури. Съчетанието на голяма маневреност и модерно навигационно оборудване ще позволи обучението на курсантите да става по програми, които съответстват на новите световни тенденции в летателното обучение.
Първа снимка на българска земя
С швейцарски инструктор след полет
Навигирайте с бутоните под снимката, за да разгледате галерията!
ПРЕДИШНА СНИМКА 1/10 СЛЕДВАЩА СНИМКА
Други публикации
Напиши коментар