F-15E и F-15EX ще получат ракети AGM-158C LRASM

Pan.bg 25 яну 2025 | 04:46 views (435) commentaries(0)
img пан.бг





F-15E и F-15EX ще получат ракети AGM-158C LRASM
Изтребител-бомбардировач F-15E изстрелва ракета AGM-158B JASSM-ER, основа за LRASM.


NAVAIR (Naval Air Systems Command) в момента работи за интегрирането на противокорабната ракета AGM-158C-1 с голям обсег (LRASM) в самолетите F-15E Strike Eagle и F-15EX Eagle II на ВВС на САЩ, като им дава още един инструмент за атакуват надводни кораби в морето.



Изтребителите F-15E Strike Eagle и F-15EX Eagle II на ВВС на САЩ вече ще бъдат въоръжени с AGM-158C-1 LRASM (противокорабни ракети с голям обсег), което позволява на самолетите на ВВС да поразяват надводни цели в морето. Разработката беше официално разкрита от Командването на военновъздушните системи на ВМС на САЩ (NAVAIR), което работи по програма за адаптиране на противокорабната ракета LRASM към изтребители-бомбардировачи на ВВС на САЩ.

NAVAIR обяви намерението си да договори договор „и впоследствие да възложи договор с цена плюс фиксирана такса (CPFF) на Lockheed Martin Corporation-Missiles Fire Control (LMMFC)“, който ще включва „интегриране и тестова поддръжка за ракетата AGM-158 C -1 на самолетната платформа F-15E/EX. Това изискване включва и интегриране на интерфейса AGM-158C-1 UAI."

F-15 противокорабни способности

Въпреки че отдавна е известно, че F-15E може да използва противокорабна ракета AGM-84 Harpoon, изглежда, че това оръжие вече не е в арсенала на F-15E на ВВС. Дори и да беше налично, обсегът на оръжието е много по-малък от следващото поколение LRASM, а на по-стария AGM-84 Harpoon липсва стелт.

Интегрирането на Harpoon беше извършено на прототипа F-15E за експортни клиенти, подобно на F-16. Двамата настоящи потребители на AGM-84 и F-15 са Саудитска Арабия, която използва F-15SA и AGM-84L Harpoon Block II, и Южна Корея, която използва F-15K и AGM-84H Standoff Land Attack Missile Expanded Отговор (SLAM-ER).


Самолет F-15E Strike Eagle е зареден с пет ракети JASSM във военновъздушната база Eglin, Флорида, 11 май 2021 г., като част от Project Strike Rodeo.

Изтребителят-бомбардировач F-15E е един от основните оператори на ВВС на САЩ на AGM-158 JASSM, което му дава възможност да изстрелва крилати ракети с въздушно изстрелване за атака на наземни цели. F-15EX също летеше с JASSM, така че интегрирането на LRASM, който има същия външен форм-фактор като JASSM, би имало смисъл. Всъщност F-15E демонстрира способността си да носи пет ракети JASSM, докато F-15EX е способен да носи само три ракети.

F-15E и F-15EX са многофункционални изтребители за всякакви метеорологични условия, част от серията самолети McDonnell Douglas F-15. Като най-новият изтребител-бомбардировач в инвентара на военновъздушните сили на САЩ, F-15EX беше придобит, за да допълни F-35A и да замени стареещия F-15C/D флот на военновъздушните сили. Очаква се да изпълнява мисии по районна отбрана и противовъздушна отбрана, както и да служи като платформа за оръжия с голям обсег като JASSM или LRASM.

Първите самолети в момента се доставят на тестовите ескадрили на ВВС на САЩ във военновъздушната база Еглин, Флорида, и Орегон ANG (Националната въздушна гвардия). Освен това ANG на Флорида, Калифорния и Луизиана, в допълнение към 18-то крило в AFB Kadena, са готови да заменят своите F-15C/D с F-15EX.




AGM-158C LRASM

AGM-158C LRASM е невидима противокорабна крилата ракета с въздушно изстрелване, разработена за Военновъздушните сили и флота на Съединените щати от Агенцията за напреднали изследователски проекти на отбраната (DARPA). Разработен от корпуса на самолета AGM-158B JASSM-ER (Joint Air-to-Surface Standoff Missile Extended Range), LRASM е проектиран да осигури по-усъвършенствани способности за автономно насочване от остарялата противокорабна ракета Harpoon на ВМС на САЩ, която е в експлоатация от 1977 г.

Ракетата има обсег от повече от 200 морски мили (370 км), според говорител на Lockheed Martin. Стартовото тегло на ракетата е 2760 фунта (1250 кг). CEP на ракетата е 9 фута 10 инча (3 м). Бойната глава на ракетата е осколочно-фугасна WDU-42/B с тегло 1000 фунта (453,6 kg).

Ако старият ядрен Tomahawk BGM-109A TLAM-N има горивна система, състояща се от четири секции горивни резервоари с общ капацитет от 220 галона (около 660 kg гориво), което дава на ракетата максимален аеродинамичен обхват при полет с крейсерска скорост от 880 км/ч при оптимална надморска височина 6000 метра - 4300 км. Бойният обхват (радиус) на изстрелване е 60% от тази стойност, т.е. 1500 мили (2400 км). Прототипът AGM-158A JASSM има капацитет на резервоара от 85 галона (около 250 кг).

Съвременните американски крилати ракети са оборудвани с турбовентилаторни двигатели Williams F415-WR-400/402, които са технологично малко по-прости от старите турбовентилаторни двигатели Williams F107-WR-400 от преди 40 години. Като цяло характеристиките на двигателя почти не са се променили разходът на гориво остава същият - 0,65- 0,7 kg/kgf•h. От което можем да заключим, че реалният обсег на полета (аеродинамичен, до пълно изчерпване на горивото) е не по-малко от 2000 км.

Ракетата е проектирана с възможност за автоматично насочване, използвайки бордовите системи за насочване на ракетата за проследяване и насочване на противокорабната ракета без необходимост от външни системи за насочване като GPS навигация, което позволява по-точно насочване.

AGM-158C LRASM се разработва както за Военновъздушните сили, така и за Военноморските сили, за да осигури изстрелвана от въздуха нападателна противоповърхностна война (OASuW), която ще осигури гъвкави, далечни разстояния, усъвършенствани наземни възможности за контрацели срещу високо- заплаха за морски цели. Понастоящем има три варианта, които съставят програмата OASuW Increment 1, обозначени като LRASM 1.0, LRASM 1.1 и LRASM C-3.

Вариантът LRASM 1.0 на ракетата, която беше въведена с ранна оперативна способност през 2019 г., вече е интегрирана в бомбардировачи B-1B Lancer и изтребители-бомбардировачи F/A-18E/F Super Hornet. По-скорошен вариант, LRASM 1.1, беше въведен миналата година и в момента е подложен на първоначални летателни тестове и техническа оценка, според доклад от директора на оперативните тестове и оценката на проекта.

AGM-158C-1 е основният вариант на ракетата, който се произвежда в момента, докато подобрена версия, C-3, която има значително увеличен обсег, все още е в процес на разработка. Lockheed Martin наскоро увеличи производствените си възможности за ракети JASSM и LRASM, след като стана очевиден недостигът на ракети в арсеналите на ВВС и ВМС на САЩ.



LRASM е оборудван със система за насочване, разработена от BAE Systems, която интегрира устойчиви на засядане GPS и INS, инфрачервен търсач с автоматично разпознаване на целта, RWR (радарен предупредителен приемник) сензори, пасивна ESM (електронни мерки за поддръжка) система и данни връзка.
Многорежимната глава за самонасочване позволява на боеприпаса да удари набелязаната цел, дори ако целта се опита да попречи на работата на системите за насочване. Поради допълнителното тегло и обем на тези системи на борда на ракетата, обхватът на LRASM е малко по-къс от JASSM-ER, като Lockheed Martin твърди, че ракетата може да достигне обсег от повече от 200 морски мили или 370 км.

Вграденият AI софтуер използва всички функции на оръжието за откриване на цели, а множество LRASM по време на полет могат да обменят информация по време на засичане на целта, за да формират рояк от силно скрити ракети. В допълнение към радиочестотните излъчвания с ниска мощност за тези предавания, LRASM не излъчва никакви електромагнитни сигнали, което намалява неговия RCS, добавяйки към ниския RCS (радиочестотен напречен разрез) и ниския IR (инфрачервен) сигнатурен дизайн.


В момента LRASM се носи само от F/A-18E/F Super Hornets и B-1B Lancers, но ВМС в момента интегрират ракетата в P-8 MPA (морски патрулен самолет) и планират да я оборудват в бъдеще F-35. Тестването на F-35C започна през септември 2024 г., като оръжието се носеше външно на външни твърди точки, тъй като ракетата е голяма и не може да се побере в отсеците за оръжия.

Оръжието е предназначено за възможно използване с Mk. 41 VLS (Vertical Launch System), която е инсталирана на надводни кораби на ВМС на САЩ. При изстрелване от UVP ракетата е оборудвана с модифициран Mk. 114, за да осигури изстрелване и ускорение до крейсерска скорост и да позволи на ракетата да достигне крейсерска височина.


източник

военное обозрение

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка