F-47 - изтребителят от 6-то поколение на Boeing

Pan.bg 24 мар 2025 | 20:55 views (532) commentaries(0)
img
пан.бг





Използвани снимки:
AFRL, Boeing Co.


"Шестицата" на Boeing: проблемната корпорация ще построи изтребителя F-47 от 6-то поколение
Корпорацията Boeing получи дългоочаквания договор за производство на прототипи за програмата за разработване на изтребители шесто поколение NGAD. ТАСС цитира изявления на американски официални лица, говори за очакванията от програмата, трудностите с нейното изпълнение и работата по самолети от шесто поколение в Русия и други страни
Илюстрация на художник на изтребител F-47
© САЩ Графика на военновъздушните сили/раздаване чрез REUTERS

Дългоочакваният договор за разработване и производство на първите образци на пилотирания компонент на авиационния комплекс от шесто поколение NGAD (Next-Generation Air Dominance) за ВВС на САЩ бе възложен на корпорацията Boeing, избрана от няколко кандидати.

По време на съществуването на програмата експертите не спират да задават въпроси: какъв ще бъде външният вид на изтребителя, неговите възможности и летателни качества? С възлагането на договора на Boeing, който не се справя съвсем успешно със задълженията си като отбранителен изпълнител, както и във връзка с други обстоятелства, тези проблеми изглежда само се увеличиха.












Силни думи





Президентът на Съединените щати Доналд Тръмп не пренебрегна възможността да съобщи това пред обществеността. За да обяви договора сутринта на 21 март, Тръмп свика репортери в Овалния кабинет на Белия дом. Присъстваха и министърът на отбраната на САЩ Пийт Хегсет и други служители от Министерството на отбраната.

Според американския лидер пилотираният компонент на NGAD ще получи обозначението F-47 и ще замени изтребителите от пето поколение F-22 Raptor. Както каза Тръмп, F-47 ще има „най-напредналата стелт технология [която ще го направи] буквално невидим“ и ще бъде придружаван при полетни мисии от множество безпилотни летателни апарати (UAV) - пилоти, известни в САЩ като дронове CCA (Collaborative Combat Aircraft).

"Това е нещо, което никой не е виждал преди", подчерта собственикът на Овалния кабинет, "Във всичко по отношение на характеристиките на изтребителя - от неговата скорост и маневреност до полезния товар, който може да носи - не е имало нищо подобно преди. И работата по този [продукт] продължава от доста време." „Враговете на Америка нямаха представа какво ги очаква“, продължи президентът.

Началникът на щаба на ВВС генерал-лейтенант Дейвид Олуин, който присъства на срещата, каза в изявление, че F-47 ще бъде "най-технологично напредналият, способен и многоцелеви изтребител, създаван някога". „Ние не просто строим още един боен самолет“, отбеляза началникът на щаба на ВВС на САЩ, „Ние разработваме напълно нови методи и тактики на бойни действия и предупреждаваме нашите врагове за това“.

Тръмп не обясни на каква стойност е договорът. По-рано Ройтерс съобщи, че може да надхвърли 20 милиарда долара.

Хегсет на свой ред каза, че изтребителят ще бъде отличен подарък за бъдещите поколения американци. Разработването на F-47 също ще даде възможност за "исторически инвестиции" както в американската армия, така и в националната индустрия, каза той.
Прочетете също
Бутон за дистанционно изключване на F-35? Клиентите се опасяват за съдбата на закупените от САЩ самолети

Ръководителят на Министерството на отбраната припомни, че предишната администрация във Вашингтон „спря тази програма“. Както беше посочено, това беше направено с цел да се преработи и да се намерят начини за намаляване на цената на проектирания авиационен комплекс.

В същото време шефът на Пентагона, отговаряйки на съответния въпрос на журналисти, не каза дали новото наименование на изтребителя има нещо общо с Тръмп, който в сегашните си правомощия е 47-ият президент на Съединените щати. „Гордея се с F-47, това е много важна платформа“, каза той на излизане от Овалния кабинет.

Тръмп също отбеляза, че F-47 ще има свръхзвукова скорост на полет. „Скоростта му е на първо ниво. Повече от две [числа на Мах]. И това не се чува много често“, каза президентът, обещавайки, че ВВС ще разполагат с флот от тези изтребители през „следващите няколко години“.

Той потвърди, че Вашингтон ще произвежда тези самолети, включително за износ в съюзнически страни. "Нашите съюзници постоянно се обаждат, те също искат да ги купят (нови изтребители - бел. ТАСС). И ние ще ги продадем на определени съюзници. Може би по-малко усъвършенствани версии. Искаме да намалим характеристиките им [за износ] с около 10%, което има смисъл, тъй като на някакъв етап те (държавите клиенти - бел. ТАСС) може да престанат да бъдат наши съюзници", заяви ръководителят на администрацията на Вашингтон.


Същността на договора

Договорът, сключен на 21 март, както обясниха представители на ВВС на САЩ, има за цел да завърши етапа на усъвършенстване на дизайна и технологична подготовка за масово производство на бъдещи изтребители от NGAD. Като част от такава сделка държавата ще отпусне фиксирана сума на изпълнителя, за да покрие разходите си за изпълнение на работата, както и допълнителни плащания за стимулиране, в зависимост от това колко успешно е изпълнен договорът. Същият механизъм за финансиране беше използван в ранните етапи на разработката на модерния стратегически бомбардировач B-21 Raider.
Прочетете също
Мнение
Колата никога няма да стане по-умна от пилота

Както уточниха ВВС, като част от сделката Boeing ще финализира и тества всички технологични компоненти на пилотирания изтребител NGAD, след което ще произведе няколко тестови образци от този самолет. В допълнение, условията на сделката включват опция за последваща поръчка на първоначална ограничена партида F-47 от корпорацията „на конкурентна покупна цена“.

Allwyn каза в изявление, че експерименталните версии на NGAD са били подложени на летателни тестове през последните пет години, "натрупвайки стотици часове полетно време, утвърждавайки авангардни [технологични] концепции и утвърждавайки факта, че можем уверено да разширим обхвата на техните възможности." В ранните етапи Агенцията за напреднали научни проекти в областта на отбраната на Пентагона (DARPA) участва в тази дейност.

Генералът също така отбеляза, че сериозният напредък в работата по F-47, наблюдаван наскоро, предполага, че този самолет ще влезе на въоръжение във ВВС на САЩ до края на президентския мандат на Тръмп.

„F-47 има безпрецедентно ниво на [технологична] сложност“, каза Олуин. "И докато F-22 в момента е най-добрият изтребител за превъзходство във въздуха в света и модернизацията ще го направи още по-добър, F-47 е скок напред едно поколение. [Технологичната] готовност на самолета на настоящия етап от програмата потвърждава способността му да доминира във въздушната битка в бъдеще."

Началникът на щаба на военновъздушните сили на САЩ също изрази своя скептицизъм относно съобщенията, че Китай вече тества две версии на собствения си боен самолет от шесто поколение. „Въпреки твърденията на нашите конкуренти, F-47 е единственият в света и наистина първият изтребител от шесто поколение, проектиран да доминира над най-трудните противници и да се представя в най-опасните бойни среди, които можете да си представите“, каза Олуин.
Шесто поколение: бавна атака на широк фронт

Различни страни обявяват разработването на самолети от шесто поколение. Например Русия последователно се доближава до създаването на такава машина. Генералният директор на Обединената авиостроителна корпорация (UAC, част от Ростех) Вадим Бадеха в ефира на предаването „Военно приемане“ каза, че руският изтребител от пето поколение Су-57 е получил елементи от изтребители от шесто поколение. Генералният директор на Държавния научноизследователски институт за авиационни системи Сергей Хохлов каза, че разработването на самолет от шесто поколение е в ход, но според него създаването на машината ще отнеме десетилетия.

През декември 2024 г. в социалните мрежи се разпространяват видеоклипове, в които неизвестни досега самолети - вероятно разработени от корпорациите CAIG и SAC - правят тестови полети. Според експерти, кадрите са заснели тестването на обещаващи китайски стелт самолети от шесто поколение. Експертите предполагат, че поне един от тях е със значителни размери и тегло, а ниската му маневреност показва, че самолетът е предназначен за атака на наземни цели от голямо разстояние.

Европа се стреми да получи собствен изтребител от шесто поколение. За тази цел Франция, Германия и Испания работят заедно по програмата FCAS/SCAF, която поради разногласия между партньорите не се развива много успешно. Обединеното кралство (което участва в FCAS преди да се отдели от Европейския съюз), Япония и Италия разработват своя собствена версия на изтребителя по програмата GCAP. Британско-италиано-японският изтребител се планира да влезе в експлоатация през 2035 г.

Преди стартирането на процедурата за одит на програмата NGAD през август миналата година беше посочено, че прогнозната цена на пилотирания компонент на най-новия авиационен комплекс ще бъде приблизително 300 милиона долара за единица, което е три пъти повече от покупната цена на американския изтребител от пето поколение F-35.

Говорейки пред репортери в Белия дом на 21 март, Олуин каза, че F-47 ще струва по-малко от F-22 (около 143 милиона долара на самолет), като същевременно ще бъде „по-приспособим към (противодействие) на бъдещи заплахи“. Общият парк от най-новите изтребители ще надхвърли сегашния брой F-22, който е около 180 единици.
Отговорност и разочарование

Борбата за договора за изтребителя NGAD беше между Boeing и Lo Corporation


Американските военновъздушни сили по-рано многократно са заявявали, че NGAD ще бъдат необходими на Съединените щати в конфронтация със силен и технологично напреднал противник, какъвто е например Китай. По-специално CCA трябва да бъде технологично напреднал, да има много различни функции, но в същото време да е сравнително евтин, така че да не е жалко да ги загубите при изпълнение на бойни мисии.
Какво не е наред с Боинг

Победата на Boeing в надпреварата за пилотирания компонент на NGAD вероятно ще бъде от полза за военно-промишления комплекс на нацията като цяло и в частност за нейната самолетна индустрия, каза Дъглас Бърки, изпълнителен директор на Института за аерокосмически технологии Мичъл, пред Defense News. Според него с издаването на договора на тази компания и трите ключови американски производителя на самолети вече ще бъдат заети с работа по самолети от пето и шесто поколение в интерес на ВВС на САЩ.

По този начин Lockheed Martin вече оглавява програмата за изтребители F-35, а Northrop Grumman произвежда най-новите бомбардировачи B-21, които самата компания преди това нарече „първият в света самолет от шесто поколение“.

Бърки отбеляза значението на конкуренцията между компаниите и развитието на серийното производство на обещаващи самолети.

Въпреки това именно Boeing през последните години стана известен със своите „дългосрочни строителни проекти“ в областта както на гражданското, така и на военното самолетостроене. Проблемите със спазването на сроковете по съществуващите договори и преработката на дефектни самолети там са придружени от инциденти в производствените обекти и стачки на работниците.

Що се отнася до изпълнението на договора на военновъздушните сили на САЩ, проблемите с качеството на продуктите и забавянията на доставката отдавна се свързват с учебните самолети T-7A Red Hawk и въздушните танкери KC-46A Pegasus.

През януари, седем години след началото на разработката на Т-7А, ВВС на САЩ обявиха необходимостта от преразглеждане на характеристиките на този самолет, тъй като предвидените в настоящия договор вече не отговарят на изискванията на времето. Междувременно те трябваше да влязат в експлоатация с американските военновъздушни сили преди около две години. Всъщност силите все още имат на разположение само няколко прототипа.

Според Defense News и други търговски издания компанията е претърпяла милиарди долари загуби през последните години поради необходимостта от отстраняване на дефекти в самолетите, които произвежда, както и инфлацията. На фона на тези събития предишният шеф на Boeing Defense Тед Колбърт беше уволнен миналия септември.

В същото време, според Бърки, победата на Boeing в търга за NGAD е много важна за компанията. Това обаче повишава и степента на отговорност, която й е поверена, тъй като сега корпорацията ще трябва да докаже, че е способна да се справи с такава сериозна мисия.

"Сега само Boeing може да обърне ситуацията в най-изгодната за него посока", подчерта експертът, "и само времето ще покаже дали ще успее".

Константин Алиш



източник

тасс

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка