Горещи новини
- Китай и Русия са против уреждането на иранския ядрен въпрос със сила
- Путин получи покана за срещата на върха на G20 в Южна Африка
- Програмата на срещата на върха на НАТО е съкратена до една сесия заради Тръмп
- Тръмп нарече статията на The Wall Street Journal за плана му за атака срещу Иран клеветническа
- Reuters: Северна Корея изстреля повече от 10 ракети в посока на Китай
- Иран нанася удари по центрове на ВПК на Израел, планира да увеличи броя на ракетните операции
- Wizz Air с директни полети от София до италианския рай Алгеро
- Le Bourget 2025 Литва ще придобия 3 ВТС C-390 Millennium
- Екипаж и самолет C-27J Spartan от 16-а авиобаза на ВВС осигури въздушен транспорт на пациент от Антверпен до София
- КОРАБИТЕ ОТ ПРОТИВОМИННАТА ГРУПА MCM BLACK SEA СЕ ВКЛЮЧИХА В МЕЖДУНАРОДНО УЧЕНИЕ (голяма галерия на море)

хаджи Димитър СТАВРЕВ
pan.bg
По информация на boeing.com и simpleflying.com
Дълго отлаганата от Boeing доставка на новите самолети на американските президенти AirForceOne вероятно ще бъдe реализирана през 2027 г. Въпреки че това е с цели 5 години след първоначалната дата на доставка от 2022 г., но все пак е с 2 години по-рано от мрачните прогнози на Boeing от февруари 2025 г. Президентът Доналд Тръмп изрази гняв от забавянията, но този нов график за доставки ще гарантира, че той все пак ще може да използва новия самолет преди края на мандата си.
ВВС на САЩ (USAF), които експлоатират президентските самолети, настояват Boeing да ускори доставката на новия VC-25B, за да задоволи нетърпеливия президент. Производителят, според съобщенията, е работил с USAF за премахване на несъществени изисквания от договора, за да се намали времето за производство.
Новината за потенциалната доставка през 2027 г. стана ясна на 8 май 2025 г. от Дарлийн Костело, изпълняващ длъжността пом.-секретар на ВВС, по време на изслушването й в Комисията по въоръжените сили на Камарата на представителите относно последните преговори между USAF и Boeing. Тя каза, че „не може да гарантира тази дата“, но доставката вероятно може да бъде ускорена, ако всички страни се споразумеят за промените в изискванията. Тя добави, че ВВС на САЩ си сътрудничат с Белия дом, за да определят „какво е приемливо“ за промени във изискванията към AirForceOne.
Костело имаше предвид договорните изисквания към Boeing, които се намаляват, за да се ускори производството. Това включва освобождаване на Boeing от изискването служителите му да имат най-високо разрешение за достъп до секретна информация, за да работят по самолета, което е обвинявано като причина за някои от забавянията. Освен това страните работят и по закъсненията, дължащи се на промяна на доставчиците на интериора, ограничения на персонала и завършване на проектирането на окабеляването.
Настоящите VC-25A, които изпълняват ролята на AirForceOne, имат обширни модификации, за да се гарантира сигурността на хората на борда, както и сложни комуникационни системи, така че самолетът да може да работи като въздушен команден пункт. Изправена пред опасения на Конгреса, че ВВС на САЩ и Boeing може да се откажат от критични изисквания, Костело увери комисията, че това не е така: „Ние сме абсолютно ангажирани да заменим съществуващите самолети с надежден въздушен транспорт, оборудван с комуникационни възможности и сигурност, равни на тези в Белия дом“.
Boeing произвежда новите президентски самолети по договор за 3,9 млрд. долара от 2017 г. за обновяване на два съществуващи Boeing 747-8. Те първоначално са произведени за руския авиопревозвач Transaero, но остават недоставени, след като авиокомпанията фалира, преди да може да бъде извършена доставката. И двата самолета са с първи полет през 2016 г. и наближават 10-годишна възраст, но все още са практически нови с по-малко от 20 летателни часа.
Данни за двата самолета:
Регистрация Първи полет Възраст (години) Двигатели Статус
N894BA 11,2016 8,5 4x GEnx-2B67 В конверсия във авиобаза Лакланд
N895BA 07,2016 8,8
И двата самолета са в авиобаза Лакланд в Сан Антонио с в процес на конверсия от 2019 г. Проектът е претърпял значителни забавяния поради различни фактори като пандемията COVID-19, широко съобщаваните производствени проблеми на Boeing, забавянията по веригата за доставки и сложността на модификациите. Boeing призна, че вече е надхвърлил с 2 млрд. долара бюджета по договора, а той е с фиксирана цена.
Защо освен забавена, програма 747-8 AirForceOne е и с 2 млрд. долара над бюджета?
Програмата ще струва на Boeing по-скъпо от очакваното поради повече време за модификация на двата самолета, прекъсвания на доставките и други предизвикателства.
Президентът Тръмп проявява силен интерес към новия Air Force One, още когато встъпи в за първи път в длъжност през 2017 г. По време на първия си мандат той предложи нова схема за боядисване на самолета, която би заменила емблематичната синьо-бяла ливрея, украсяваща президентския самолет повече от 6 десетилетия. Той също така лично се включи в предоговарянето на договора с Boeing за намаляване на разходите.
След повторното си встъпване в длъжност по-рано тази година, президентът Тръмп много открито изрази недоволството си от забавянията на Boeing. През февруари той разгледа 13-годишен Boeing 747-8, който преди това е бил експлоатиран от Qatar Amiri Flight, спекулирайки, че той може да функционира като временен Air Force One. Това бе ясен сигнал за Boeing, че е изложен на риск президентския самолет да бъде заменен.
Миналата седмица Wall Street Journal съобщи, че президентът е направил ключова крачка напред в усилията си да осигури временен самолет, като е назначил отбранителен изпълнител за основен ремонт на бившия катарски самолет за президентска употреба. Сега, когато ВВС на САЩ и Boeing дават положителни сигнали, че двата VC-25B може да са налични по-рано от очакваното, тези планове е напълно възможно да бъдат замразени.
Само два са президентските самолети са в експлоатация, това са силно модифицирани самолети Boeing 747-200B, обозначени като VC-25A с бордови номера 28000 и 29000. Според уебсайта на ВВС първият от двата съществуващи AirForceOne е влязъл в експлоатация през септември 1990 г., а вторият - през март 1991 г. ВВС заявиха, че забавянията биха могли да ги накарат да летят стях чак до президентските избори през 2028 г., според Journal.
През април военното издание The War Zone съобщи, че експлоатацията на самолетите струва средно 177 843 долара на час. Цифрите бяха предоставени от ВВС след искане съграсно закона за достъп до обществена информация и включват разходите за гориво, консумативи за полети и поддръжка на самолетите и двигателите.
Според Journal, експлоатацията на съществуващите самолети струва със 70 млн. долара повече годишно от тези, с които ще бъдат заменени.
Текстове под снимки:
1. Сега използвания AirForceOne над планината Mount Rushmore със скулпорите на президентите Джордж Вашингтон, Томас Джеферсън, Теодор Рузвелт и Ейбрахам Линкълн
2. Един от двата модифицирани в авиобаза Лакланд Boeing 748-8
3. Така ще изглежда новия AirForceOne с б. н. 30 000
Навигирайте с бутоните под снимката, за да разгледате галерията!

ПРЕДИШНА СНИМКА 1/3 СЛЕДВАЩА СНИМКА



Други публикации
Напиши коментар