Горещи новини
- Температурите на повърхността на световния океан достигат исторически максимуми
- В Британия възобновиха производството на гаубици M777
- CBS: Израел е готов да нанесе военен удар срещу Иран, Техеран заплаши да отвърне със стотици ракети
- /ВИДЕО/ Путин: Русия създава отделни войски от безпилотни системи
- Кийт Келог: САЩ искат да спрат бойните действия по текущата линия на фронта
- Иран ще обмисли излизането си от Договора за неразпространение на ядрени оръжия
- Писториус: ФРГ планира да отпусне допълнителни 1,9 милиарда евро военна помощ за Украйна
- /ВИДЕО/: Камера е заснела момента, в който Boeing 787 Dreamliner излита и се разбива в Индия
- Контрабатарейна борба с радари Arthur - поуки от войната в Украйна в локализирането на оръжия
- Русия планира да разположи първата атомна електроцентрала на Луната и да изследва Венера

pan.bg
Световната експертна общност е в затруднение да гадае в какво може да се превърне новият изтребител F-55, обявен от президента на САЩ Доналд Тръмп и който страната, според него, разработва. Самият американски лидер изрази доста противоречиви мисли за неговата същност: от една страна, това е напълно нова платформа, от друга, това е подобрение на съществуващия F-35. ТАСС проучи какво мислят експертите по въпроса
Тръмп спомена едновременно две нови програми - за разработване и модернизация на изтребители от пето поколение, които според него са получили имената F-55 и F-22 Super - по време на неотдавнашното си посещение в Катар. Той заяви това на 15 май 2025 г. на среща с висши представители на големи американски компании, включително Boeing и General Electric Aerospace, в Доха.
„Ще построим F-55 и мисля, че ако го постигнем на правилната цена – а би трябвало – това ще бъде двумоторен, супер ъпгрейд на F-35. А след това ще работим по F-22“, е казал Тръмп, съобщава Reuters. „Аз мисля, че най-красивият изтребител в света е F-22. Но ние ще построим F-22 Super и това ще бъде най-модерната версия на F-22“.
Той отбеляза и ролята на перспективния изтребител от шесто поколение F-47, който се разработва по програмата NGAD (Next-Generation Air Dominance) и който в бъдеще би трябвало да замени F-22 Raptor. Американският лидер припомни, че F-47 ще действа съвместно с дронове за бойна поддръжка. Според него, F-55 ще има същите възможности.
„Ще изградим най-голямата и най-модерна линия нискобюджетни дронове за F-55 и F-35, но още повече за F-55, а също и за F-47. F-47 има огромни възможности и ще бъде придружен от стотици дронове. Това е страхотно оръжие“, каза Тръмп.
Той също така помоли главния изпълнителен директор на Boeing Кели Ортберг, чиято компания изпълнява договора за усъвършенстване и изграждане на първите прототипи на изтребителя, да разкаже за F-47. Американският лидер се пошегува, че „много харесва името „F-47“, намеквайки за факта, че е 47-ият президент на Съединените щати. Ортберг отбеляза, че Boeing „планира да започне производство в близко бъдеще“.
Лъжица мед
Какво точно е имал предвид ръководителят на Белия дом под F-55, не е известно със сигурност. Особено като се има предвид, че различните медии имат различни начини за отразяване на коментарите на Тръмп за F-55 и F-35 и как те са свързани помежду си.
Например, The War Zone (TWZ) съобщи горния цитат от обитателя на Белия дом, както следва: „Работим върху подобрение, просто подобрение [на F-35], но също така правим и F-55. Ще го нарека F-55 и това ще бъде значително подобрение“. В цитата на публикацията, Тръмп не казва, че това е модернизация конкретно на F-35.
„Но ще има и два двигателя, защото F-35 има един двигател, а аз не харесвам едномоторни [самолети]“, продължи Тръмп във версията на текста за TWZ, сякаш противопоставяйки F-55 и F-35. По-късно същия ден обаче, според кореспондент на ТАСС, говорейки пред военните във военновъздушната база Ал Удейд, американският лидер е уточнил, че вероятно това може да е модернизирана двумоторна версия на F-35.
Джеймс Тайклет, главен изпълнителен директор на Lockheed Martin, компанията, която произвежда F-35 и загуби търга за F-47, вече е заявявал, че компанията търси начини да включи технологии от шесто поколение, разработени по програмата NGAD, в бъдещи варианти на F-35 и F-22. Според него, това ще даде възможност за създаване на самолети, които са практически подобни на F-47, но за много по-малко пари.
Освен това, в плановете на Пентагона периодично се появяваха, а след това изчезваха, оборудването на F-35 с най-новия адаптивен двигател, който беше създаден по програмата AETP (Adaptive Engine Transition Program), включително за NGAD. В крайна сметка Конгресът на САЩ одобри финансирането на инициативата и разработването на прототипи на устройството продължи.
Според някои експерти, всичко това показва, че наистина предстои дълбока модернизация на F-35 и F-22. Фрагментарните и непоследователни изявления по този въпрос, според тях, само подчертават поверителността на тези програми и факта, че те са част от по-голям, неразкрит досега план на Белия дом.
Освен това, TWZ подчерта, че има няколко „убедителни аргумента“ в полза на създаването на двумоторен F-35A за ВВС на САЩ и F-35C за ВМС на САЩ. Последните по този начин биха получили редица допълнителни предимства, тъй като двумоторните изтребители, базирани на палуба, са по-безопасни и способни да носят повече полезен товар.
Като реален пример за жизнеспособността на подобна концепция, изданието посочи китайския двумоторен палубен изтребител J-35, който въпреки броя на силовите агрегати често е наричан аналог или дори клонинг на американския F-35. Китайският самолет в момента извършва серия от тестови полети от самолетоносача Фудзиен.
TWZ смята, че разработването на двумоторен вариант на F-35C може да бъде по-евтин начин за замяна на остарелите изтребители F/A-18E/F Super Hornet на ВМС, отколкото програмата за изтребители от шесто поколение F/A-XX.
Каца с катран
Ник Кънингам, специалист по аерокосмическа индустрия в консултантската агенция Agency Partners, обаче заяви пред Ройтерс, че вариантът за създаване на двумоторен F-35 от едномоторен е малко вероятен и че под F-55 Тръмп може да е имал предвид програмата F/A-XX.
Що се отнася до перспективите на последния, както агенцията съобщи предния ден, в момента се водят напрегнати дискусии между командването на ВМС, Конгреса и администрацията на президента на САЩ. Има спекулации, че договорът, който може да струва стотици милиарди долари, няма да бъде сключен през следващите три години. Според друга версия, инициативата може да бъде затворена напълно.
Както отбеляза Кънингам, споменаването от Тръмп, че F-55 е двумоторен, предполага, че той ще има много малко общо с едномоторния F-35. Освен това, според експерта, F-35 вече претърпява доста скъпа и забавена модернизация до стандарта Block 4, която най-вероятно ще продължи още няколко години.
Кънингам също беше скептичен относно дълбоката модернизация на F-22. Тези изтребители вече не се произвеждат, така че привеждането им в съответствие със съвременните технологични стандарти, камо ли модернизирането им до шесто поколение, би било доста скъпо начинание.
Порталът Aviacionile също посочи в публикацията си, че оборудването на F-35 с втори двигател на практика би означавало проектиране на напълно нов самолет от нулата. Това ще удвои разходите за закупуване на изтребители и времето, необходимо за производството им, което противоречи на политиката на администрацията на Тръмп за оптимизиране на обществените поръчки за въоръжените сили на страната.
TWZ отбеляза, че макар теоретично да са възможни двумоторен F-35A, базиран на летище, и F-35C, базиран на палуба, проектирането на двумоторен F-35B с късо излитане и вертикално кацане е нереалистична задача.
Експерти, интервюирани от портала Breaking Defense, са съгласни с тази гледна точка. Нещо повече, изданието дори намекна, че забележките на Тръмп относно бъдещия път на модернизацията на F-35 показват, че президентът не разбира напълно същността на проблема.
По-специално, той обоснова необходимостта от оборудване на F-35 с два двигателя с факта, че „не харесва едномоторни“ самолети. „Ако внезапно <…> [един] двигател се повреди, би било добре да имаме два, три или четири“, каза американският лидер. „Ето защо харесвам 747 (четиримоторният пътнически Boeing 747 - бел. ТАСС).“
Тръмп също изрази скептицизма си относно стелт технологиите, които според него са загуба на време за постигане на високи постижения, защото други страни могат бързо и лесно да ги копират. „От съображения за скритост проектирате грозен самолет, а шест месеца по-късно те (конкурентите - бел. ТАСС) ще разберат каква е тайната и вашият самолет вече няма да е нужен на никого“, каза той.
Говорейки за невъзможността на плана на Тръмп да оборудва F-35 с втори двигател, Ричард Абдулафия, експерт от консултантската фирма AeroDynamic Advisory, заяви пред Breaking Defense: „Имам очарователна племенница, която може да му (на Тръмп - бел. ТАСС) нарисува прекрасни, пакостливи рисунки [на такъв самолет]. Ще има почти същата стойност. <…> Нереалистично е. Нарича се „повдигнете предното стъкло и сложете там нов самолет“.
Експертът също така отбеляза, че препроектирането на F-35, за да го превърне в двумоторен изтребител, би го поставило в същата категория по тегло и размер като F-47. Според старши анализатора на Teal Group Джей Джей Гертлер, идеята за създаване на F-55 от F-35 има смисъл само ако Вашингтон стартира втората фаза на програмата NGAD, чиято същност би била да се разработи самолет с изцяло нова конструкция, но със същите функции като F-47.
Що се отнася до обявената модернизация на F-22, тези думи на американския президент, както подчертава Aviacionile, само отразяват текущите дейности за усъвършенстване на тази авиационна платформа. Изданието припомни, че през януари тази година Lockheed Martin е получила договор на стойност 270 милиона долара за оборудване на тези самолети с разпределени инфрачервени сензорни системи TacIRST, които ще служат за пасивно откриване на заплахи и няма да излъчват радиовълни, като по този начин ще увеличат стелта на изтребителите.
Освен това, от 2020 г. насам САЩ изпълняват програмата ARES (Advanced Raptor Enhancement and Sustainment), насочена към модернизиране и удължаване на експлоатационния живот на F-22. Очакваше се самолетът да получи нова авионика, включително потенциално бордовия радар APG-81 от F-35 и подобрен процесор за синтез на данни.
Така, обобщи Aviacionline, идеи за актуализиране на Raptor са били изказвани и преди. Нито една от тях обаче не е била приложена в достатъчна степен. Думите на Тръмп, според портала, може да означават, че е постигнат известен напредък по този въпрос. Въпреки че няма доказателства, че е осигурено необходимото финансиране, е определен график за работата и технологичният стандарт, до който в крайна сметка ще бъде доведен F-22.
Всеобща прострация
Breaking Defense препрати към Белия дом исканията на Пентагона за коментар относно ситуацията около всичко, което каза Тръмп. Там, от своя страна - както и в компаниите RTX и General Electric, които се занимават с производството на двигатели за F-35 - до момента на публикуване на материала не бяха предоставени коментари.
Lockheed Martin отговори на запитването на портала, но от него следваше, че корпорацията също не е разбрала напълно за какво се говори. „Благодарим на президента Тръмп за подкрепата му за F-35 и F-22 и ще продължим да работим в тясно сътрудничество с администрацията, за да разберем нейната визия за въздушно превъзходство“, заявиха от компанията.
Източник: tass.ru Снимка: static.dw.com/ F-35A Lightning II / Reuters/Andy Wolfe/Lockheed Martin
Превод и редакция: pan.bg
Други публикации
Напиши коментар