Моделното семейство А320 изпревари по доставени самолети това на Boeing 737

Pan.bg 08 окт 2025 | 14:14 views (358) commentaries(0)
img
хаджи ДимитърСТАВРЕВ
pan.bg
По информация на reuters.com

На 7 октомври 2025 г. европейският авиопроизводител Airbus постигна забележителен търговски и производствен успех, след като моделното семейство самолети A320 изпревари моделното семейство Boeing 737 и се превърна в най-доставяния граждански реактивен самолет в историята.

Десетилетният рекорд на Boeing падна с предаването на самолет A320neo на саудитския авиопревозвач Flynas, с което общите доставки на семейството достигнаха 12 260 от влизането в експлоатация на серията A320 през 1988 г. Информацията е на британската фирма за авиационни анализи Cirium, а данните са изчислени от водещия анализатор на доставките на самолети Роб Морис.

Търсенето на работните коне на индустрията A320 и 737 се увеличи рязко през последните години, тъй като икономическият растеж, воден от Азия, донесе десетки милиони нови пътници от средната класа в небето.

Заедно Boeing и Airbus са доставили над 25 000 тяснофюзелажни самолети, първоначално проектирани да обслужват големи хъбове, но по-късно широко възприети от нискотарифните превозвачи, към които Airbus се стреми, след като Boeing намали производството по време на спада в търсенето след 11 септември 2001 г.

Вече най-голям производител на самолети в света по годишни доставки, Airbus сега претендира и за първото място по кумулативни доставки на теснофюзелажни самолети, слагайки край на 40-годишна трансатлантическа битка за пазарен дял.

„В началото никой не мислеше, че Boeing ще успее, а сега печели, поне при широкофюзелажните самолети“ сподели Адам Пиларски, бивш главен икономист в Douglas Aircraft, която също се конкурираше с Boeing, преди да бъде погълната от вътрешния си конкурент през 1997 г.

Лансиран като програма през 1984 г., A320 се появи във време, когато бъдещето на Airbus далеч не бе сигурно, след нестабилното въвеждане на 2 широкофюзелажни самолета - А300 и А310. Самолетът летя за първи път през 1987 г. и е влезе в търговско експлоатация през следващата година.

Инженерите в Тулуза (Франция) предприеха амбициозна стъпка, като въведоха компютърно управление с електронен контрол в масов пътнически самолет - пионерна стъпка, която срещна съпротивата на синдикатите и някои авиопревозвачи, но в крайна сметка се превърна в индустриален стандарт.

Идеята на съоснователя на Airbus Роджър Бетей е била оформена от спорове дали да се даде приоритет на търсенето на американски авиокомпании за реактивен самолет за новия пазарен сектоар със 150 места, подкрепено от французите, или да се продължи фокусирането върху широкофюзелажни самолети, подкрепени от Lufthansa.

image

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка