Горещи новини
- Тръмп обяви напредък в разрешаването на украинския конфликт
- Глобално затопляне: Генералният секретар на ООН определя „червена линия за човечеството“
- Павловка не е окупирана, боевете там продължават, а районът на Плавни е в сива зона
- Украйна води положителни преговори със САЩ за придобиване на ракети „Томахоук“
- Пентагонът: Украйна трябва да остане възпиращ фактор за Русия след конфликта
- Орбан: Русия и САЩ трябва да разрешат само няколко въпроса, за да проведат срещата на върха
- ГЩ, Украйна: Руските сили са се опитали да настъпят в Покровско направление 55 пъти
- Морско училище гостува на Военната академия на Северна Македония
- Отзвук: Изложбата „Когато единението победи“ в НВИМ
- Президентът Румен Радев удостои посланика на Япония у нас Хисаши Мичигами с орден „Мадарски конник“ първа степен

пан.бг
Новини — Понеделник, 13 октомври 2025 г., 08:27 ч. — Ирина Кутелева
Споделяне:
Поради безпрецедентна несигурност относно ангажиментите на Франция и нейния главен изпълнител, Dassault Aviation, Европа започна сериозни дискусии относно алтернативите на проекта за изтребител от следващо поколение Future Combat Air System (FCAS).
Това беше съобщено в публикация на Euractiv, както съобщава European Pravda.
Порталът припомня, че Dassault първоначално заплаши да реализира проекта за изтребител самостоятелно, а след това политическата криза във Франция се задълбочи, което доведе до засилени дискусии за алтернативи на проекта FCAS.
Министрите на отбраната на трите страни партньори, Германия, Франция и Испания, трябваше да се срещнат в Берлин през октомври, за да очертаят следващите стъпки.
Но предвид настоящото кризисно състояние на френското правителство, срокът за разрешаване на индустриалния разрив между френските и германските партньори изглежда все по-нереалистичен, се казва в статията.
Dassault по-рано заяви предпочитанието си за самостоятелно разработване на изтребител от следващо поколение. Като се има предвид, че Франция се оттегли от два предишни европейски проекта за изтребители, включително Eurofighter, тази заплаха не е празна.
На този фон се очаква неформалните разговори за възможни алтернативи, ако все още не са започнали, да се засилят.
Порталът предполага, че преговорите биха могли да се водят около три варианта.
Първият от тях предполага, че Германия и Испания ще продължат работата без Франция. Експертите обаче са съгласни, че това ще бъде трудна задача.
Проблемът се крие в настоящото разделение на труда. Франция е водеща в разработването на планера на изтребителя и ще бъде трудно да се управлява без Dassault.
Междувременно две страни, които си сътрудничиха с Германия и Испания по проекта Eurofighter – Италия и Обединеното кралство – в момента работят с Япония по конкурентен изтребител от шесто поколение: Глобалната програма за бойни полети (GCAP).
Вторият вариант включва присъединяването на Германия и Испания към проекта GCAP.
В сравнение с FCAS, този проект отбелязва стабилен напредък. Съвместното предприятие стартира през юни, а прототип се очаква до 2027 г.
Експертите обаче са съгласни, че присъединяването към GCAP на този етап би оставило Германия и Испания с малко влияние и ограничени индустриални ползи.
Третият вариант включва пълно рестартиране на проекта с нови партньори. Експертите предполагат, че Швеция би могла да се присъедини към проекта FCAS.
Експертите предполагат, че сътрудничеството със Швеция би могло да привлече други скандинавски страни като младши партньори или потенциални купувачи.
Експертите посочват и Белгия като друг потенциален партньор в проекта. Стартирала през 2017 г., програмата Future Combat Air System (FCAS) има за цел да замени изтребителите Rafale и Eurofighter Typhoon до 2040 г.
Проектът обаче е засегнат от забавяния и разногласия между частни изпълнители и правителства относно разпределението на работата и правата върху интелектуалната собственост.
илюстрация https://tass.ru
източник
европейска правда
Други публикации
Напиши коментар


(0)


















