Двама командири между четири войни

Pan.bg 19 окт 2011 | 10:32 views (4162) commentaries(0)
img 15.10.2011 | Михаил Григоров - в. Българска армия

Капитан Васил Златаров е първият командир в българското военно въздухоплаване. Той е първият българин, който лети с балона „Ла Франс” на французина Еужен Годар на Световното изложение в Пловдив през 1892 г. През 1902 г. завършва балонната школа в Санкт Петербург, а през април 1906 г. е назначен за командир на Въздухоплавателното отделение. Той е и първият българин, който през 1910 г. лети над София със самолет „Фарман” на руския летец Борис Маслеников, като за летателно поле използва софийския хиподрум. От август 1912 г. Златаров е командир на новосъздаденото въздухоплавателно отделение към железопътната дружина на армията. Избира се и първото летателно поле зад централната гара на София, след което окончателно се установява летище в близост до село Пожарево – летище Божурище. Това става през октомври 1915 г. Капитан Златаров изработва и първия български балон с материали закупени от Русия – „София -1”, който се използва за разузнаване. Той създава и техническа работилница за поправка на самолети. Подставя началото на структурата на авиацията като учебни, бойни, спомагателни и технически подразделения. От 25 юни 1916 г. е командир на новосъздадената въздухоплавателна дружина. Съкратен е в края на 1918 г. след примирието.
Тези сведения са от книгата на професор Иван Дреников „Командирите на въздухоплаването в България до 1944 г.” В тази книга той разказва и за полковник Георги Дреников, неговият баща, който е последният командир на Военновъздушните на Негово Величество войски от 11 септември до 10 октомври 1944 г. Полковник Дреников започва кариерата си в пехотата като през Първата световна война в участъка „Завоя на Черна” провежда за първи път в българската армия патрулна щурмова атака, тип „командос”. Атаката е успешна, проведена е с 42 души, дадена е само една жертва. Заловени са двама пленници от френската колониална армия, които са предадени в щаба на 2-ра Тракийска дивизия. Тогава започват да наричат поручик Георги Дреников „Храбрецът от Завоя на Черна”.
През 1928 г. поручик Дреников завършва тайно от семейството си авиационното училище в Казанлък и получава бревет № 56 за пилот-авиатор. След завършване на училището е назначен на летище Божурище за командир на 3-то разузнавателно ято с дванадесет самолета „Албатрос-Ц3 и 5-местния самолет „Розелиус”, кръстен на името на дарителя си Розелиус, който е търговец от Бремен.
Георги Дреников има и големи заслуги към безмоторното летене в България. През 1936 г. на 11-та Олимипиада в Берлин на 4 август с безмоторния самолет „Рилски орел”, изработен на летище „Божурище” по полски лиценз, той печели бронзов медал в демонстрационни състезания. Това може да се смята за първия български олимпийски медал.

На 11 септември 1944 г. рано сутринта, със заповед на министъра на войната генерал Дамян Велчев, полковник Дреников е назначен за командир на Въздушните на Негово Величество войски. По това време в състава на Въздушните войски влизат бойната авиация, въздушните бази, летищните комендантства, въздушните учебни части, парашутната дружина, гражданската противовъздушна химическа отбрана, противовъздушната артилерия и гражданското въздухоплаване. Въздушните войски разполагат с над 330 самолета и 443 летци. До 7 октомври 1944 г. под командването на полковник Дреников Въздушните войски извършват 1230 бойни полета. Заради клевета полковник Георги Дреников е освободен от длъжност и предава командването на Въздушните войски на 10 октомври 1944 г. Следват години на репресии и страдания. Под натиска на Министерството на отбраната смъртната присъда от Народния съд е заменена с 15 години затвор. За него се застъпва и генерал Владимир Стойчев. През 1999 г. полковник Дреников е напълно оневинен от Върховния касационен съд. Той е носител на 25 ордена за храброст – български, германски, унгарски, хърватски, сръбски. Лети на около 40 типа моторни и 17 типа безмоторни самолета. Владеел е френски, немски, руски и английски език. Има пролетяни 3 500 часа.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка