Владимир Тошев за контрола на разузнавателните служби

Pan.bg 19 сеп 2010 | 11:36 views (9213) commentaries(0)
img Агенция Фокус

Владимир Тошев, председател на подкомисия, която осъществява парламентарен контрол върху дейността на Националната разузнавателна служба, Националната служба за охрана и служба “Военна информация”, пред радио "Фокус".

Водещ: Контрол на разузнавателните служби. На пряката ни телефонна линия сега е Владимир Тошев, председател на подкомисия, която осъществява парламентарен контрол върху дейността на Националната разузнавателна служба, Националната служба за охрана и служба “Военна информация”. Добро утро, г-н Тошев.
Владимир Тошев: Добро утро на вас и на всички слушатели на радио „Фокус”.

Водещ: В момента разузнаването е разделено на военно, служба “Военна информация” към Министерството на отбраната и цивилно – Национална разузнавателна служба, която е към президента. Как е разпределен бюджетът на службите за разузнаване, има ли яснота относно това?
Владимир Тошев: Разбира се, има пълна диференциация на бюджетните средства, които парламентът гласува. Те са съответно за служба “Военна информация” към военния бюджет, обаче той е разписан отделно със служба “Военна информация”, а Националната разузнавателна служба си е първостепенен разпоредител на своя бюджет и наша задача на подкомисията към Комисията по външна политика и отбрана в Народното събрание е точно да контролираме разхода на тези бюджетни средства, както разбира се и да планираме, да подпомагаме тези служби в планирането на следващия бюджет и съответно имаме доста добри взаимоотношения с тях по отчисляване на текуща оперативен контрол на тези служби в планиране на следващия бюджет и съответно имаме доста добри взаимоотношения с тях по осъществяване на текущ оперативен контрол.
Водещ: Въпросът с избор на директор на военното разузнаване от доста време се коментира. Има ли изгледи да бъде решен скоро?
Владимир Тошев: Въпросът с избор на нов директор на служба“Военна информация” е принципен. Нашето виждане, на министъра на отбраната, на ръководството на Министерство на отбраната и в Народното събрание на политическа партия ГЕРБ е, че това трябва да бъде човек, който е в спецификата на работата, но все пак не е от най-близкото обкръжение на предишното ръководство не заради друго, а за да може да се внесе един нов поглед и нов елемент на свежест в ръководството на тази служба, за да може все пак и тя да бъде да бъде реформирана, така както се реформира всичко в Българската армия.
Водещ: Тоест, има нужда от такава реформа, от такъв нов поглед?
Владимир Тошев: Разбира се и двете тези, и тезата за приемственост на човек от кариерата във военното разузнаване, и тезата за външен човек имат своите предимства и своите недостатъци. Лично моето мнение е, че един външен човек, който е запознат с материята винаги е по-добре да бъде ръководител, защото особено тогава, когато е необходимо да се правят реформи и то не само поради стесняване на бюджетните възможности, а и поради нововъзникналите задачи пред службата е по-добре да бъде външен човек, защото все пак той вижда нещата по-отстрани и по-обективно, и по-независимо.
Водещ: А как за в бъдеще този казус може да бъде регламентиран, така че да се избегне тази патова ситуация, която е в момента. Президентът винаги ще иска да е негов човек, военният министър, ако е от друга партия ще иска да е друг?
Владимир Тошев: В Конституцията е записано, че президентът утвърждава, т.е. подписва кандидатурите, които са предложени от Министерския съвет не е много ясно точно какво означава това, защото ето както виждаме в случая се получава една доста удължена във времето процедура, но аз мисля, че министър Ангелов вчера е представил пред вас или поне тези дни ще представи един нов закон за военната полиция, наред с бялата книга на отбраната, предстои в близко бъдеще, нека да не конкретизирам сега някакви срокове и Закон за военното разузнаване, ката че тогава когато извадим тези служби от контекста на общия закон за отбраната и въоръжените сили и имат предоставена собствена нормативна база, която е една от основните задачи на нашата комисия и подкомисията в нея, тогава вече тези неща ще бъдат много ясно изчистени и ще бъдат пределно предвидими в бъдещето, открити и т.н. Наред с това, че тези служби са обвити в една тайнственост, поради напълно естествената специфика на тяхната работа.
Водещ: А как гледате на идеята да се обединят служба “Военна информация” и Национална разузнавателна служба, според президента те работят в кондиция и не е добра идея да се правят промени сега.
Владимир Тошев: Значи засега това са много варианти. Аз лично също не съм привърженик на тази идея, но това е лично мое мнение. Не са разглеждани тези принципи. Лично мое мнение е, че военното разузнаване трябва да си бъде запазено, защото все пак то е доста различно, отколкото е външното разузнаване, има специфични задачи и може би под обединение да се търси един общ ръководен, координиращ, оперативен орган на всички служби в държавата, но не точно обединение във формата, която може би, вие имате предвид на слизане на двете служби.
Водещ: И един последен въпрос, г-н Тошев. Споменахте преди малко реформа, няма толкова богата информация с какво точно се занимава разузнаването, какви са предизвикателствата на службите, с които те трябва да се справят?
Владимир Тошев: Аз споменах в отговор на предишните ви въпроси, че спецификата на работа и на военното разузнаване и на външното разузнаване е много особена и тя е обвита в една тайнственост, която е напълно естествена. За да могат да си вършат те работата, трябва да бъдат неосветени, трябва да работят, така че да придобиват информация без да става широко известно точно какво правят, защото все пак това са очите и ушите на всяко държавно ръководство. Без тяхната информация, на хората трябва да им стане ясно, че премиерът, министрите, не могат да водят преговори във всяко едно естество, било то търговски, политически, икономически и т.н. За да може да се работи трябва да се знае предварително кога, къде, какво се случва, с кого ще се разговаря и т.н. А специално служба “Военна информация” има още допълнителни задачи, защото вие знаете, че ние имаме няколко контингента военнослужещи от Министерството на отбраната в чужбина на мисии и за да могат те да изпълняват своите задачи те трябва да имат информация срещу кого изпълняват тези задачи, защото военните когато са на мисия те винаги изпълняват срещу някого някаква задача. Дали добре или зле си изпълняват службите работата, дали я вършат добре или зле оценката е по резултатите, които се получават във видимата част на спектъра на държавното ръководство. Тоест във военните ние нямаме жертви, това означава, че те са били своевременно предупредени от разузнавачите къде какви опасности има и да се предпазват. А в широкия спектър на тяхната работа, договорите, които се сключват, преговорите, които се водят, инвестициите, които пристигат в България, всичко това е и в резултат на работата на тези служби.
Водещ: Благодаря ви, г-н Тошев за това интервю. Спокоен ден, ви желая.
Владимир Тошев: Успешен ден на вас и на вашите слушатели.

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка