Горещи новини
- CNN научи за ускорени доставки на оръжия от САЩ за Киев преди пристигането на Тръмп
- Политолог: САЩ не са в състояние да поддържат конфликти на няколко фронта
- Military Watch Magazine: САЩ искат да предоставят на ВСУ оръжия и оборудване от Сирия
- Военен кореспондент разказа за решение на спецчастите на КНДР да не вземат пленници край Курск
- Разкриха подробности за бягството на Асад от Сирия
- ВВС, Украйна за руската атака : свалени са 161 вражески цели, F-16 работеха ефективно
- Reuters: Загубата на Красноармейск ще бъде една от най-големите за украинските въоръжени сили
- Reuters: Военните в Сирия назоваха причините за свалянето на Асад
- Русия с "Искандер" и "Кинжал" нанесе масирани удари по Украйна. Сред целите е и военно летище в Киев
- Станаха известни подробности за масирания удар по Украйна /СНИМКИ/
Авиобаза ”Враждебна” – ТРАП
Създадена със заповед на командващия ПВО и ВВС № 00219/18.8.1994 г., 16-а транспортна авиобаза е наследник на 14-и преносен авиационен полк (1948 г.) - първата по рода си самостоятелна транспортна авиационна част в българските ВВС, и на 16-и транспортен авиационен полк (1950 г.).
На 1 януари 1948 г. с Указ на Президиума на Народното събрание е създаден 14-и преносен полк, базиран на летище Враждебна. Това е първата по рода си самостоятелна военнотранспортна авиационна част в България. В състава на полка влизат щаб и три ескадрили, въоръжени със самолети Юнкерс Ju 52 „Сова”, Физелер Fi 156 „Дрозд”, Месершмит Bf 108 „Лебед”, Фоке Вулф Fw 58 „Гълъб”, Хайнкел He 111 „Щъркел” и Юнкерс W 34 „Дървеница”.
В края на 1948 г. започва подмяната на остарелия самолетен парк. На въоръжение постъпват три модерни за времето си самолети Ли-2, които по-късно преминават към сформирания правителствен Авиоотряд 28. Получени са и няколко свързочни самолета По-2 и Як-12.
През 1950 г. 14-и преносен полк е реорганизиран в 16-и транспортен авиационен полк (трап) със следната структура – щаб, две тежки авиоескадрили, една свързочна и една санитарна ескадрила. Бойното знаме на полка е връчено с Указ № 296 от 26 август 1953 г. на Президиума на Народното събрание.
През 1957 г. на въоръжение са приети вертолетите Ми-1 и Ми-4, извадени впоследствие от състава на полка и формирали през 1961 г. 44-ти вертолетен авиополк.
През 1958 г. е създадено свързочно звено със самолети По-2, Як-12, L-200 и Ан-2. През същата година в 16-и трап постъпват шест самолета Ил-14 - десантен вариант, и три машини от същия тип за ВИП-превози.
През 1962 г. е сформирано фотограметрично звено със самолети Fw 58 „Гълъб”, Ан-2, Ли-2, Ан-14 и Ил-14.
През 1964 г. полкът се пребазира на летище Доброславци, като на летище Враждебна остава само специалното звено.
В периода 1968-1975 г. на въоръжение в 16-и трап са приети самолетите Ту-134А, Як-40, Ан-24 и Ан-30. През 1982 г. идва Ту-134Б, през 1984 г. – Ан-26, а през 1985 г. – L-410.
През 1993 г. 16-и трап се пребазира отново на летище Враждебна (летище София - северен район). През следващата 1994 г. авиополкът преминава към базова структура и се преименува на 16-а транспортна авиационна база.
През 2003 г. авиобазата получава един самолет Пилатус PC-12, а от ноември 2007 г. на въоръжение започват да постъпват съвременните C-27J „Спартан”.
От 1 юли 2012 г. 16-та Транспортна Авио База (ТрАБ) „Враждебна” е трансформирана в Транспортна Авио Група (ТАГ) в състава на 24-та авиобаза Крумово.
16-а транспортна авиобаза изпълнява следните задачи: транспорт на войски и бойна техника, десантиране на войски и товари, задачи по въздушно фотографиране, полетна инспекция на радиотехнически и навигационни средства, полети за търсене и спасяване, авиомедицинска евакуация, задачи в интерес на другите видове въоръжени сили и родове войски, специални задачи за нуждите на различни ведомства.
В мирно време 16-а авиобаза поддържа готовност за участие в ликвидиране на последствията от природни бедствия и крупни промишлени аварии. Авиобазата изпълнява мисии по Договора за контрол на въоръженията в Европа и Договора „Открито небе”, както и полети в интерес на мисиите на българските военни контингенти зад граница.
Командири на авиационната част през годините:
Полковник Захари Манолов – от 1948 г. до 1950 г.
Полковник Панайот Сертев – до 1955 г.
Полковник Желязко Радев – до 1956 г.
Майор (впоследствие генерал-майор) Щерю Щерев – до 1960 г.
Полковник Иван Калмушки – до 1974 г.
Полковник Цоньо Славов – до 1978 г.
Полковник Евгени Стаменков – до 1981 г.
Полковник Васил Миланов – до 1988 г.
Подполковник Петко Пранджев – до 1992 г.
Полковник Вълчо Джурелов – до 1997 г.
Полковник Илия Илиев – до 2000 г.
Полковник Иван Денев – до 2010 г.
Полковник Димитър Иванов – от 2010 г. до 2015 г.
Полк.Пейчо Пейчев - от 2015 г....
Създадена със заповед на командващия ПВО и ВВС № 00219/18.8.1994 г., 16-а транспортна авиобаза е наследник на 14-и преносен авиационен полк (1948 г.) - първата по рода си самостоятелна транспортна авиационна част в българските ВВС, и на 16-и транспортен авиационен полк (1950 г.).
На 1 януари 1948 г. с Указ на Президиума на Народното събрание е създаден 14-и преносен полк, базиран на летище Враждебна. Това е първата по рода си самостоятелна военнотранспортна авиационна част в България. В състава на полка влизат щаб и три ескадрили, въоръжени със самолети Юнкерс Ju 52 „Сова”, Физелер Fi 156 „Дрозд”, Месершмит Bf 108 „Лебед”, Фоке Вулф Fw 58 „Гълъб”, Хайнкел He 111 „Щъркел” и Юнкерс W 34 „Дървеница”.
В края на 1948 г. започва подмяната на остарелия самолетен парк. На въоръжение постъпват три модерни за времето си самолети Ли-2, които по-късно преминават към сформирания правителствен Авиоотряд 28. Получени са и няколко свързочни самолета По-2 и Як-12.
През 1950 г. 14-и преносен полк е реорганизиран в 16-и транспортен авиационен полк (трап) със следната структура – щаб, две тежки авиоескадрили, една свързочна и една санитарна ескадрила. Бойното знаме на полка е връчено с Указ № 296 от 26 август 1953 г. на Президиума на Народното събрание.
През 1957 г. на въоръжение са приети вертолетите Ми-1 и Ми-4, извадени впоследствие от състава на полка и формирали през 1961 г. 44-ти вертолетен авиополк.
През 1958 г. е създадено свързочно звено със самолети По-2, Як-12, L-200 и Ан-2. През същата година в 16-и трап постъпват шест самолета Ил-14 - десантен вариант, и три машини от същия тип за ВИП-превози.
През 1962 г. е сформирано фотограметрично звено със самолети Fw 58 „Гълъб”, Ан-2, Ли-2, Ан-14 и Ил-14.
През 1964 г. полкът се пребазира на летище Доброславци, като на летище Враждебна остава само специалното звено.
В периода 1968-1975 г. на въоръжение в 16-и трап са приети самолетите Ту-134А, Як-40, Ан-24 и Ан-30. През 1982 г. идва Ту-134Б, през 1984 г. – Ан-26, а през 1985 г. – L-410.
През 1993 г. 16-и трап се пребазира отново на летище Враждебна (летище София - северен район). През следващата 1994 г. авиополкът преминава към базова структура и се преименува на 16-а транспортна авиационна база.
През 2003 г. авиобазата получава един самолет Пилатус PC-12, а от ноември 2007 г. на въоръжение започват да постъпват съвременните C-27J „Спартан”.
От 1 юли 2012 г. 16-та Транспортна Авио База (ТрАБ) „Враждебна” е трансформирана в Транспортна Авио Група (ТАГ) в състава на 24-та авиобаза Крумово.
16-а транспортна авиобаза изпълнява следните задачи: транспорт на войски и бойна техника, десантиране на войски и товари, задачи по въздушно фотографиране, полетна инспекция на радиотехнически и навигационни средства, полети за търсене и спасяване, авиомедицинска евакуация, задачи в интерес на другите видове въоръжени сили и родове войски, специални задачи за нуждите на различни ведомства.
В мирно време 16-а авиобаза поддържа готовност за участие в ликвидиране на последствията от природни бедствия и крупни промишлени аварии. Авиобазата изпълнява мисии по Договора за контрол на въоръженията в Европа и Договора „Открито небе”, както и полети в интерес на мисиите на българските военни контингенти зад граница.
Командири на авиационната част през годините:
Полковник Захари Манолов – от 1948 г. до 1950 г.
Полковник Панайот Сертев – до 1955 г.
Полковник Желязко Радев – до 1956 г.
Майор (впоследствие генерал-майор) Щерю Щерев – до 1960 г.
Полковник Иван Калмушки – до 1974 г.
Полковник Цоньо Славов – до 1978 г.
Полковник Евгени Стаменков – до 1981 г.
Полковник Васил Миланов – до 1988 г.
Подполковник Петко Пранджев – до 1992 г.
Полковник Вълчо Джурелов – до 1997 г.
Полковник Илия Илиев – до 2000 г.
Полковник Иван Денев – до 2010 г.
Полковник Димитър Иванов – от 2010 г. до 2015 г.
Полк.Пейчо Пейчев - от 2015 г....
Други публикации
Напиши коментар