Горещи новини
- CNN научи за ускорени доставки на оръжия от САЩ за Киев преди пристигането на Тръмп
- Политолог: САЩ не са в състояние да поддържат конфликти на няколко фронта
- Military Watch Magazine: САЩ искат да предоставят на ВСУ оръжия и оборудване от Сирия
- Военен кореспондент разказа за решение на спецчастите на КНДР да не вземат пленници край Курск
- Разкриха подробности за бягството на Асад от Сирия
- ВВС, Украйна за руската атака : свалени са 161 вражески цели, F-16 работеха ефективно
- Reuters: Загубата на Красноармейск ще бъде една от най-големите за украинските въоръжени сили
- Reuters: Военните в Сирия назоваха причините за свалянето на Асад
- Русия с "Искандер" и "Кинжал" нанесе масирани удари по Украйна. Сред целите е и военно летище в Киев
- Станаха известни подробности за масирания удар по Украйна /СНИМКИ/
През есента на 1961 г. на летище Пловдив е сформиран първият вертолетен авиационен полк в България – 44 ВАП, който е включен в състава на 10 Смесен авиационен корпус.
На 27.10.1961 г. официално е връчено бойното знаме на полка.Тази дата се чества като празник на новосъздаденото авиационно поделение. До 1963 г. в състава на полка са получени общо 49 вертолета Ми-4 и 8 вертолета Ми-1.
В края на 1963 г. полкът започва да усвоява редица нови задачи: стоварване на тактически въздушни десанти, полети в големи групи, кацане на високопланински плщадки, полети в облаци, денем и нощем, поставяне на минни заграждения, кацане в режим на авторотация на носещото витло с изключен двигател, стрелба с бордово оръжие и др.
Бриг.ген. Златко Златев - сегашният командир на авиобазата
Наред с военните задачи, полкът изпълнява и много задачи в услуга на граждански ведомства – предимно аварийно-спасителни.
С непрекъснатото усложняване на изпълняваните задачи, се повишава и опита на летателния и техническия състав. Това дава възможност за участие на 44 ВАП при провеждане на големи учения с международно участие.
Голяма част от състава се включва в изпълнение на специални задачи за оказване на спешна медицинска и битово-продоволствена помощ на бедстващото население на страната, особено в труднодостъпните планински райони през зимата.
От 1969 г. започва усвояването на вертолет Ми-8. Той е вертолет второ поколение с два турбовитлови двигателя с големи възможности във военно отношение. Използва се особено активно като строително-монтажно средство на обекти намиращи се на труднодостъпни високопланински терени.
От месец август 1973 г. на въоръжение в авиополка е вертолет Ми-2, който е лек свързочен вертолет, превозващ 6 пътника, съоръжен с два турбовитлови двигателя. Този вертолет се използва за въздушно радиационно и въздушно инженерно разузнаване, коригиране на огъня на земната артилерия и като въздушен команден пункт.
През 1978 г. полкът е въоръжен с първите бойни вертолети Ми-24 – трето поколение с мощно въоръжение и огромни огневи възможности, предназначени за непосредствена огнева поддръжка на Сухопътни войски и унищожаване на малоразмерни, бронирани, земни и морски цели.
С разширяването на гр. Пловдив става необходимо пребазирането на авиополка от летище Пловдив на летище Крумово, което се извършва на 17.06.19880 г.
През 1983 г. вертолетите Ми-24 са пребазирани на летище Стара Загора и от месец септември 2000 г. са отново в състава на 24 Вертолетна авиобаза.
На 2 октомври 1983 г. на летището каца първия вертолет Ми-17, с което започва превъоръжаването на авиополка с този тип вертолети. Ми-17 е един мощен, с големи възможности по товароподемност, скорост и височина вертолет, летящ във всякакви метеорологични условия.
Той успешно се използва за изпълнението на различни по вид задачи, една от които е гасенето на пожари с помощта на монтираната във вертолета противопожарна установка.
В горещото лято на 2000 година, когато големи пожари обхващат цялата територия на страната вертолетите Ми-17 на 24 ВАБ са последното надеждно средство за спасяване на населението и българската природа от това бедствие. В периода юли-септември същата година са хвърлени хиляди тонове вода за потушаване на пожарите на територията на Пловдивска, Кърджалийска, Хасковска, Ямболска и Старозагорска области, в народните паркове Рила и Централен Балкан, Вакарел. и др. райони.
Във връзка с извършващата се реформа на ВВС, с цел усъвършенстване на тяхната структура, на 13 септември 1994 г. 44 ВАП се реорганизира в 24 Вертолетна авиационна база.
За първи път в историята на авиацията в България в началото на 1999 г. група летци и инженери преминават курс за усвояване на вертолет БЕЛ-206 Jet Ranger в САЩ. Първите вертолети БЕЛ-206 са приети на въоръжение в 24 Вертолетна авиационна база на 19.07.1999 г. Тези вертолети представляват първата американска авиационна техника, предоставена за нуждите на Българската армия. В 24 Вертолетна авиационна база вертолетите БЕЛ-206 се използват за обучение на летателния състав и за медицинска евакуация на пострадали хора, както и за въздушно разузнаване.
През 2000 г. летци и инженери от авиобазата преминават подготовка в САЩ за експлоатацията на по-модерния вертолет БЕЛ-430.
Понастоящем авиобазата разполага с 5 типа авиационна техника: вертолети Cougar, вертолети Ми-24, Ми-17, БЕЛ-206 Jet Ranger и БЕЛ-430.
С тази авиационна техника личния състав на авиобазата е подготвен за изпълнение на следните задачи:
- Непосредствена огнева поддръжка;
- Полети за аварийно-спасителна работа, търсене и евакуация на хора, търпящи бедствия независимо от мястото - на територията на страната и извън нея;
- Готовност за участие в мироопазващи операции;
- Участие в хуманитарни операции;
- Участие в гасене на пожари на територията на страната или извън нея;
- Участие в ликвидиране на последствията от природни бедствия и крупни промишлени аварии.
Летателния състав от авиобазата участва в международни учения /операции, някои от които са:
- Олимпия 97 – Гърция
- Кооператив Кий 98 – Турция
- Кооператив Парнтър 98 – Румъния
- Кооператив Партнър 99 – България
- Кооператив Кий 2000 – Румъния
- Синия Дунав 2000 – България и Румъния
- Кооператив Кий 2001 – България
- Кооператив Кий 2002 – Франция
- Самотна котка 2002 - - България
- Bulgarian express- 2002
- Хуманитарна мисия в Турция след земетресението през м. ноември 1999 г.
- Мисия в Македония 2000 г. за гасене на пожари
В историята на поделението стотици са случаите на хора изпаднали в беда и спасени след успешно изпълнени аварийно-спасителни задачи от летателните екипажи на 44 ВАП и 24 ВАБ
През 1992 г. на летище Крумово за първи път в България се провежда авиошоу на демонстрационна група от САЩ – “СИНИТЕ АНГЕЛИ”. Началото на този въздушен празник е поставено с демонстрационен полет с вертолети от 44 ВАП.
Авиобазата е домакин на международния авиофестивал БИАФ през 1997 и 1999 г. , както и на авиошоу на демонстрационната група от САЩ “БУРЕВЕСТНИЦИ” през 1996 г. Крумово посрещна и шоуто посветено на 100 години българска авиация проведено на 3 и 4 септември т.г.
24 Авиобаза взема участие в изпълнението на всички цели за партньорство, възложени на ВВС на България. Работни посещения в авиобазата са извършвали военнослужещи от всички страни-членки на НАТО. Днес личния състав на авиобаза Крумово изпълнява успешно плановете и програмите за достигане на всички необходими стандарти за оперативна съвместимост със страните-членки на Алианса.
На 27.10.1961 г. официално е връчено бойното знаме на полка.Тази дата се чества като празник на новосъздаденото авиационно поделение. До 1963 г. в състава на полка са получени общо 49 вертолета Ми-4 и 8 вертолета Ми-1.
В края на 1963 г. полкът започва да усвоява редица нови задачи: стоварване на тактически въздушни десанти, полети в големи групи, кацане на високопланински плщадки, полети в облаци, денем и нощем, поставяне на минни заграждения, кацане в режим на авторотация на носещото витло с изключен двигател, стрелба с бордово оръжие и др.
Бриг.ген. Златко Златев - сегашният командир на авиобазата
Наред с военните задачи, полкът изпълнява и много задачи в услуга на граждански ведомства – предимно аварийно-спасителни.
С непрекъснатото усложняване на изпълняваните задачи, се повишава и опита на летателния и техническия състав. Това дава възможност за участие на 44 ВАП при провеждане на големи учения с международно участие.
Голяма част от състава се включва в изпълнение на специални задачи за оказване на спешна медицинска и битово-продоволствена помощ на бедстващото население на страната, особено в труднодостъпните планински райони през зимата.
От 1969 г. започва усвояването на вертолет Ми-8. Той е вертолет второ поколение с два турбовитлови двигателя с големи възможности във военно отношение. Използва се особено активно като строително-монтажно средство на обекти намиращи се на труднодостъпни високопланински терени.
От месец август 1973 г. на въоръжение в авиополка е вертолет Ми-2, който е лек свързочен вертолет, превозващ 6 пътника, съоръжен с два турбовитлови двигателя. Този вертолет се използва за въздушно радиационно и въздушно инженерно разузнаване, коригиране на огъня на земната артилерия и като въздушен команден пункт.
През 1978 г. полкът е въоръжен с първите бойни вертолети Ми-24 – трето поколение с мощно въоръжение и огромни огневи възможности, предназначени за непосредствена огнева поддръжка на Сухопътни войски и унищожаване на малоразмерни, бронирани, земни и морски цели.
С разширяването на гр. Пловдив става необходимо пребазирането на авиополка от летище Пловдив на летище Крумово, което се извършва на 17.06.19880 г.
През 1983 г. вертолетите Ми-24 са пребазирани на летище Стара Загора и от месец септември 2000 г. са отново в състава на 24 Вертолетна авиобаза.
На 2 октомври 1983 г. на летището каца първия вертолет Ми-17, с което започва превъоръжаването на авиополка с този тип вертолети. Ми-17 е един мощен, с големи възможности по товароподемност, скорост и височина вертолет, летящ във всякакви метеорологични условия.
Той успешно се използва за изпълнението на различни по вид задачи, една от които е гасенето на пожари с помощта на монтираната във вертолета противопожарна установка.
В горещото лято на 2000 година, когато големи пожари обхващат цялата територия на страната вертолетите Ми-17 на 24 ВАБ са последното надеждно средство за спасяване на населението и българската природа от това бедствие. В периода юли-септември същата година са хвърлени хиляди тонове вода за потушаване на пожарите на територията на Пловдивска, Кърджалийска, Хасковска, Ямболска и Старозагорска области, в народните паркове Рила и Централен Балкан, Вакарел. и др. райони.
Във връзка с извършващата се реформа на ВВС, с цел усъвършенстване на тяхната структура, на 13 септември 1994 г. 44 ВАП се реорганизира в 24 Вертолетна авиационна база.
За първи път в историята на авиацията в България в началото на 1999 г. група летци и инженери преминават курс за усвояване на вертолет БЕЛ-206 Jet Ranger в САЩ. Първите вертолети БЕЛ-206 са приети на въоръжение в 24 Вертолетна авиационна база на 19.07.1999 г. Тези вертолети представляват първата американска авиационна техника, предоставена за нуждите на Българската армия. В 24 Вертолетна авиационна база вертолетите БЕЛ-206 се използват за обучение на летателния състав и за медицинска евакуация на пострадали хора, както и за въздушно разузнаване.
През 2000 г. летци и инженери от авиобазата преминават подготовка в САЩ за експлоатацията на по-модерния вертолет БЕЛ-430.
Понастоящем авиобазата разполага с 5 типа авиационна техника: вертолети Cougar, вертолети Ми-24, Ми-17, БЕЛ-206 Jet Ranger и БЕЛ-430.
С тази авиационна техника личния състав на авиобазата е подготвен за изпълнение на следните задачи:
- Непосредствена огнева поддръжка;
- Полети за аварийно-спасителна работа, търсене и евакуация на хора, търпящи бедствия независимо от мястото - на територията на страната и извън нея;
- Готовност за участие в мироопазващи операции;
- Участие в хуманитарни операции;
- Участие в гасене на пожари на територията на страната или извън нея;
- Участие в ликвидиране на последствията от природни бедствия и крупни промишлени аварии.
Летателния състав от авиобазата участва в международни учения /операции, някои от които са:
- Олимпия 97 – Гърция
- Кооператив Кий 98 – Турция
- Кооператив Парнтър 98 – Румъния
- Кооператив Партнър 99 – България
- Кооператив Кий 2000 – Румъния
- Синия Дунав 2000 – България и Румъния
- Кооператив Кий 2001 – България
- Кооператив Кий 2002 – Франция
- Самотна котка 2002 - - България
- Bulgarian express- 2002
- Хуманитарна мисия в Турция след земетресението през м. ноември 1999 г.
- Мисия в Македония 2000 г. за гасене на пожари
В историята на поделението стотици са случаите на хора изпаднали в беда и спасени след успешно изпълнени аварийно-спасителни задачи от летателните екипажи на 44 ВАП и 24 ВАБ
През 1992 г. на летище Крумово за първи път в България се провежда авиошоу на демонстрационна група от САЩ – “СИНИТЕ АНГЕЛИ”. Началото на този въздушен празник е поставено с демонстрационен полет с вертолети от 44 ВАП.
Авиобазата е домакин на международния авиофестивал БИАФ през 1997 и 1999 г. , както и на авиошоу на демонстрационната група от САЩ “БУРЕВЕСТНИЦИ” през 1996 г. Крумово посрещна и шоуто посветено на 100 години българска авиация проведено на 3 и 4 септември т.г.
24 Авиобаза взема участие в изпълнението на всички цели за партньорство, възложени на ВВС на България. Работни посещения в авиобазата са извършвали военнослужещи от всички страни-членки на НАТО. Днес личния състав на авиобаза Крумово изпълнява успешно плановете и програмите за достигане на всички необходими стандарти за оперативна съвместимост със страните-членки на Алианса.
Други публикации
Напиши коментар
Вертолетите Ми-1 не са били в Крумово. През 1973 г. Ми-1 бяха предоставени на СП "Селкостопанска авиация", Четвърта ескадрила на 44 ВАП беше превъоръжена с вертолети Ми-2.