С какво китайците ще разбиват леда на Северния ледовит океан или силата на атома

Pan.bg 22 фев 2021 | 21:07 views (564) commentaries(0)
img
pan.bg
Освен Русия и други страни искат да започнат активно разработване на Северния морски път, в частност - Китай. В момента Русия разполага с най-големия ледоразбивачен флот в света и това не е изненадващо, като се има предвид броя на моретата по цялата северна част на страната. Освен това Русия е единствената страна в света, която разполага с ядрен ледоразбивачен парк, първият от които е „Ленин“, построен в СССР през 1959 г. Той служи до 1990 г., а сега е превърнат в кораб - музей. Русия разполага и с уникален атомен лек ледоразбивач - "Севморпут". Известно е, че Китай отдавна търси по-кратък маршрут за своите товари до Европа и рано или късно Поднебесната империя ще обърне внимание на Северния морски път. Транспортирането на стоки през него осигурява значително намаляване на времето, което ще намали и крайната цена на стоките. Единственият проблем са ледените условия, които позволяват използването на този маршрут в ограничени периоди от време, а дори и тогава то става с поддръжката на ледоразбивач. През март 2019 г. Китайската компания China General Nuclear Power Group беше обявена за разработчик на първия ледоразбивач с ядрено захранване в Китай. Преди това в Поднебесната империя надводни кораби с атомна силова установка не са проектирани или построени, но са създадени няколко атомни подводници. Въпреки, че китайците не съобщават името на кораба и времето за пускането му в експлоатация, приблизителните характеристики вече са известни. Ледоразбивачът ще има водоизместимост от 30000 t, дължина 152 m, ширина 30 m, газене 18 m, максимална скорост 11,5 възела и два ядрени реактора с топлинна мощност 200 MW. China General Nuclear Power Group започна търсенето на изпълнители, които според условията на договора трябва да бъдат строго от Китай, т. е. планира се изграждането на ледоразбивач с максимално използване на вътрешни компоненти и възли. Китайците не крият факта, че техният кораб ще отстъпва на най-новите руски ледоразбивачи от типа ЛК-60Я (проект 22220), но основното за тях е да натрупат опит, както в създаването на кораби от този клас, така и в ядрените енергийни установки. Последните, по мнението на почти всички експерти, ще бъдат използвани на китайските самолетоносачи с ядрено задвижване, както и на други кораби, включително цивилни, с някои
промени и модификации. Ето защо първият китайски ядрен ледоразбивач се счита за експериментален кораб и всъщност в много отношения ще бъде такъв. Знаейки обаче колосалния потенциал на китайското корабостроене, ако този опит бъде признат за успешен, китайците ще се опитат да „възпроизведат“ ледоразбивача възможно най-бързо. Особено ако интересът им към Северния морски път не изчезне. Междувременно най-големите ядрени ледоразбивачи в света са руските кораби от типа ЛК-60Я (проект 22220), чието изграждане се извършва в Санкт Петербург от АД "Балтийски завод" от 2013 г. Общо се изграждат три кораба от този тип със следните характеристики: дължина - 173 m, ширина - 34 m, газене - 10,5 m, водоизместимост 33 540 t, скорост 22 възела. Уникална особеност на тези кораби е способността да работят не само в открито море, но и в относително плитки води. Например при устията на реки. Такава схема, която позволява на ледоразбивача да променя своето газене чрез пълнене на баластни резервоари, се използва само на руските ледоразбивачи.
Автор Александър Плеханов
По информация на https://www.popmech.ru
Превод и редактиране pan.bg
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Напиши коментар

Задължителни полета*

Социални мрежи

Поръчайте с до -25% отстъпка

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола
whitewater.bg

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка