„Бриз 2022“ - малко, но от сърце Епизоди 1, 2, 3 и 4 - Борба с пожари, спасяване на удавници и защита от терористи (ОГРОМНА МОРСКО-ВЪЗДУШНА ГАЛЕРИЯ)

Pan.bg 25 юли 2022 | 07:26 views (13596) commentaries(0)
img
хаджи Димитър СТАВРЕВ
pan.bg
Репортаж от борда












26-ото издание на националното учения с международно участие е първото което се провежда в Черно море след началото н аконфликта в Украйна. Турция затвори Босфора и Дарданелите за военни кораби от нечерноморски държави и това обрече „Бриз“-ът да остане без натовски кораби. Направи впечатление, обаче че нямаше кораби и от Турция. Началникът на отобраната адм. Емил Ефтимов, в отговор на сп. „Клуб ОКЕАН“ обясни, че това е оптималното решение. Липсата на турски кораби се компенсирала от по-широко участие на морска патрулна авиация и тимове да морски специални операции.

Денят за ВИП започна с посрещатето им. За участие пристигнаха министърът на отбраната Добримир Захов и заместника му Станимир Георгиев, Началникът на отбраната адм. Емил Ефтимов, зам.-началникът на отбраната ген.-лейт. Димитър Илиев, Началникът на ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“ флотилен адмирал Боян Медникаров, офицери от МО, ЩО, ВМС, СВ и СКСО, висши офицери от МВР.

Министър Заков прие рапорта на командира на почетния караул, изслуша химна и поздрави строените моряци.

Точно в 8,00 бяха вдигнати националния флаг, стенговите флагове и вимпелите на корабите от ВМС.

Демонстрациите започнаха с Наблюдаване на Епизод №1: „Овладяване на пожар на пасажерски кораб в пристанище”. В него участваха танкер-бункеровчик 303 „Акин“, противопожарен катер 322 „Ахелой“, сили и средства от РД ПБЗН и РД ГП-Бургас, ОДМВР и ЕЕНСН 112-Бургас; ДП „Пристанищна инфлраструктура“, БЧК, ВМА-МБАЛ-Варна; РЗИ-Бургас; ПЧМВ-клон Бургас с катер-бонопостовач, „Пристанище Бургас“ ЕАД; Басейнова дирекция, община Бургас и Областна дирекция Бургас.

Според легендата на сценария Sea Diamond, 21 484 брт, 19 души екипаж и 120 пасажери (изигран от танкер-бункеровчик 303 „Акин“) е застанал с десен борд на 2-ро кейово място в пристанище Бургас. На кораба възниква пожар, в следствие на късо съединение в електрическата инсталация в пасажерските помещения на кораба. На вахта се намира част от екипажа, а останалите са по своите каюти. Пожарът се разраства бързо и обхваща както жилищни каюти, така и служебни помещения, в резултат на което е прекъснат достъпа до тях. Екипажът започна борба за потушаването му, но скоро той излиза извън контрол и е поискана помощ от пристанищните власти. Задействана е цялата верига за уведомяване и вземане на решения. В резултата пристигнаха противопожарени спасителен автомобили, както и 3 линейки. Към „Акин“ подходи „Ахелой“ и започна да го облива с мощни струи вода от противопожарните си оръдия. От община Бургас изпратиха в района на пожара мобилна станция за анализ на въздуха, за подпомагане на екипите на РД ПБЗН при оценка на ситуацията с горящия кораб в пристанище. Пожарът бе загасен а пострадали членове на екипажа бяха евакуирани с линейките. Бонов заградител от ПЧМВ-клон Бургас разположи боново заграждение около кораба, с цел ограничаване на разлива на петролни продукти.

Следващият Епизод бе №2 „Преодоляване на последствията от инцидент с търговски кораб в морските пространства на РБ” (медицинска евакуация, операция по спасяване на бедстващи хора на море);
Участваха мка 325 „Колокита“, вертолет 903 AS565MB Panther на ВМС, ИАМА – ГД АСД с 2 броя спасителни катери (мка „Надежда“ и мка „Спасител 2“); Съвместен координационен център за морско и авиационно търсене и спасяване; РД „Гранична полиция“ с граничен катер 525 „Обзор“.
По легендата капитанът на моторен кораб Karina (изигран от мка 325), намиращ се на дистанция 10 морски мили и пеленг 85° от нос Колокита, извършващ преход от пристанище Бургас до пристанище в източната част на Черно море, подава сигнал до брегова станция „Варна радио“ за възникнал пожар на борда. По информация на капитана, екипажа е предприел действия за гасене на пожара и към настоящия момент няма нужда от допълнителна помощ. Капитана отправя молба за медицинска консултация на член от екипажа със съмнение за инфаркт на миокарда. Установено е приблизителното състояние на пострадалия. Информацията е предадена към главния директор на ГД АСП, с предложение за спешна евакуация. По негово решение спасителен катер на Доброволческо сдружение „БУЛСАР к.д.п. Никифор Герчев“ намиращ се в района (изигран от м/к Mavi), предприема медицинска евакуация, като застава на борд на моторен кораб Karina, приема човека с инфаркта на борда си и го транспортира до пристанище Бургас. По време на прехода е оказана е първа помощ и е стабилизирано състоянието му. Пожара на моторен кораб Karina се разраства. Капитанът на кораба подава сигнал за бедствие до Брегова станция „Варна радио“. Дежурният оператор излъчва стандартно съобщение за бедствие, с информация, че на борда на кораба е възникнал взрив, корпуса е разхерметизиран и корабът е силно накренен, екипажа напуска кораба, като колективните спасителни средства са извън строя, и има реална опасност от потъване. Започва спасяване на екипажа и пътниците чрез скачане от борда в морето (реално участваха 4 водолаза и 4 манекена). Към тях по координати подадени от капитана на кораба се насочиха спасителните катери и вертолета. Трите катера вдигнаха по 2-3 човека. Вертолета извърши оглед на района и откри моряк от екипажа, отнесен от теченията на голяма дистанция от спасителните средства. Бордният авиомеханик подготви и спусна бордния плувец-спасител с помощта на бордната лебедка. Във водата той се отдели от въжето, приближи се до бедстващия, оцени състоянието му, определи какво спасително средство ще е най-подходящо в дадената ситуация и подаде съответния сигнал към бордния авиомеханик. В случая той спусна във водата специален спасителен колан (rescue strop). Плувецът-спасител постави спасителния колан на бедстващия, фиксира го заедно със себе си към въжето на лебедката и подаде сигнал, че е готов за вдигане на борда на вертолета. След като плувеца-спасител и бедстващия са на борда на вертолета, екипажът транспортира бедстващия до медицинско заведение.

Последва Епизод №3: „Отразяване на асиметрични атаки от малка бързоходна лодка” (FIAC). В него участва екипажа на фр 42 „Верни“ и бързоходен RHIB от Дивизиона морски специални операции, който имитира атакуващите. По време на преход на фрегата „Верни“ към открито море, от брега в района на Черноморец, бе открита бързоходна лодка (RHIB), която симулира внезапна атака. Тези действия са характерни за терористични и диверсионни групи, особено в тесни, крайбрежни райони и подходи към пристанища. Към лодката бяха отправени, по радиостанция и високоговорител, предупреждения за отклоняване, с които тя не се съобрази и продължи сближението си с кораба. При навлизане на лодката в определената около кораба зона за сигурност, бяха отправени предупредителни изстрели от корабните разчети. Въпреки тях RHIB-ът продължи сближаването с кораба, в резултата на което по нея бе открит огън на поражение с цел унищожаването ѝ. Тук започнаха адмиралските ефекти - едната от двете картечници на борда на "Верни" заклини, вероятно поради използванеот на халосни патрони.

Следващият Епизод № 4: „Овладяване на кораб превзет от терористи”. В него участваха малък военен транспрот (мвтр) 304 „Антарес“, вертолет AS565MB Panther б. н. 905, 2 бързоходни лодки RHIB, 2 тима за морски специални операции (един на RHIB и един на вертолета). Според легендата на сценария търговски кораб 304, преминаващ през националните морски пространства на България е превзет от терористи. Същите носят със себе си оръжие и взривни материали предназначени за „Революционно крило”, терористична групировка, която действа в район на Западното Черно море и застрашава сигурността в района. Корабите от ВМС поддържат способности за проверка и задържане на кораби-нарушители, но когато това е свързано с оказване на съпротива, се налага използването на Морска тактическа група за специални операции.
След получаване на информация за кораба, Командването разпореди на Морска тактическа група за специални операции да планира и проведе операция по овладяване на кораб с въоръжени и опасни лица на борда му готови да окажат съпротива.
Тимът на борда на RHIB-овете приближи овладения кораб и сломи външната огнева съпротива. Терористите на палубата бяха елиминирани, но поради неясната обстановка вътре, бе повикан втори тим на борда на вертолета. Той се спусна с метода „Бързо въже“ от вертолета, подсигури главната палуби и направи възможен подхода на тимът с RHIB-овете. За тях бе спуснат импровизиран трап, по който да осъществят бординг операция. Командосите на борда на RHIB и вертолета осигуряваха предвиждането на тимовете по палубата към командния мостик. След превземането на кораба, тимовете и подозрителните лица бяха евакуирани с двата RHIB-а.

Навигирайте с бутоните под снимката, за да разгледате галерията!


„Бриз 2022“ - малко, но от сърце Епизоди 1, 2, 3 и 4 - Борба с пожари, спасяване на удавници и защита от терористи (ОГРОМНА МОРСКО-ВЪЗДУШНА ГАЛЕРИЯ)

ПРЕДИШНА СНИМКА 1/40 СЛЕДВАЩА СНИМКА

loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка