В Русия започнаха изпитанията на еквивалент на американския кораб на въздушна възглавница LCAC

Pan.bg 13 апр 2024 | 21:24 views (2051) commentaries(0)
img
pan.bg
Спускането на кораба на въздушна възглавница „Хаска-10“ от проект 03660 се състоя в Рибинската корабостроителница. Веднага след етапа на предварителните изпитания корабът беше подготвен за приемни изпитания. „Хаска-10“ беше спусната от работната площадка на корабостроителницата директно върху ледената покривка на язовира „Рибинск“. Там той разви скорост от 30 възела, направи маневра, обърна и излезе на брега. „Хаска-10“ е амфибия на въздушна възглавница с периферна въздушна възглавница, с товароносимост 10 t. Дизайнът му много наподобява американския десантен кораб на въздушна възглавница LCAC (Landing Craft Air Cushion) , използван от американския флот и морската пехота за транспортиране на войници и военно оборудване от палубата на големите кораби-докове до необорудван бряг. Руското "копие" е много по-малко - може да носи до 10 t оборудване, докато при LCAC е шест пъти повече (при претоварване може да достигне и до 75 t). Самата конструктивна система обаче е същата - отворен трюм с рампи на носа и кърмата, прикрити със странични куполи. В задната част има две тунелни тласкащи витла, а по-близо до носа двойка ротационни вентилатори, осигуряващи газодинамично управление на високоинерционния агрегат. Досега нито в СССР, нито в Русия не са строени десантни кораби на въздушна възглавница в тази конфигурация. Всички те - големи и малки - имаха затворени трюмове, а управлението на движението се извършваше с помощта на оперение от самолетен тип. Дизайнът на транспортния кораб на въздушна възглавница „Хаска-10“ е разработен в Рибинската корабостроителница в сътрудничество с инженери от корабостроителницата "Вимпел" (част от концерна "Калашников"). Стартирането на проекта бе през януари 2018 г. Централната част на корпус е създадена във "Вимпел" и доставена в корабостроителницата в Рибинск за продължаване на дооборудването. Формално „Хаска-10“" е кораб с гражданско предназначение, защото работата по новия кораб на въздушна възглавница се извършва в рамките на държавната програма „Развитие на корабостроителната индустрия и технологиите за експлоатация на крайбрежните залежи - 2013-2030 г.“. На практика обаче може да се използва и в силовите ведомства, включително във флота на Руската федерация. Въпреки че полезният товар на кораба на въздушна възглавница е малък - той може да превозва 10-t камион или еквивалент на стоки или хора, той може да се използва като транспортно средство от палубата на десантните кораби с док. В момента руснаците не разполагат с такива кораби, но се строят единици, еквивалентни на американски кораби от клас LHD, по проекта 23900. Корабът на въздушна възглавница „Хаска-10“ е с дължина 23,7 m, ширина 13,6 m, височина 7,9 m и водоизместимост 46,2 t (натоварен), а при празен тя е 20 t. По време на съветската епоха корабите от този клас проекти 1205 и 1209 имаха още по-малка товароподемност - съответно 4 и 6 t. „Хаска-10“ ще се задвижва от два двигателя руско производство с мощност от 800 HP всеки, които ще осигуряват скорост от 40 възела. Екипажът ще се състои от трима души, автономността ще е три дни, а далечината на плаването ще е 400 морски мили. Според представители на "Калашников", дизайнът е привлякъл вниманието на клиенти от Индия, Казахстан и Виетнам. Не е известно дали това са цивилни или военни потребители. В Русия те ще бъдат използвани в транспортната система в труднодостъпните райони на страната, в Арктика, Сибир и Далечния Изток.
По информация на https://zbiam.pl/
Автор Томаш Гротник
Снимки: Концерн „Калашников“
Превод и редактиране: pan.bg
РАЗГЛЕДАЙТЕ ГАЛЕРИЯТА > > >



Навигирайте с бутоните под снимката, за да разгледате галерията!


В Русия започнаха изпитанията на еквивалент на американския кораб на въздушна възглавница LCAC

ПРЕДИШНА СНИМКА 1/1 СЛЕДВАЩА СНИМКА


Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка