Горещи новини
- Анализатор в Иран: Ракетната атака на хутите срещу Израел ще бъде послание към Запада за Палестина
- Медведев допусна възможността за използване на ядрено оръжие заради действията на Запада в Украйна
- Зеленски се срещна с американски конгресмени и призова за ускоряване доставките на оръжия от САЩ
- Трима души загинаха при сблъсък на два влака в Египет
- /ВИДЕО/: Екипажът на първата комерсиална космическа мисия Polaris Dawn се завърна на Земята
- /ВИДЕО/: Космическа туристка свири на цигулка в околоземна орбита
- МО РФ: ВС на РФ за ден свалиха два украински изтребителя Су-27 и един МиГ-29
- МО РФ: ВС на РФ унищожиха железопътен ешелон с чуждестранни оръжия на ВСУ
- Business Insider: САЩ прехвърлят в Аляска войски и установки HIMARS заради руско-китайски учения
- Шолц: Киев не може да нанася удари дълбоко в Руската федерация с германски оръжия
pan.bg
На 25 август Военноморското дизайнерско бюро в истанбулската корабостроителница DPO (İstanbul Tersanesi Komutanlığı ile Deniz Kuvvetleri Dizayn Proje Ofisini) официално завърши концептуалната фаза на работата по проектирането на първия турски самолетоносач MUGEM (Milli Uçak Gemisi). В работата по проекта на това звено участват общо 110 души, разпределени в различни секции, в зависимост от тяхната специализация. С края на концептуалната фаза екипът започна следващия, много по-взискателен етап, който включва разработването на прецизна и окончателна конструкция на новия флагман. MUGEM е проектиран като единица в системата STOBAR (short take-off, barrier-arrested recovery). Това означава, че корабът ще бъде оборудван с трамплин, който ще улесни излитането на бордовите самолети и въздушни финишьори, които ще осигурят плавното им спиране при кацане. Той ще има пълна водоизместимост от приблизително 60 000 t и размери 285x72x10,1 m, което означава, че ще бъде кораб, подобен по размери на британските самолетоносачи от tipa Queen Elizabeth (два кораба от този тип са в експлоатация от 2017 г., съответно с водоизместимост 65 000 t, и размери 284x73x11 m). Подобно на британските си "братовчеди", турският самолетоносач също ще получи силова система, конфигурирана в типа COGAG с четири газови турбини от семейството GE LM2500, работещи с два витлови вала. Това ще позволи максимална скорост от 25 възела и обхват до 10 000 морски мили при скорост от 14 възела, без необходимост от презареждане в морето (RAS). Заслужава да се отбележи, че последните два параметъра също са подобни на тези на британските кораби. В структурата му ще бъдат включени антени на радарна система от неизвестен засега тип. Той ще бъде допълнен от трикоординатния радар Aselsan Hazar, работещ в диапазона на честотите G, чиято антена ще бъде монтирана на върха на носовата мачта. Интересното е, че DPO реши да стандартизира системите за радиоелектронна война на корабите в процеса на изграждане, следователно MUGEM ще получи и комбинация от системи Aselsan Ares-2N (откриване) и Areas-2C (заглушаване). Стартовата летателна площадка ще бъде с правилна правоъгълна форма с работна площ от около 15 000 m2. В носовата част ще бъде разположена вече споменатият трамплин с размери 62 х 33 m и ъгъл на наклон най-вероятно 12°. Интерес преставля фактът, че трамплинът е модулна конструкция, което ще позволи в бъдеще да бъде разглобен и да бъде монтиран катапулт. Благодарение на това на сравнително ниска цена Турция ще получи класическия самолетоносач CATOBAR (Catapult Assisted Take-Off But Arrested Recovery), а авиационната му група ще бъде обогатена и ще получи машини TUSAŞ Kaan. По не по-малко интересен начин е решен въпросът с обозначените писти - те са две, като едната е по-къса (около 130 m), предназначена само за безпилотни летателни апарати от типа Baykar Bayraktar TB-2 и TB-3. Втората писта от обозначените маршрути е по-интересна. По-близката начална точка (дължина на пробега приблизително 200 m) е предназначена за леките учебно-бойни машини TUSAŞ Hürjet, докато по-далечната (приблизително 260 m дължина) - за безпилотните реактивни самолети Baykar Bayraktar Kızılelma и TUSAŞ Anka-3 (разработени в рамките на програма MIUS - Muharip İnsansız Uçak Sistemi Sistemi). Освен това са определени четири места на борда за хеликоптери SH-60B или SH-70 Seahawk (две от десния борд извън другите зони и две на пистата за бутални безпилотни летателни апарати). За тези машини, които се връщат към самолетоносача, ще има една лента, оборудвана с три комплекта аерофинишьори. Транспортирането на машините между летателната палуба и хангара ще бъде осигурено от два асансьора с размери 26х21 m (и площ 546 m2), които по план ще бъдат разположени пред и зад плубната надстройка. Авиогрупата на самолетоносача ще се състои от общо 50 машини, 20 от които ще бъдат базирани на палубата, а останалите в хангара. Отбранителното въоръжение ще се състои от четири артилерийски системи Aselsan Gökdeniz 35 mm CIWS (поставени по една в ъглите на летателната палуба) и пускова установка VLS MIDLAS с 32 направляващи (за ракети за борба със средствата за въздушно нападение на системата Hisar). В програмата MUGEM участват само турски компании и инженери. Заслужава да се отбележи, че работата напредва с наистина добри темпове, като се има предвид, че първите визуализации на самолетоносача, който ще бъде построен за турските военноморски сили (TDK, Türk Deniz Kuvvetleri), бяха представени на 22 април тази година, по време на посещение на президента на Република Турция Реджеп Тайип Ердоган в DPO.
По информация на https://zbiam.pl/
Илюстрация: TurkishCentury/platforma X
Превод и редактиране pan.bg
Други публикации
Напиши коментар