Забравете самолетоносачите - идват дронове косатки. JARI-USV-A - уголемено копие на американския Sea Hunter

Pan.bg 28 ное 2024 | 11:55 views (1419) commentaries(0)
img
хаджи Димитър СТАВРЕВ
pan.bg
По информация и снимки на hisutton.com



Дълги години способността за нанасянето на мощни удари на големи разстояния, например в Индо-Тихоокеанския регион, се свързваше с мощни самолетоносачни групи, предвождани от атомни самолетоносачи с екипаж от 4-5000 души. Е, явно на тази концепция скоро ще бъде сложен кръст, защото Китай предефинира способността за такива удари.

Китайски „орки“ вече са тук
На 12 ноември 2024 г. на авиоизложението China Airshow 24 в Джухай бе представен най-големият в света безекипажен надводен дрон (БНД) JARI-USV-A, носещ недвусмисленото име Orca (на български - косатка или кит-убиец).
„Има далечина на плаване 4000 морски мили (7408 km) и е предназначен за удари на големи разстояния; противовъздушна, противоракетна и противоподводна отбрана (ПВО, ПРО и ПЛО)“ съобщи Министерството на националната отбрана (МНО) на Китай, без да дава допълнителни подробности. Според Jane’s БНД представен на China Airshow 24 „много прилича на 340-тонната концепция, представена като модел от China State Shipbuilding Corporation (CSSC) на Световното изложение за отбрана през март 2022 г. в Рияд (Саудитска Арабия)“.
58-метровият съд може съвсем скоро да подсили ВМС на Народо-освободителна армия на Китай (НОАК). Има футуристичен СТЕЛТ корпус на тримаран. JARI-USV-A е с повърхности с намалено радарно напречно сечение и Jane’s сравнява дизайна му с този на морския патрулен тримаран Ocean Eagle 43 на френския корабостроител Constructions Mécaniques de Normandie (CMN). Отличителна черта е интегрираната мачта с множество радарни антени, което го отличава от по-простите надводни дронове.

Размерът има значение
JARI-USV-A се откроява със размерите си, това е най-големият БНД в света. Той е много по-голям от Sea Hunter и Sea Hawk, големите БНД на ВМС на САЩ. Водоизместимостта му е почти 3 пъти по-голяма - 420 спрямо 145 t, дължината е 58-60 срещу 40 m, а широчината е 23 спрямо 14 m на „американците“. Газенето е 2 m. Задвижването е дизел-електрическо. Максималната скорост е 40 възла. Все още изпитваните БНД на ВМС на САЩ тип Ghost Fleet Overlord са с приблизително същата дължина, но като еднокорпусни, имат по-голяма водоизместимост - 673 t. Освен това нямат бойните способности на JARI-USV-A.

Умножител на сила
Военноморският дрон може да се използва като умножител на силите и на без това експоненциално растящия надводен флот на ВМС на НОАК. JARI-USV-A може да се използва като преден дозор, който със своя радар да подпомогне за проследяването и идентифицирането на вражески въздушни, надводни и подводни заплахи. Наличието на вертолетен дрон увеличава още повече възможностите в тази насока.
Сайтът Army Recognition го сравнява с крайбрежните бойни кораби (LCS) тип Independence на ВМС на САЩ и предполага, че притежава същите офанзивни способности, но в много по-ефективна опаковка.

Въоръжен и опасен
Orca е добре въоръжен - има 57 mm оръдие, като е възможно в предната палуба да има и прибираща се дистанционна оръжейна станция; 2 торпедни тръби в развъртащи се установки; установка за вертикален старт (УВС) на ракети с 4х12 клетки, ПРО HQ-10 (копие на американската SeaRAM); вертолетна палуба на кърмата за вертолетни дронове Z-5B/G (копие на американския дрон MQ-8 Fire Scout) и адаптивни модули за мисии даващи способност за различни роли. Освен това JARI-USV-A има AESA радар със значително повишени способностите за далечно надводно и въздушно наблюдение/засичане на цели.

Екипаж само за пристанища
JARI-USV-A има малък мостик за операции с екипаж. Това е обичайно за големите USV и го прави много по-лесен за работа, особено в пристанища или при транзитно преминаване по натоварени водни пътища и реки. Много по-лесно е има хора на борда, вместо да се изгражда и тества сложна автоматизацията за тези операциите. Има и правни и регулаторни съображения, които правят за предпочитане наличието на екипаж понякога.

Дронове вместо хора
Докато НОАК продължава да се увеличава по численост, то при населението на Китай е точно обратното. Страната е изправена пред намаляващо население, и може да се наложи НОАК все повече да зависи от безекипажни платформи, за да осигури екипажи за своите традиционни бойни кораби и подводници. Пекин има цел да оперира с поне 6 самолетоносача до средата на 2030 г. и те ще се нуждаят от корабни групи. Китай е многолюдна нация днес, но военната техника се строи с хоризонт 40-50 години. Ето защо перспективата за съкращаване на броя на населението налага да се мисли за дронове отсега.

Крушката си има опашка
Връщайки назад във времето, през декември 2022 г. бе съобщено, че Китай е започнал изграждането на „високотехнологичен голям безпилотен кораб“. Разработен е от Изследователски институт №716 на китайската държавна корабостроителна корпорация (CSSC). Сега е ясно, че дизайнът и описание съответстват изцяло на JARI-USV-A. Той бе забелязан във акваторията на корабостроителницата Guangzhou Shipyard International на остров Longxue в края на октомври 2022 г. от Том Шугарт. Оттогава се появиха многобройни снимки и видеоклипове на плавателния съд. Модели с дизайна на JARI бяха показвани от CSSC в продължение на няколко години. За първи път бяха показани публично на отбранителното изложение NAVDEX 2023 в Абу Даби. CSSC преди това построи и тества много по-малкия JARI. Въпреки, че е подобен в някои отношения, JARI-USV-A е много повече от увеличен JARI.

Лимит на амбициите
Създаването на все по-големи и по-многофункционални БНД с различни оръжия и сензори явно има и друга страна. Размерите увеличават разходите и в един момент предимството да имаш дрон като консуматив се губи и той самият се превръща в цел с висока стойност за противника. Но темата за БНД се струва да се проработи и Китай явно е най-пред в това.

Текстове към снимки:
0. Прекрасен поглед към конструкцията на тримарана на JARI-USV-A
1. СТЕЛТ формата, интегрираната мачта и вертолетната палуба с дрона
2. Изпитания със специалисти на борда
3. Приблизително сравнение на размера на Orka с Sea Hunter на ВМС на САЩ
4. Вечерна снимка с осветения мостик, мачтата с AESA радара и дрона Z-5B/G
5. Дронът на кея след изпитаниятата
6. Поглед към елегантния корпус на JARI-USV-A
7. Поклед към кърмата и вертолетната палуба с БЛА на нея

Навигирайте с бутоните под снимката, за да разгледате галерията!


Забравете самолетоносачите - идват дронове косатки. JARI-USV-A - уголемено копие на американския Sea Hunter

ПРЕДИШНА СНИМКА 1/8 СЛЕДВАЩА СНИМКА


Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка