Горещи новини
- Китай и Русия са против уреждането на иранския ядрен въпрос със сила
- Путин получи покана за срещата на върха на G20 в Южна Африка
- Програмата на срещата на върха на НАТО е съкратена до една сесия заради Тръмп
- Тръмп нарече статията на The Wall Street Journal за плана му за атака срещу Иран клеветническа
- Reuters: Северна Корея изстреля повече от 10 ракети в посока на Китай
- Иран нанася удари по центрове на ВПК на Израел, планира да увеличи броя на ракетните операции
- Wizz Air с директни полети от София до италианския рай Алгеро
- Le Bourget 2025 Литва ще придобия 3 ВТС C-390 Millennium
- Екипаж и самолет C-27J Spartan от 16-а авиобаза на ВВС осигури въздушен транспорт на пациент от Антверпен до София
- КОРАБИТЕ ОТ ПРОТИВОМИННАТА ГРУПА MCM BLACK SEA СЕ ВКЛЮЧИХА В МЕЖДУНАРОДНО УЧЕНИЕ (голяма галерия на море)

pan.bg
На 10 май започнаха морските изпитания на безекипажния надводен апарат ARİDA-M, разработен съвместно от турските компании Anadolu Robotik и Sekizaltmış Technology. ARİDA-M е първата безекипажна система в портфолиото на турските компании, предназначена за борба със заплахи от други надводни безекипажни апарати. Руската федерация е наясно колко голяма заплаха представлява този тип системи, тъй като нейните кораби са се превърнали едновременно в цел и полигон за Украйна при разработването на безекипажни ударни машини OWA-USV (One Way Attack – Unmanned Surface Vehicle). Само за две седмици в началото на януари и февруари миналата година Русия загуби безвъзвратно два кораба. На 31 януари потъна ракетният катер (в руската номенклатура голям ракетен катер) „Ивановец“ (954, бивш Р 334, на въоръжение в Черноморския флот от 30 декември 1989 г.) от проект 12411 „Молния-1“ (НАТО: Tarantul III), а на 14 февруари потъна големият десантен кораб „Цезар Куников“ (158, бивш БДК 64) от проект 775/II (НАТО: Ropucha I). Необходимостта от разработване на ефективно средство за защита срещу тази сериозна заплаха, която все още се игнорира от много военноморски сили по света, наложи тестове на различни видове отбранителни системи. От дистанционно управлявани огневи системи до други средства, понастоящем класифицирани като „Контра-Камикадзе“. Тази програма в Турция се изпълнява под името MİDA (Muhafiz İnsansız Deniz Aracı, англ. Unmanned Marine Defense Vehicle). Цялостната система ще се състои от два типа средства, като освен прехващача ARİDA-M, тя ще включва и много по-големия и управляем ARİDA-T. Първите визии както на самото ударно средство, така и на концепцията за неговото използване бяха представени за първи път на международното изложение SAHA Expo 2024 в Истанбул. Основата за тяхното разработване са средствата Muhafız с водоизместимост 1200 kg и размери 4,5 х 1,3 m. В задната част на корпуса има малка мачта, на върха на която има оптикоелектронна глава и допълнителни камери, осигуряващи 360° наблюдение около средството. Всеки дрон е оборудван и със система за комуникация и предаване на данни. Задвижващата система на описаните средства не е известна, но вероятно движението ще се осигурява от водомет с реверсор. Първите тестове са потвърдили способността за постигане на високи скорости, надвишаващи 50 възела. Конструкцията на дрона ще му позволи да работи безопасно при вълнение на морето доро до 5 бала. Според официалната информация, най-новите турски дронове отговарят на изискванията за ниво 4 на автономен режим, т. е. те могат да изпълняват практически всеки сценарий без нужда от намеса на оператора. Притивниковите средства трябва да бъдат поразявани както с висока кинетична енергия, така и чрез детонация на 50-kg бойна глава, поставена на носа. Допълнителната част от системата MIDA ще бъдат единици, класифицирани като ARIDA-T. Те ще бъдат не само по-големи (с дължина от 15 m), но и с екипаж. Те ще бъдат оборудвани с пълен набор от системи, позволяващи откриване на противникови дронове. Те ще включват радарни, оптикоелектронни и хидролокационни системи (под формата на хидрофони). Освен това, те ще получат системата за заглушаване MS23, разработена от Sekizaltmış Technology. Тя ще осигурява едновременно заглушаване на до осем носещи честотни ленти на спътниковите навигационни системи (GPS: L1-L2-L5, ГЛОНАСС: G1-G2, Beidou: B1-B2-B3 и Galileo: E1-E5) и седем комуникационни ленти (три UHF-ленти, две E/F-ленти и две G-ленти). Потвърденият работен обхват е приблизително до 60 km (при тестване на търговските дронове). Така в случай на необходимост от защита на кораб или група кораби, използването на мобилната версия на дрона ARİDA-T ще може да бъде ефективно. Компанията Anadolu Robotik представи и неговата стационарна версия, поставена в 40-ft контейнер, която може да бъде оптимално решение за защита на пристанища и друга критична инфраструктура. Започването на морските изпитания е де-факто последната стъпка от първата фаза на програмата. Демонстрацията на цялата система в реални условия е планирана за ноември 2026 г., с което ще приключи т. нар. втора фаза.
По информация на https://zbiam.pl/
Снимката е взета от кадър от рекламния клип на концерна Anadolu Robotik
Превод и редактиране: pan.bg
Други публикации
Напиши коментар