Горещи новини
- Президентът Радев: Основното предизвикателство пред ВС е как да трансформират по най-ефективно политическата воля и получените средства в адекватни отбранителни способности
- Българската отбранителна индустрия и изпълнителната власт подписаха Меморандум за подобряване на взаимодействието помежду им
- Министър Запрянов се срещна с председателя на ВК на НАТО адм. Джузепе Каво Драгоне
- Armymedia.bg: Оценка на способностите на рота от състава на 29-и батальон от Сухопътни войски – Шумен за участие в мисия в Косово
- Armymedia.bg: Венци в памет на 130-годишнината от гибелта на държавника Стефан Стамболов
- Адмирал Емил Ефтимов: Визитата на председателя на Военния комитет на НАТО подчертава нарастващата роля на България като важен участник в усилията за възпиране и отбрана на Алианса
- На Българското военно гробище във Вуковар президентът Радев отдаде почит пред български офицери и войници, загинали в заключителната фаза на Втората световна война
- Otbrana.com: Фронтовакът бай Васил вече е на 105. Има много какво да ни научи
- Анализ Може ли Eurofighter Typhoon да спечели нови пазари?
- Новите камиони TGS-Mil Protected

pan.bg
На 2 юни ВМС на САЩ обявиха завършването на учение, което бе представено като още един важен етап в областта на сътрудничеството между подводни платформи с екипаж и без екипаж. Ученията, в които корабът-майка беше ударната подводница Virginia Block III USS Delaware (SSN 791) (в експлоатация от 4 април 2020 г.), се проведоха за първи път извън териториалните води на Съединените щати, в Норвежко море под командването на Европейското командване EUCOM. През това време от SSN 791 бяха изпълнени три мисии с помощта на безпилотен подводен апарат (Unmanned Underwater Vehicles - UUV) тип Yellow Murena. Всяка от тях е продължила от 6 до 10 часа, като апаратът самостоятелно напуснал и се „докирал“ в една от четирите 533,4-mm торпедни тръби. Операции от този тип се наричат TTL&R (Torpedo Tube Launch and Recovery). Задачата на Murena е била да провежда подводно разузнаване и да проверява дъното по маршрута на подводницата в рамките на операцията, известна като SSW (Subsea and Seabed Warfare). В допълнение към щатния екипаж на кораба, за тези учения на борда му е имало и специалисти от първата ескадра безпилотни подводни апарати UUVRON-1 (Unmanned Undersea Vehicles Squadron ONE). Заслужава да се отбележи, че това не са първите тестове във водите на EUCOM. През февруари тази година, по време на учения във водите на един от норвежките фиорди, подобно учение не можа да бъде изпълнено на 100%, тъй като възникна проблем с връщането на безпилотния подводен апарат към торпедната тръба (след няколко неуспешни опита, корабът-майка е сменен от надводен корпус). По време на ученията корабът е действал от военноморската база на норвежките ВМС (Sjøforsvaret) в Хааконсверн. Използваният в тестовете апарат Yellow Murena е UUV от семейството REMUS 600, разработен на базата на апаратите REMUS (Remote Environmental Monitoring UnitS) от OSL (Oceanographic Systems Lab, подразделение на Океанографския институт Woods Hole) и доставен на ВМС на САЩ. Първият постоянно модифициран UUV е известен като Razorback (базиран на модела REMUS 600). Недостатъкът на първите му версии е необходимостта от изстрелване само с помощта на контейнера на специалните сили DDS (Dry Deck Shelter), което е налагало корабът да остане на дрейф и да бъде подпомаган от водолази. Успоредно с работата по UUV, способни да провеждат операциите TTL&R, компанията Huntington Ingalls Industries работи върху специална капсула за съхранение на апарата на борда на кораба. Тя се нарича SAFECAP (Shock and Fire Enclosure Capsule) и нейната задача ще бъде постоянно да следи състоянието на клетките на апарата и да предотвратява евентуална експлозия и разпространение на пожар в случай на спонтанно запалване. Това значително ще подобри безопасността на екипажа и целия кораб. Малко се знае за техническите параметри на Yellow Murena. Стандартният REMUS 600 е с дължина 3,25 m, с диаметър 324 mm и тегло 240 kg. Дизайнът на устройството му позволява да работи на дълбочина до 600 m. В зависимост от точната конфигурация на апарата, автономността му може да достигне до 70 часа при скорост от 3 възела (максималната му скорост е 5 възела). Предишното "сътрудничество" между Murena и USS Delaware се е осъществило на 13 октомври 2023 г.
По информация на https://zbiam.pl/
Снимка: US Navy
Превод и редактиране: pan.bg
Други публикации
Напиши коментар