Ми-24 в българските ВВС

Pan.bg 09 апр 2011 | 20:07 views (17196) commentaries(3)
img Мил Ми-24Д/24В

image

Страна производител СССР
Първа доставка 1979 г.

Диаметър на носещия винт, m 17,30
Площ, омитана от витлото, m2 235
Разпереност на крилото, m 7,50
Дължина (на тялото), m 18,50
Дължина (с въртящи се витла), m 21,50
Маса празен, kg 8200
Максимална стартова маса, kg 12 000
Максимална скорост, km/h 320 (Д), 335 (В)
Крейсерска скорост, km/h 295
Статически таван, m 4500 (Д), 6000 (В)
Далечина на полета, km 750
Боен радиус, km 160

В българските ВВС:
През юни 1979 г. в авиополка в Крумово влиза на въоръжение бойният вертолет Ми 24. Докарани са 4 броя. До края на годината са доставени още дванадесет машини. Всички машини са от вариант Д. От 1980 г. до 1984 г. са доставяни по четири машини на година. През 1985 г. пристигат шест машини, а през следващата година още шест, но това са вече Ми-24В. Така общият брой доставени машини достига 44 – 38 броя Ми-24Д и 6 броя Ми-24В. Те получават бордни номера от 101 до 144.
След сформирането на 13-ти вертолетен авиополк през 1983 г. всички машини прелитат на летище Стара Загора съгласно новия щат.
След закриването на 23-та вертолетна авиобаза Стара Загора през 2000 г. Ми 24 д/в отново се връщат в 24-та ваб – Крумово. С тях е въоръжена едната ескадрила, а другата с вертолети Ми 17. И в момента се чака решение за ремонт на 6 броя Ми-24, за да може отново да ги видим в българско небе.


Въоръжение:
- стрелково: четирицевна картечница 9А-624 кал. 12,7 mm тип “Гатлинг”; (38)
- ракетно: 4 блока х 32 НУРК кал. 57 mm на крилото, 4 радиоуправляеми противотанкови ракети (ПТУР) тип “Фалатга” в краищата на крилото.
Допълнителна информация: Боен двумоторен вертолет, построен по еднородна схема с опашно витло. Двата турбореактивни двигателя ТВЗ-117 с мощност по 1417 kW/1927 ehp работят на същия принцип, както при Ми-8/Ми-17. Пеускането им е със сгъстен въздух от сповагателен турбореактивен двигател АИ-9. Честотата на въртене на петлопатното носещо витло е по-висока, поради което диаметърът му е с повече от 4 m по-малък от този на Ми-8. Опашното витло е от лявата страна на тялото и е трилопатно. Екипажът се състои от пилот, щурман-оператор на оръжейните системи и борден инженер. Помещават се в силно бронирани кабини в носа на вертолета. В тялото има място за 8 десантчици.
Вертолетът има прибираем колесник и малко крило, което при скоростта от около 300 km/h има известна подемна сила. Освен това крилото е и основният носител на външно разположеното ракетно въоръжение. Тази бойна машина има разнообразно и мощно въоръжение, позволяващо й да решава най-различни задачи по поддръжка на сухопътните войски, по унищожаване на бронирани цели и по щурмуване на плавателни съдове и укрепени позиции. Високата маневреност и силно бронираните жизнено важни части от конструкцията правят Ми-24 много устойчив на бойното въздействие от страна на противника.
Вертолетът от типа Ми-24В е разработен по време на войната в Афганистан за действия в райони с голяма височина. (Индекс “В” означава височинен). Благодарение на височинна корекция двигателите му запазват мощността си до 4000 m. Освен това има известни различи в направляващите в краищата на килото, където се окачат други типове ПТУР. Снабден е със стрелкови прицел АСП-17В, който има жироскопична корекция на прицелната мрежа и позволява водене на маневрен въздушен бой с вертолети и други нискоскоростни въздушни цели. На възлите за външно окачане може да носи контейнери с оръдия ГШ-23Л. Въоръжен е и със свръхзвукови ПТУРС “Щурм”. Има система “Липа” за радиоелектронно противодействие. И двата типа вертолети имат система за изстрелване на топлинни “капани” против ракетите с ИЧ система за самонасочване, както и система за предупреждение за радарно облъчване, подобна на тази на изтребителите. За наблюдател неспециалист е много трудно да различи двата вертолета по външни белези, затова не даваме отделни снимки на тип Д и тип В.

(38)Многоцевните системи тип “Гатлинг” представляват сноп от цеви (4-6-8-10), въртящи се около централна ос. При въртенето си цевите преминават през фаза на пълнене, изстрел, изхвърляне на гилзата и отново повторение на цикъла. Движението на снопа от цеви става ръчно, с механичен двигател (електрически, пневматичен, хидравличен) или за сметка на енергията на отката на стрелящата цев. В последно време картечници и оръдия от тази система все повече се използват в авиационното въоръжение поради огромната скорострелност. – Бел авт.


image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 3

  1. #1
    Георги Илиев Колев 02 сеп 2011, 19:16
     
    7
     
    1

    Наи добрият от добрите вертолети!! Нека си спомним за Милко Пейковски вечна му памет!!

  2. #2
    Orlin Kamenov 26 май 2012, 01:33
     
    5
     
    2

    Май все още няма по - добър от него!

  3. #3
    Иванов 03 ное 2014, 12:43
     
    4
     
    1

    K-50

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка