Лисунов Ли-2 в българските ВВС

Pan.bg 15 яну 2012 | 05:28 views (7629) commentaries(2)
img Страна производител Съветски съюз
Първа доставка 1947 г.
Разпереност, m 28,81
Дължина, m 19,64
Носеща площ, m2 91,70
Маса празен, kg 7700

Стартова маса, kg 10 700
Максимална скрост, km/h 280
Крейсерска скорост, km/h 220
Таван, m 5600
Далечина на полета, km 2200

В българските ВВС:
У нас е използван като пътнически от ТАБСО, като военно-транспортен от ТРАП, от ДОСО за хвърляне на парашутисти и като правителствен самолет.
В края на 1948 г. започва подмяната на остарелия самолетен парк във Враждебна. На въоръжение постъпват три модерни за времето си самолети Ли-2, които по-късно преминават към сформирания правителствен Отряд 28.
Днес в авиационния музей край Пловдив има самолет Ли-2, но той не е летял у нас.Самолетът е даден от бившия Съветски съюз в замяна на един изтребител Як-9П, крайно дефицитен в руските музеи. Българските Ли-2 летяха в ТРАП до 1969 г., когато бяха бракувани поради поява на коварната междукристална корозия в дуралуминия на обшивката, което ги правеше опасни за по-нататъшна експлоатация.

image

Допълнителна информация: Двумоторен моноплан нископлощник, пътнически и военно-транспортен самолет. Лицензен вариант на разпространения по цял свят американски пътнически самолет Douglas DC-3. (Военен вариант С-47.) Името си Ли-2 получава по фамилията на водещия инженер на лицензното производство в СССР Лусинов. Има целометалическа канструкция. Крилото се състои от центроплан, на който са двата двигателя и полуприбираемият колесник, и две полукрила. Опашната опора е управляема, неприбираема, с колело с балонна гума. Двигателите са АШ-61 (лицензен вариант на американския двигател със същата мощност Wright Cyclone), деветцилиндрови, звездообразни с въздушно охлаждане и мощност 2х736 kW/1000 hp. Витла трилопатни металически с изменяема стъпка. В различни варианти самолетът побира от 14 до 24 пътници, респективно десантчици с въоръжение.

image

image
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 2

  1. #1
    Панайот 15 яну 2012, 15:14
     
    0
     
    0

    Самолет Ли-2 №41 прелетя от Доброславци до старото летище Пловдив, където се смяташе, че ще бъде направен Музея на авиацията. Полетът беше изпълнен от подп. Димов - командир на Втора ескадрила в 16 ТрАП.Самолетът кацна на втория заход, защото по това време летището беше крайно стеснено и на него кацаха само вертолети и леки самолети.
    След преместването на 44 ВАП в Крумово самолетът беше съхранен в района на 10 САК (по късно Корпус тактическа авиация) до неговото съкращаване. По-нататъшната съдба на самолета не ми е известна.

  2. #2
    Димитъ, Цветков 02 юни 2012, 19:41
     
    0
     
    0

    Първите два парашутни скока,направени от нашият випуск бяха от самолет Ли-2 на 10.04.1970 г. на летише Шръклево.

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка