Сухой Су-25К в българските ВВС

Pan.bg 11 фев 2012 | 11:24 views (11503) commentaries(1)
img Страна производител СССР
Първа доставка 1986 г.
Разпереност, m 14,36
Дължина, m 15,33
Носеща площ, m2 30,10
Маса празен, kg около 8000

Стартова маса, kg:
- максимална 18 500
- нормална 16 500
Максимална скорост, m 877
Таван практически, m 10 000
Таван оперативен, m 7000
Далечина на полета с макс. товар, km 1200
Далечина на полета с макс. гориво, km 2900
Боен радиус с 2 t товар, km 650
Въоръжение:
- оръдейно – двуцевно 30-mm оръдие ГШ-30-2 от лявата страна в носа с 300 снаряда. При нужда на външно окачане до 4 оръдейни контейнера с ГШ-23Л с по 250 снаряда в контейнер;
- ракетно неуправляемо – НУРС в блокове 32-64 снаряда С-5, блокове със снаряди С-8 и С-13, както и отделни НУРС с калибър 240 и 250 mm на външно окачане;
- ракетно управляемо – ракети “въздух-въздух” за външен маневрен бой (при самозащита и за атака на противникови вертолети и транспортни самолети) Р-60, ракети “въздух-земя” от типовете Х-23, Х-25МЛ, Х-29Л, Х-58У и С-25 Л;
- бомбово – максимално натоварване до 4500 kg, при това могат да се правят многобройни комбинации от бомби, вкл. управляеми авиобомби КАБ-500 и КАБ-1500. Лазерното “осветяване” на целта в този случай трябва да се осъществява от друг самолет.Можое да вземе в едно излитане до 32 свободнопадащи бомби с калибър 100 kg.

image
Снимка - архив Безмер

Допълнителна информация:

Двудвигателен едноместен реактивен самолет. Наследник на традициите, създадени от “летящите танкове” Ил-2 от Втората световна война. Брониран щурмови самолет за непосредствена поддръжка на сухопътните войски на бойното поле. (Буквата К – “КОМЕРЧЕСКИЙ” означава, че това е експортен вариант, отличаващ се с някои системи от приетите на въоръжение в СССР/Русия.) Горноплощник с леко стреловидно крило с отрицателна V-образност. Поради невисочинния характер на задачите, които предстои да решава Су-25, пилотската кабина не е херметична.. Силно са бронирани всички жизнено важни точки от самолета. Двата двигателя Р-95Ш с тяга 41,8 kN/4100 kgf са разположени от двете страни на тялото. (Това са двигателите Р-13 на МиГ-21, но без форсажна камера и с някои допълнителни изменения, увеличаващи бойната им издръжливост.) Двигателите са разделени с бронирана преграда. (В Афганистан има случаи на попадане на ракета в един от двигателите на Су-25, но другият остава невредим и спасява самолета.) Горивните резервоари са проектирани и запълнени с пореста материя, което не позволява да се внзривяват при попадение на снаряд в тях. Двигателите са почти всеядни. При нужда те могат да работят с различни марки керосин и дори с нафта за дизелови двигатели. Двигателите му са относително много икономични, което се вижда от една важна характеристика, дадена от изданието AIRCRAFT. Сравнявайки Су-25 със CEPECAT Jaguar, Bae Harrier, A-10 Thinderbolt II и A-7E Corsair II, стига се до извода, че Су-25 може да остава в района на бойните действия 138 минути, докато за останалите това време съответно е 110 мин, 90 мин, 102 мин и 60 мин. При нужда на двата най-вътрешни пилони могат да бъдат окачени допълнителни горивни резервоари по 600 l.
Самолетът е моноплан високоплощник, крилото му има много мощна механизация, което му осигурява висока маневреност. За маневрените качества на Су-25 красноречиво говори фактът, че в Русия имаше група за висш пилотаж, която лети на олекотени (без броня и въоръжение) самолет и предизвиква фурор със своите изпълнения. На крилото има 10 точки за външно окачане на въоръжение. Поради това, че оперира на малки и средни височини, кабината му е нехерметична, но защитена максимално от всички страни с броня. Теглото на бронята по самолета (над 600 kg) е около 7,5% от общото му тегло празен. Управлението е неколкократно резеревирано, за да е почти невъзможно прекъсването му от бойни поражения. Колесникът на Су-25 е пригоден за използване на всякакви равни площадки с достатъчна дължина (около 800 m). Конструкцията на самолета и оборудването му позволяват бързо и леко обслужване в полеви условия.
За увеличаване неуязвимостта на самолета той носи редица средства за пасивна защита – топлинни “капани” за противниковите ракети от пасивната инфрачервена система, диполни отражатели за радарите, генератор за радиоелектронни смущения. Изводите от Афганистан са, че това е най-неуязвимата машина, взела участие в тази война. Загубите на съветската авиация от този тип самолет са само 23 машини, при положение, че те са действали непосредствено над главите на муджахидините и техните “Стингър”-и. В същото време нанесените на противника загуби от Су-25 са огромни.
За подготовка на летателния състав е създаден и двуместен, с двойно управление самолет Су-25УБК – учебно-боен. Той не отстъпва на бойната машина по огнева мощ, но има малко по-малък радиус на действие. Използвайки изводите от Афганистан, конструкторите създадоха и вариант Су-25Т с нови по-мощни двигатели, много съвършено оборудване, нов прицел, по-мощно въоръжение и по-голяма продължителност на полета. По думите на Генералния конструктор Бабак един Су-25Т се равнява по огнева мощ на 10 Су-25К. започнато е серийното производство и на Су-25ТК, но бедната ни авиация може само да мечтае за него...
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 1

  1. #1
    Искров 18 юни 2014, 19:57
     
    0
     
    0

    България — 10 продадени на Грузия през 2010г., останалите ще бъдат или продадени, или ще бъдат запазени за резервни части.
    32 Су-25К
    2 Су-25УБК

    http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D1%83-25



Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка