Микоян-Гуревич МиГ-29А в българските ВВС

Pan.bg 11 фев 2012 | 11:34 views (8308) commentaries(0)
img Страна производител СССР
Първа доставка 1989 г.
Разпереност, m 11,36
Дължина, m 17,32
Носеща площ, m2 35,2
Маса празен, kg 10 000

Стартова маса:
- нормална, kg 15 000
- максимална, kg 18 480
Максимална скорост, km/h 2450
Макс. ск. при земята, km/h 1500
Таван, m 18 000
Далечина на полета, km 2100
Въоръжение:
- оръдейно - едно 30-mm оръдие ГШ-30-1 (едноцевен вариант на оръдието ГШ-30/2), вградено от лявата страна на тялото. Боезапас 150 снаряда. Моаже автоматично да се настройва за серии от 1,5 s, 0,6 s или ? от боезапаса – 112 снаряда.
- бомбово - бомби 2х500-kg или 4х100-kg различни типове (свободнопадащи фугасни, фугасно-осколочни, касетни, бомби ОВВ (30) (обемно взривно вещество), запалителни. По принцип може да носи и хвърля тактически ядрени бомби.
- реактивно неуправляемо – блокове НУРС и отделни големокалибрени НУРС от типовете С-5К, С-5М, С-8, С-24;
- реактивно управляемо – ракети “въздух-въздух” от типовете С-25, Р-27Р с РЛ активна система за насочване, Р-60МК, Р-73 с ИЧ пасивна система. Работят и в предната полусфера. Ракети Р-60 с ИЧ пасивна система за близък маневрен бой. Действат в задната полусфера. Целта трябва да е поне на 20 градуса встрани от слънцето.
image
Допълнителна информация: Едноместен двудвигателен свръхзвуков реактивен многоцелев изтребител за маневрен въздушен бой, за прехват на цели, летящи в целия диапазон височини от пределно малки до стратосферни и за изпълнение на задачи по щурмуване на земни обекти с високоточни класически оръжия и ядрено оръжие. (31) Един от най- добрите самолети в края на ХХ век. Разработен от колектив под ръководството на ген- конструктор Р. Беляков. Първи полет на прототипа през 1977 г. Построен по т.нар “интегрална конфигурация”, при която става плавен преход от крило към тяло. Стреловидността на крилото е 42 градуса. Връзката крило-тяло, доколкото може да се говори за такова деление, е съществена със силно изразени нарастъци и зализи (в руската литература “напливы”), които значително подобряват аеродинамическите качества на системата крило-тяло при маневрен бой с резки преминавания на тголеми ъгли на атака.
Двата двигателя РД-33 са с тяга по 84,92 kN/8340 kgf на форсажа и осигуряват таговъоръженост на самолета ^1, което му гарантира огромна скороподемност чпри земята 330 m/s). Намират се в задната част на интегралното тяло. Въздухозаборниците им са правоъгълно сечение , наземята се затварят, за да не засмучат предмети от терена. При това на горната повърхност на “наплывы”-те се отварят “хриле”, през които двигателите получават въздух. След повдигане на носовата стойка въздухозаборниците се отварят. Вертикалните плоскости са две, с ясно изразени форкилове и с кормила за посока. Между тях са разположени въздушните спирачки и контейнерът със спирачния парашут. Пилотската кабина е с отличен обзор и най-съвременно оборудване. Има индикатор на челното стъкло (ИЛС – индикатор лобового стекла – рус.), където се изобразява цялата навигационна и тактическа информация. Седалката на пилота от клас 0-0 тип К-36ДМ е уникална със своите възможности за спасяването му критични ситуации. Технологически самолетът е на много високо ниво, използвани са широко композитни материали и алуминиево-литиеви сплави.
Оборудването на самолета е модерно, многофункционално. Доплеров радиолокатор НО19Э с далечина на откриване над 100 km (32). “Вижда” само подвижни цели, движещи се със скорост 250-2200 km/h. РЛС открива изтребител на 60-70 km при насрещен курс. В задната полусфера го “вижда” на 30-40 km. Бомбардировач с размерите на Ту-16 се открива от 120 km при насрещни курсове. РЛС вижда само целите, фонът не й влияе. Информацията – навигационна и тактическа, се проектира на ИЛС. За откриване на цели по тяхното инфрачервено излъчване има топлопеленгатор. Топлопеленгаторът ОЛС-29 е ефективен повече при височини над 5000 m и при студена атмосфера. Обективът му се намира пред челното стъкло на пилотската кабина. В задна полусфера вижда целта на 10 km. Лазерен далекомер се използва при стрелба по земни неподвижни или бавноподвижни цели. Автоматично се включва на 6,5 km от целта и дава информация за разстоянието. Борден компютър изчислява данните за ъгъла на изпреварване в зависимост от скоростта и ъгъла на пикиране. Дава сигнал на пилота за излизане от атака. Решава задачи за стрелба по нисоколетящи въздушни цели. Всички системи могат да работят независимо и в комплекс. Оборудването позволява едновременно съпровождане на 8 цели и обстрелване на 4 от тях. За близък бой служи нашлемна система за управление на оръжието, НВУ – нашлемно визирно устройство. Самолетът има 6 точки за окачване на въоръжение. Защитата на самолета включва предупредителна пасивна РЛС за облъчване на противникови радари – земни, самолетни и ракетни, система за изхвърляне на диполни отражатели, система за изхвърляне на термични “капани” против ракети с ИЧ система за самонасочване, панорамни огледала за оглеждане на задната полусфера.
В началото на 90-те години в Русия се появиха вариантите МиГ-29М, МиГ-29МСТ и МиГ-29К с още по-високи бойни възможности. Последният е палубен и е със сгъваемо крило.

(30) Бомби ОВВ (обемно взривно вещество). Наричани още “азотни”, “аерозолни”, “вакуумни”. Използвани от американската авиация във Виетнам и от съветската в Афганистан. При среща със земята създават облак от микрокапки, които, смесени със въздуха, детонират. Живите същества в зоната на детониралия аерозолен облак са обречени. Много опасно оръжие за живата сила. – Бел. авт.
(31) Българските изгребители МиГ-29 нямат система за използване на ядрени боеприпаси. – Бел. авт.
(32) РЛС на нашите самолети е със занижени параметри и открива максимум на 60 km. – Бел. авт.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0



Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка