Горещи новини
- Зеленски в Суми представи своя „план за победа“ над Русия
- The Washington Post разказа как Хамас подготвя "изненада" за Израел
- Новият лидер на Хизбула загина след удар по Бейрут
- В Лондон окачиха плоча в памет на марулята, която „оцеля“ след премиерството на Лиз Тръс
- МО РФ: Руска ПВО свали HIMARS и Hammer
- Тръмп призова да не се забранява на Израел да атакува ядрените съоръжения на Иран
- СЗО предупреди за разпространението на силно заразния вирус Марбург. Какво трябва да знаете
- /ВИДЕО/: Космическият кораб Crew Dragon ще се върне на Земята на 8 октомври
- Премиерът Димитър Главчев и министър Красимира Стоянова наградиха екипите на ДАО, евакуирали българските граждани от Ливан
- Държавният глава връчи отличията на лауреатите на президентската инициатива Награда „Джон Атанасов“ за 2024 година
" alt="img" /> Учебният ветроход "Асен" (II)
И. Тодоров, Българските военни кораби (1879-2002), Еър груп 2000
През май 1925 г. във Варненското пристанище пристига ветроходът “Утриш”, който е конфискуван от българското правителство. Две години по-късно е предаден на Рибарското училище. На 20 април 1931 г. ”Утриш” е зачислен към флота. По стара морска традиция той получава името на бившия учебен кораб “Асен”.
Водоизместването му е 240 тона. Има метален корпус с дължина 33,20 м, широчина 6,80 м и газене 2,35 м.
През 1936 г. му е поставен рангоут и бива използван като учебен кораб. Ветрилното му стъкмяване (от тип на двумачтова гафелна шхуна) е с обща площ 284,5 кв.м. За осигуряване на необходимата устойчивост е поставен чугунен баласт в трюмовете му с общо тегло 31,5 тона.
След включването му в състава на флота е въоръжен с две 65-мм оръдия “Шнайдер”.
През 1936 г. при изваждането на потъналата през 1916 г. немска подводница УБ-45 в района на Златните пясъци се установява, че двигателят й е напълно запазен. След почистване и преглед бива монтиран на “Асен”.
През 1942 г. на “Асен” са поставени две 20-мм зенитни оръдия “Ерликон” – по едно на всеки борд. През май 1945 г. е демонтирано 65-мм оръдие, а през юли същата година са поставени две оръдия “Райнметал” – едно 20 мм на носа и едно 37 мм на кърмата. През периода 1944-1945 г. “Асен” е използван като кораб-база на миночистачните катери. В началото на 1945 г. двигателят му бива сменен с нов – “Дойц”, с мощност 110 к.с.
“Асен” не притежава необходимите за един учебен кораб качества, но добрите му мореходни възможности позволяват плавания при лоши хидрометеорологични условия. Това го превръща в отлична школа за десетки випуски бъдещи морски офицери и капитани от търговския флот, а така също и за не един набор военни моряци.
След войната “Асен” е използван като учебен кораб на Морското училище и просъществува до 5 юни 1956 г., когато е бракуван.
И. Тодоров, Българските военни кораби (1879-2002), Еър груп 2000
През май 1925 г. във Варненското пристанище пристига ветроходът “Утриш”, който е конфискуван от българското правителство. Две години по-късно е предаден на Рибарското училище. На 20 април 1931 г. ”Утриш” е зачислен към флота. По стара морска традиция той получава името на бившия учебен кораб “Асен”.
Водоизместването му е 240 тона. Има метален корпус с дължина 33,20 м, широчина 6,80 м и газене 2,35 м.
През 1936 г. му е поставен рангоут и бива използван като учебен кораб. Ветрилното му стъкмяване (от тип на двумачтова гафелна шхуна) е с обща площ 284,5 кв.м. За осигуряване на необходимата устойчивост е поставен чугунен баласт в трюмовете му с общо тегло 31,5 тона.
След включването му в състава на флота е въоръжен с две 65-мм оръдия “Шнайдер”.
През 1936 г. при изваждането на потъналата през 1916 г. немска подводница УБ-45 в района на Златните пясъци се установява, че двигателят й е напълно запазен. След почистване и преглед бива монтиран на “Асен”.
През 1942 г. на “Асен” са поставени две 20-мм зенитни оръдия “Ерликон” – по едно на всеки борд. През май 1945 г. е демонтирано 65-мм оръдие, а през юли същата година са поставени две оръдия “Райнметал” – едно 20 мм на носа и едно 37 мм на кърмата. През периода 1944-1945 г. “Асен” е използван като кораб-база на миночистачните катери. В началото на 1945 г. двигателят му бива сменен с нов – “Дойц”, с мощност 110 к.с.
“Асен” не притежава необходимите за един учебен кораб качества, но добрите му мореходни възможности позволяват плавания при лоши хидрометеорологични условия. Това го превръща в отлична школа за десетки випуски бъдещи морски офицери и капитани от търговския флот, а така също и за не един набор военни моряци.
След войната “Асен” е използван като учебен кораб на Морското училище и просъществува до 5 юни 1956 г., когато е бракуван.
Други публикации
Напиши коментар