Горещи новини
- Wizz Air представи първия си самолет с пътническа кабина Airspace на Airbus (СНИМКИ)
- Кремъл се изказа по отношение на предложенията на САЩ за Украйна
- Песков: Значителна част от Украйна иска да стане част от Русия и вече е станала
- Летище София вече зарежда самолетите със SAF гориво
- Тръмп допусна, че Украйна "може някой ден да стане руска"
- Mash: Самолетът на специален представител на Тръмп може да е кацнал в Москва. Кремъл опровергава /КАРТИ/
- Украинската гранична служба: Украйна изгражда нови укрепления по границата с Беларус /ВИДЕО/
- /ВИДЕО/: Руски военни осуетиха мащабна офанзива на ВСУ в Белгородска област
- /ВИДЕО/: Мъск отреагира на думите на Зеленски за отмяна на изборите в Украйна
- /СНИМКИ/: Руски министър стъпи на мина в зоната на СВО и загуби крак

проект 123К (НАТО – Р4)
И. Тодоров, Българските военни кораби (1879-2002), Еър груп 2000
Снимка - Централен фотоархив на Министерството на отбраната
За смяна на торпедните катери ТМ-200 през юни 1957 г. са доставени торпедни катери клас "Комсомолец" проект 123К.
Тези катери са проектирани по време на Втората световна война. Започват да ги строят в завода на Тюмен.
Проектът е разработен в конструкторското бюро на завода. Главният конструктор е В. М. Бурлаков.
Прототипът е построен и предаден на флота. Разработени са няколко варианта, като недостатъците са коригирани.

Тактико-технически характеристики
Построени в СССР през 1943 - 1944 г.
Водоизместване - 22,6/25 т.
Размери:
- дължина - 18,7 м;
- широчина - 3,4 м;
- газене - 1,00 м.
Задвижване - два дизелови двигателя М-50 ешалонирано разположение.
Скорост - 50 възла.
Район на действие - 410 морски мили при скорост 30 възла.
Екипаж - 8 души.
Въоръжение - два 450-мм торпедни апарата, 1х2 - 14,5-mm картечници, 6 подводни бомби МГБ-20, две дънни неконтактни мини.
Радиоелектроника - РЛС "Зорница" за опознаване - станция "Никел".
През декември 1958 г. са превъоръжени с авиационни торпеда Т-46-36 АНУ.
Корабите първоначално са базирани в база Варна, а след това в база Созопол*.
С такива катери разполагат и следните страни: Албания (5), Бенин (2), Северен Виетнам (10), Заир (3), Йемен (5), Китай (55), Корея (40), Куба (18), Румъния (10), Сирия (2), Сомалия (6).
Те са изключени от състава на флота през 1985 г. Един е запазен пред входа на Военноморския музей - Варна, друг - пред Музея на бригадата леки сили на ВМС в Созопол, трети - в Тутракан.
---
* Според о. з. контраадмирал Ст. Дамянов екипажът е от 9 души, широчината на катера е 4,05 м, а газенето - 1,2 м. Вж. цит. съч., с. 58.
Други публикации
Напиши коментар
служил съм на такъв катер през 77-80 година
тогава бяха най бързите във флота
а може би и сега