Горещи новини
- Wizz Air представи първия си самолет с пътническа кабина Airspace на Airbus (СНИМКИ)
- Кремъл се изказа по отношение на предложенията на САЩ за Украйна
- Песков: Значителна част от Украйна иска да стане част от Русия и вече е станала
- Летище София вече зарежда самолетите със SAF гориво
- Тръмп допусна, че Украйна "може някой ден да стане руска"
- Mash: Самолетът на специален представител на Тръмп може да е кацнал в Москва. Кремъл опровергава /КАРТИ/
- Украинската гранична служба: Украйна изгражда нови укрепления по границата с Беларус /ВИДЕО/
- /ВИДЕО/: Руски военни осуетиха мащабна офанзива на ВСУ в Белгородска област
- /ВИДЕО/: Мъск отреагира на думите на Зеленски за отмяна на изборите в Украйна
- /СНИМКИ/: Руски министър стъпи на мина в зоната на СВО и загуби крак
(НАТО - клас "Оса I" и "Оса II")
И. Тодоров, Българските военни кораби (1879-2002), Еър груп 2000
Натрупаният опит и превъоръжаването на торпедни катери проект 183 с ракети позволява да се премине към разработката на нов проект ракетен катер специална постройка с по-мощно ракетно въоръжение, повишена мореходност и качествено подобрени тактико-технически елементи.
ТТЗ при разработката на ракетен катер проект 205 (такъв номер получава новият РК) и шифър "Москит" е възложено на ПКБ "Алмаз" през 1956 г. Главен конструктор остава Е. И. Юхнин. Техническият проект е завършен през 1957 г. Едновременно се реализира разработката на ракетния комплекс, позволяваща в бъдеще да се увеличи далекобойността на ПКР до 80 km.
Прототипът е заложен в Приморския корабостроителен завод в Ленинград през 1957 г. и влиза в състава на флота през 1960 г. Строителството на РК проект 205 и неговите многочислени варианти продължава до 1973 г. Много ракетни катери са предназначени за експорт.
Тактико-технически характеристики
проект 205 и 205У
За българския флот са доставени 6 ракетни катера проект 205 от двете модификации "Оса I" и "Оса II".
Те са построени в интервала от 1966 до 1970 г. Приети са в нашия флот между 1971 и 1982 г.
"Оса I" - "Ураган", "Буря", "Гръм" (бордови номера 103, 112, 113).
"Оса II" - "Светкавица", "Тайфун", "Смерч" (бордови номера 101, 102, 111).
Водоизместване - 205/250 т.
Размери:
- дължина - 38,6 м;
- широчина - 7,6 м;
- газене - 1,8 м.
Задвижване - 3 дизелови двигателя М-504, мощност 15 000 к. с.
Скорост - 42 възла, икономична скорост 20 възла.
Район на действие - 1600 морски мили при скорост 14 възла, 860 мили - 30 възла, 860 мили - 35 възла.
Екипаж - 27 души (4 офицери, 12 старшини, 11 матроси).
Автономност - 5 денонощия.
Въоръжение - "Оса I" - четири единични контейнера за ракети "Термит П-15".
"Оса II" - четири единични контейнера за ракети "Рубеж П-15У".
Артилерийско - 2 сдвоени 30-мм оръдия (АК-230).
Електроника - РЛС МР-102 "Рангоут", РЛС за опознаване "Никель", "Нихром" РМ, артилерийски РЛС МР-104 "Рыс", 2 установки за пасивни смущения чрез диполни отражатели ПК-16.
От същите катери са предадени на други страни както следва:
"Оса I" - Алжир (3), България (3), Куба (5), Египет (12), ГДР (15), Индия (8), Ирак (4), Северна Корея (8), Полша (14), Румъния (6), Сирия (6), Югославия (10).
"Оса II" - Алжир (9), Ангола (6), България (3), Куба (13), Етиопия (4), Ирак (8), Финландия (4), Индия (8), Либия (12), Южен Йемен (8), Сомалия (2), Сирия (10), Виетнам (8), Северен Йемен (2).
Други публикации
Напиши коментар