Горещи новини
- В Русия ще построят четири радиолокационни станции за предупреждение за ракетно нападение
- Венецуела е домакин на състезанията по снайперистки стрелби, които са част от международните военни игри за 2022 г.
- Четирима членове на руската милиция “Вагнер” са убити от джихадисти при засада в Централно Мали
- Франция изтегли военните си от Мали
- Министър Димитър Стоянов и посланикът на Държавата Израел Н.Пр. Йорам Елрон обсъдиха сътрудничеството в областта на отбраната
- САЩ отмениха забраната за полети на F-35
- Властите на Крим съобщиха, че в северната част на полуострова е имало детонация на боеприпаси /ВИДЕО/
- Търси се нов дом за бомбардировача Vulcan
- Boeing възстанови доставките на B787
- Реставрираха скорострелно полско оръдие „Шнайдер“
Warning: getimagesize(://): failed to open stream: Няма такъв файл или директория in /home/panbgwz9/public_html/view_article.php on line 197
Кораб "Орлик"
Двумачтов ветроход с мотор;
Построен - 1913 г., в Русия;
Товароподемност - 60 т.
Списък 3 Руски кораби, дошли у нас след революцията през 1917 г. и вдигнали български флаг (по данни на имигрантите и на съвременници)
Тремол Иванов, Морското търговско корабоплаване на Третата българска държава, ИК Галактика, 1996 г.
Забележка: според Тремол Иванов "Орлик" има полудизел (35 к.с.). Продаден е на "Нептун" и плава дълго време под командването на боцмана Микоц."
Кораб "Орлик"
Тонаж - 55;
Стъкмяване - двумачтова;
Строена - Русия (1913);
Собственик - Лановски/Микоц;
Таблица от стр. 41, раздел "Гемии, движени с ветрила и спомагателни двигатели"
Алатов, Ст. Залезът на българското гемиджийство
Научно-популярен алманах "ФАР-83"
Забележка: според Стайко Алатов "гемията "Орлик" беше 55-тонна и можеше да побира в хамбара си 19 до 21 тона, на палубата вдигаше "хавале" до 3 метра, което тежеше 35-36 тона. Всичко се укрепваше така добре, че с ветрилата се работеше безпрепятствено."
Кораб "Орлик"
Вместимост, БРТ - 35;
Вместимост, НРТ - 24,40;
Где е строен кораба - Русия;
Година на постройката - 1918 г.;
Товароспособност в тона - 65;
Вписан в "Книгата за големите кораби" при пристанищата към 1.II.1938 г. в раздел Варна (всичко - 19 кораба).
Петър Иванов Търновски. Българското дунавско параходно дело. Защо не успя едно велико кооперативно дело. Печатница "Художник" - София.
Каква е предисторията на „Орлик” под руски флаг? Освен годината на построяване (1913 г.), предоставена от Иванов кратки данни за шхуната публикува и Никита Кузнецов.
Към 8 юни 1919 г. „Орлик” влиза в състава на т.нар. група за охрана на черноморското крайбрежие заедно със шхуните „Самаритянка”, „Петр Великий”, „Воронеж” „Счастливый”, „Смелый” и „Николай”.
В изследването „Русский флот на чужбине” от Никита Кузнецов шхуната „Орлик” е включена под №30 в „Списъка на корабите и плавателните съдове, които напускат пристанищата на п-в Крим при евакуацията на руската армия през ноември 1920 г.” Уточнено е, че „Орлик” отплава от Севастопол на 1 ноември с.г. с 54 души на борда.
Проф. д-р Юрген Ровер допълва, че на 26 декември 1939 г. кораб „Рудничар” отплава от Варна с гемията „Орлик” на буксир. На 7 януари 1940 г. двата кораба стоварват около 500 емигранти пред бреговете на Палестина.
loading...
Други публикации
Напиши коментар