Гордостта на царство България - най-модерните пътнически кораби на река Дунав (част I)

Pan.bg 12 апр 2014 | 13:25 views (10895) commentaries(0)
img Гордостта на царство България

НАЙ-МОДЕРНИТЕ ПЪТНИЧЕСКИ КОРАБИ НА РЕКА ДУНАВ

или вълнуващата и изпълнена с превратности история на корабите „Цар Борис III”, „Царица Йоанна” и „Княз Симеон”

Част I. Проект, техническо описание и строеж

На 20 юлий 1938 година Народното събрание гласува кредит от 150 милиона лева за закупуването на един комплект от плавателни съдове, които да обслужват крайбрежния ни дунавски трафи и част от сточния трафик, отправен към пристанищата по горното течение или към устието на Дунава. В тоя комплект от плавателни съдове е било предвидено да се доставят три пътнически кораба, четири товарни кораба, един влекач и два танка за течности. Осъществяването обаче на цялата доставка не е могло да стане поради недостатъчността на кредита. Гласуваната сума е позволила доставката само на предвидените три пътнически и четири товарни кораба, от които първите ще струват общо 91, а вторите 59 милиона лева.

image

"Цар Борис ІІІ"

Доставката на пътнически кораби е възложена на първото Дунавско параходно дружество (O.O.S.G.), което ще извърши постройката на корабите в корабостроителницата си в Будапеща – Унгария. Заложените вече два кораба, чиито строеж е значително напреднал и по всяка вероятност ще бъдат привършени до края на настоящата година, имат следните размери: най-голяма дължина - 78,5 м., най-голяма широчина на подводната част - 8,8 м., най-голяма широчина на надводната част - 16 м., странична височина на тялото (корпуса) на корабите - 3 м., височина на корабите от кила до най-високата част на надстройката им – 9,8 м., газене (със 75 тона гориво, 1 тон масло, 700 пътника с по 100 кг багаж за всеки и 70 тона стока) – около 1,60 м., скорост при горното газене в тиха вода при 7 м. дълбочина около 23 км/ч. Главните двигатели са два корабни дизел мотори от по 460 к.с. при 300 оборота в минута или общо 920 к.с. Спомагателните мотори са общо три броя (1x50 к.с., 2х25 к.с.) или общо 100 к.с. Екипажът се състои от 30 души. Кабините и леглата за пътници включват 1 луксозен апартамент със спалня и писалище и др. (2 легла), 12 кабини за първокласни пътници с по две легла (общо 24 легла), 1 кабина за второкласни пътници (общо 20 легла) и 2 кабини за второкласни пътници с по 10 легла (общо 20 легла) или всичко 66 легла. Корабите ще имат 3 палуби (пода), между които ще бъдат разположени салоните, трапезариите, пушалнята, кабините за пътниците, кухнята, банята, служебни отделения и т. н. В тялото (корпуса) на корабите, под главната палуба по направление от кърмата (задната част на кораба) към носа следват първо ...резервоар, след това корабната магазия, три спални отделения за второкласни пътници, една кабина за две прислужнички, клозети, умивалници, три кабини за персонала от ресторанта, машинното отделение, хамбари за стоките, кухнята с две кабини за готвачи и прислужници, хладилно отделение, камара за провизии, специално отделение за миене на кухненски съдове и чинии, жилищно отделение за екипажа и се завършва с носовия...резервоар.

image

"Княз Симеон ІІ"

Над главната палуба, освен откритите пространства в кърмата и носа на корабите, предназначени за манипулациите по завързването или отвързването на корабите са предвидени още редица отделения, които са разположени от кърмата към носа, както следва: първо салонът за пътници от втора класа с квадратура 220 кв. М. и пейки за сядане на 150 пътника и съответното количество маси. След тоя салон по лявата страна са разположени клозети, пощенското бюро със спалня за чиновника и отделение за колети, кабините на първия и втория механик, лазарета, кабините за боцманите и пилотите. От дясната страна следват клозет и душове за екипажа, клозети и баня за командния персонал, кабините за първия и втория капитан, трапезарията за командния персонал и трапезарията за останалата част от екипажа. В средата - надлъжно по корабите се намират гардеробът за багаж на второкласните пътници, шахтата на моторното отделение, малка работилница, отделението за акумулаторите, отделението за палубните стоки, гардероба за багажа на първокласните пътници, вестибюл, стълбата към втората палуба и ресторантът за втора класа с маси и столове за 60 души.
Чрез подходящи стълби пътниците от първа и втора класа се изкачват на горната палуба, в задната част на която е предвидена лятната палуба от 250 кв. м. със 150 места за сядане на второкласни пътници. Останалата част от тая палуба е заета от отделението за първа класа. Тук се намира ресторант за 50 души, един луксозен апартамент, пушалнята, кабините, гардеробът, кабината за камериерки е други удобства за първокласните пътници. Оттук една стълба води към най-горната палуба, където една част е предназначена за слънчеви бани, с кабини за събличане и душове, а друга част е заета от навигационната кабина.
С така даденото разпределение, корабите ще могат да превозват 700 души пътници заедно с багажите им от около 100 кг. на човек и 70 тона стоки, не само между нашите дунавски пристанища, но те ще могат да извършват пътувания и до всички пристанища на Дунава от устието му до Виена, пренасяйки нашите градинари, студенти, екскурзианти и т. н.
Скоростта, с която ще се движат корабите надолу по течението при 7 м дълбочина на водата и 5 км скорост на същата, ще бъде 28 км/ч, а в противната посока ще имаме 18 км/ч.

image

„Царица Йоанна”

За да се постигне горната скорост, корабите ще бъдат снабдени с по два главни двигателя, всеки един от по 460 к.с. при 340 оборота в минута, или общо 920 к.с. Те ще бъдат корабни, безкомпресорни дизел мотори от наследницата на бившата моторна фабрика Бенц в Манхайм (M.W.M) и тип R.H.248 на същата фабрика. Моторите ще бъдат шест цилиндрови, ще тежат всеки от по 23 тона и ще консумират 170 кг. гориво на час.
Освен главните двигатели в машинното отделение ще бъдат инсталирани още три спомагателни мотора. Последните ще бъдат също вертикални, безкомпресорни, четиритактови дизел мотори, фабрикат на фабриката за главните мотори.
Единият от тези мотори, който ще развива 50 к.с. при 750 оборота в минута ще движи една динамо машина от 37,5 к.с. и един компресор от 12,5 к.с. Динамомашината ще снабдява кораба с необходимата електрическа енергия, а компресорът ще пълни с въздух под налягане 30 атмосфери стоманените бутилки, които ще служат за пускането на моторите.
Другите два мотора, също безкомпресорни дизели ще развиват по 25 к.с. и ще бъдат куплирани с по една динамомашина от съответната мощност.
Корабите ще бъдат снабдени с водно отопление. За тая цел в машинното отделение ще бъдат инсталирани два котела, от които единият с 6,6, а другият с 13,5 кв. м. нагревна повърхност. Тия котли ще бъдат достатъчни да затоплят корабите в студените зимни дни и да задоволят всички нужди на кораба от топла вода.
За да могат всички напитки, хранителни продукти и други подлежащи на разваляне хранителни запаси да се запазят в добро състояние, е предвидено хладилно отделение, охлаждано от една хладилна машина.
Вентилацията на отделните кабини, трапезарии, пушални, кухня и т.н. ще се извършва с електрически вентилатори. Радиоуредбата ще бъде усъвършенствана и ще застъпи всички отделения в корабите. Предвидени са още редица от по-малки и по-големи удобства за пътниците и обслужването на корабите.

(По сп. „Морски сговор”, 1938 г.)

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 0

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка