Горещи новини
- Пентагонът: Турция не е информирала САЩ чрез военните за плановете да започне операция в Северна Сирия
- Лукашенко създава оперативно командване на войските на границата с Украйна
- Русия: Свалихме самолет с чуждестранни оръжия
- Канцлерът на ФРГ: Войната на Русия в Украйна е провал, Путин подцени сплотеността и мощта на НАТО
- Сорос: Европа е единственият пазар на Русия, ще бъде принудена да затвори газовите находища в Сибир
- Ден на отворените врати в авиобаза Безмер за 1 юни
- /ВИДЕО/ МО на РФ: Руските военни унищожиха щурмова бригада в ДНР, която пристигна за укрепване на ВСУ
- В САЩ считат, че руският Су-47 "Беркут" е създаден за борба с американския F-22 "Raptor"
- В Русия ще реставрират първата атомна подводница на СССР
- The Drive: Американска подводница се сблъска с подводна планина заради действия на екипажа
Warning: getimagesize(://): failed to open stream: Няма такъв файл или директория in /home/panbgwz9/public_html/view_article.php on line 197
Пет гемии, построени за Захарната фабрика в Русе
Изявите на известни с големия си опит майстори дървокорабостроители в дунавския военен флот показват, че този занаят не е изчезнал. Ще добавим, че по време на Първата световна война корабостроителите Иван Цачев и Димитър Атанасович построяват пет гемии с товароподемност от 40 до 50 т за нуждите на Захарната фабрика.
Забележка: размерите и флага на тези пет гемии са в процес на уточняване.
Иванов, Тр. Страници от историята на българското корабостроене. Варна, 1998.
Относно флота на Захарната фабрика в Русе:
Вестник "Русенска поща" печата серия от статии за необходимостта от български дунавски флот. В броя от 2.II.1931 г. е поместена статия под надслов "Националният ни флот по Дунав и морето", а в броя от 3.II. същата година - "Към морето и Дунава за напредък". В статията "Русенската захарна фабрика и българското морячество" от 12.III.1931 г. от името на русенското дружество на Съюза на моряците се изтъква, че в създадения през 1913 г. към фабриката флот от 8 шлепа и три влекача ("Херман", "Лойман" и "Фокс") с база в Русе "чужденците са намерили село без кучета" и чрез своя служител Витан Пиротич са уволнили правоспособни български капитани и моряци и са ги заменили с неграмотни хора (стр. 27)...След Първата световна война България върнала реквизираната флота на белгийската захарна фабрика в Русе, състояща се от два влекача и 7 шлепа (стр. 25)...
През 1948 г. се извършва национализация на съдовете на акционерни дружества и на отделни частни лица. Те се предават в собственост на параходство БРП и пристанищното управление. Според Васил Дойков национализирани са корабите, както следва:...от захарна фабрика - Русе влекачите "Кирил Попов", "Проф. д-р Асен Златаров, "Дунав" и шлепове КООП I до КООП VI (стр. 86).
Дойков В., Радоев Й. и Казаков Й. Български трицвет по Дунава. Варна, 1985г.
Повече информация за майстор-корабостроител Иван Цачев тук:
http://pan.bg/view_article-37-6966-Majstor-korabostroitel-Ivan-Cachev-1840-1937-g%29.html
loading...
Други публикации
Напиши коментар