КООСО разработи визия за развитие на отбраната и Въоръжените сили

Pan.bg 11 апр 2013 | 09:48 views (4327) commentaries(10)
img Визия анализира и определя развитието на отбраната и Въоръжените сили
Спирдон Спирдонов - otbrana.com


Подробен анализ на състоянието на отбраната и Въоръжените сили направи Конфедерацията на обществени организации от сигурността и отбраната (КООСО) с председател полковник от резерва Иван Иванов.

Една от констатациите е силно заниженото използване на военната експертиза при вземането на решения. Във връзка с това се предвижда да се възстановят функциите на началника на отбраната по отношение на ръководството на Въоръжените сили и към него да се създаде Военен съвет, като съвещателен орган.


КООСО е за преглед на нормативната уредба, свързана с отбраната. Държи на интегрирания модел на управление, но смята, че длъжността на постоянния секретар на отбраната трябва да се трансформира в главен секретар. Според документа структурата на Съвместното командване на силите следва да се оптимизира и да се включи в Щаба на отбраната, като се използва основно за ръководство на контингентите, които са извън страната.

От конфедерацията са за повишаване възнагражденията на военнослужещите до ниво, осигуряващо набирането и задържането на достатъчен брой, подходящ за въоръжените сили, личен състав. Твърдо настояват за запазване на обезщетението от 20 брутни заплати при уволнение.

***

ТЕЗИСИ

НА ВИЗИЯ ЗА РАЗВИТИЕ НА ОТБРАНАТА И ВЪОРЪЖЕНИТЕ СИЛИ

НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

1. Оценка състоянието на средата за сигурност.

Основните фактори, които оказват влияние върху средата за сигурност.

2. Анализ на състоянието на отбраната.

2.1. Централизация на системата за управление на отбраната.

2.2. Занижено използване на военната експертиза при вземането на решения.

2.3. Несъвършена нормативната база на отбраната.

2.4. Дублирана е дейността на някои от структурите на администрацията на Министерството на отбраната.

2.5. Неефективен модел за управление и вземане на решения.

2.6.Недостатъци в Мирно-военновременна структура на Министерството на отбраната.

2.7. Сценариите за действия на Българската армия са не реални и не са плод на сериозен политико-военен анализ.

2.8. Социалната политика не отчита същественият и признат в целия демократичен свят факт, че в отбраната най-ценният капитал са хората.

2.9. Модернизация на въоръжението и техниката няма. Няма ясни критерии и не се очертава перспектива за нейната реализация.

2.10. Реализацията на освободените войскови имоти е минимална.

2.11. Единствената, при това съвсем реалистична характеристика на търговските дружества на МО е изключително лошото им управление от страна на принципала – министъра на отбраната.

2.12. Ограничено участие в ликвидиране на последствията от бедствия и аварии.

2.13. Обществените поръчки - въпреки многократните декларации на ръководството на Министерството на отбраната, не се характеризират с необходимата прозрачност.

2.14. Системата за контрол не функционира ефективно.

2.16. Липсват гъвкави кариерни пътища за развитие на военнослужещите.

2.17. Медийната политика на Министерството на отбраната през последните три години е крайно неефективна и кампанийна или въобще липсва такава.

2.18. Системата за подготовка на кадри не е реформирана до край. Началната и специалната военна подготовка на войниците е формална.

3. Цел на отбраната, мисия и задачи на въоръжените сили.

Основна цел на отбраната е гарантиране на суверенитета, сигурността и независимостта на страната и защита на териториалната й цялост с използване на националните способности и прилагане механизмите на колективната отбрана.

Ролята на въоръжените сили е да допринасят за защитата на националните интереси, гарантиране на териториалната цялост, независимостта и сигурността на страната заедно с войските на съюзниците и съдействат за запазване на международния мир и сигурност.

Мисиите на въоръжените сили са: отбрана; подкрепа на международния мир и сигурност; принос към националната сигурност в мирно време.

3. Визия за развитие на отбраната и въоръжените сили.

3.1. Управление на отбраната и въоръжените сили.

3.1.1. Преглед на нормативна уредба свързана със сектора отбрана.

3.1.2. Запазва се интегрирания модел на управление.

3.1.3. Функциите на началника на отбраната по отношение ръководството на въоръжените сили се възстановяват.

3.2. Планиране, изграждане на способности и модернизация на въоръжението, техниката и оборудването на въоръжените сили.

3.2.1. Извършване преглед на структурите на администрацията на МО.

3.2.2. Разработване на реалистични сценарии за развитие на военностратегическата обстановка, на основание задълбочен анализ на средата за сигурност.

3.2.3. Преглед на инвестиционния план-програма в частта му за приоритетни инвестиционни проекти.

3.2.4. Увеличаване равнището на разходите за отбрана като част от БВП на страната.

3.3. Човешки ресурси

3.3.1. Издигане ролята на хората в отбраната.

3.3.2. Провеждане на нова медийна политика и реклама за представяне на армията в обществото.

3.3.3. Създаване на нормативни правила за поддържане съотношение между броя на младшите и старшите офицери.

3.3.4. Повишаване възнагражденията на военнослужещите.

3.3.5. Запазване предходния ред за пенсиониране и получаване на парично обезщетение.

3.3.7. Достъп за преглед, лечение и рехабилитация на пенсионираните военнослужещи и техните семейства във военните болници и санаториуми.

3.4. Подготовка на кадри за въоръжените сили.

3.4.1. Повишаване рейтинга и конкурентноспособността на военно образователната система.

3.4.2. Въвеждане на нови технологии и форми на обучение.

3.4.3. Изготвяне на професиограми на военно отчетните специалности за войниците

3.5. Военна промишленост и военно научни изследвания.

3.5.1. Приоритетно снабдяване на Българската армия с въоръжение, техника и имущества от предприятията от отбранителната промишленост на страната.

3.5.2 Обединяване на научноизследователската и образователната дейност в рамките на военно-образователната система.

3.5.3. Създаване на необходимата нормативна уредба, която да позволи на научноизследователските звена във въоръжените сили да функционират пълноценно и в интерес на сигурността и отбраната.

3.5.4. Ефективното изразходване на финансовите средства от бюджета на Министерството на отбраната, предназначени за финансиране на изследванията и технологиите.

3.5.5. Въвеждане на ефективна система за противодействие на корупционни практики.

3.6. Обществените поръчки.

3.6.1. Въвеждане на ново концептуално виждане за регулаторната рамка на обществените поръчки.

3.6.2. Създаване на нови вътрешни правила за провеждане на обществените поръчки.

3.6.3. Гарантиране на пълна прозрачност и постоянен обществен контрол върху процедурите, провеждани за доставка на отбранителна продукция и военно оборудване.

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 10

  1. #1
    Тони 11 апр 2013, 12:52
     
    0
     
    0

    Веднага мога да Ви кажа, защо няма да се ползва военната експертиза на КООСО-тата от МО!

    “Според документа структурата на Съвместното командване на силите следва да се оптимизира и да се включи в Щаба на отбраната, като се използва основно за ръководство на контингентите, които са извън страната.”

    Ето тук още има грешка. Задачата на “Съвместното командване на силите” е да командва Съвместни операции (Joint Operations) – една операция едновременно провеждана от Видовете ВС – СВ, ВВС, ВМС. Щабовете на Видовете ВС, само подготвят войските си, логистично ги осигуряват и ги предават под командването на СКС. СКС планира операции, учения и тренировки и тренира тези поделения в съвместни учения с трите вида ВС. Щабовете не командват. СКС командва.

    СКС да командва само контингентите ни в чужбина е нонсенс, защото СКС не може да командва операции в чужбина!!! Контингентите ни там са под друго командване.

  2. #2
    Red Hammer 11 апр 2013, 14:03
     
    0
     
    0

    Тони, мого си прав, но дали в момента БА може да проведе въобще някаква операция, пък била тя и подобие на съвместна.

  3. #3
    Тони 11 апр 2013, 15:23
     
    0
     
    0

    До Red Hammer #2
    Не змам, дали може!
    Сега, поне, имаме правилната командна структура за такива операции. Остава СКС да се научат да провеждат такива. :))
    Ако се влеят някъде - забрави за такива операции! :)))

  4. #4
    Old Infantry 11 апр 2013, 17:50
     
    0
     
    0

    Joint Operation с 2 бригади и няколко самолета не може да се проведе. А ако все пак подобни тактически действия се нарекат гръмко "операция", а състваът - Joint Task Force (хумористично,) то за нейното оганизиране и провеждане не е необходина подобна структура.

  5. #5
    доцент Колев 11 апр 2013, 18:15
     
    0
     
    0

    Драги Тони, нали знаеш приказката за жабата и подковаването...Няма да ти я разказвам...Видял Цонев, че в САЩ има CENTCOM и айде СОК, пардон по Аньовски СКС....Какви операции бе нещастнико, какви пет лева?? Видял някъде интегриран ГЩ и хоп и у нас..Я ми обясни умнико що за животно е "сухопътния компонент"..Няма обаче да ти давам повече примери.. Подобни умнотии като твоите освен да подхранват НАТО и американо-фобството друго не ПРАВЯТ!!!

  6. #6
    Boy-scout 7th Cavalry 11 апр 2013, 19:13
     
    0
     
    0

    Стига вече с тези полицейско-жандармерийски експедиционни мисии! Тия работи трябва да са между другото а не основна дейност на БА. Щабовете и войските да вземат да тренират и да си припомнят как се провежда национална отбранителна операция... ама не пред компютрите, а на терена! И стига сте развявали като знаме член 5-ти!
    "Помни, че трябва да действаш сам!"
    А тия визии, концепции и доктрини с красиви и празни приказки унищожиха бойния потенциал на БА, за съжаление...

  7. #7
    Doctrine man 11 апр 2013, 22:15
     
    0
     
    0

    Уважаеми Тони, явно работите или сте работил в СКС и се опитвате да защитите една безмислена структура! Дори САЩ се отрекоха от такава простотия като СКС и я закриха през 2011. Какво може да командва СКС? Въздушна операция ли, Морска ли, а камо ли Съвместна, че и да я планира? Моля Ви, при Joint operations не участват всички видове въоръжени сили, а части от тях-компоненти, а друг въпрос е, че ние заради СКС го побългарихме, за да съществува тази безмислица. Но пак, не всички войски от даден вид въоръжени сили ще бъдат придадени към компонента, тогава какво ще правят останалите и кой ще организира тяхното взаимодействие със войските от компонентите. И как ще се взаимодейства с останалите ведомства, чрез СКС ли? Стига вече с това СКС, безмислени разходи дублиращи МО!

  8. #8
    Тони 11 апр 2013, 22:51
     
    0
     
    0

    До доцент Колев #5
    Здравейте доцент Колев,
    Напълно подкрепям мнението Ви за приказката за жабата! Точно по този начин „лепваме” НАТО-вските наименования по Нашата стаааара Армейска структура от времето на Варшавския договор, без да променяме нищо! Давам пример:

    "сухопътен компонент" – е част от СВ, тренирано, комплектовано, логистично осигурено и предадено под командването на JOC (СКС) подразделение за изпълнение на съвместни операции с компонентите на ВВС и ВМФ.
    Разбира се, много е смешно да говорим за "сухопътен компонент", след като БА не може да изпълнява съвместни операции.
    С много компромиси, може би, бих се съгласил, че нашите контингенти в Афганистан и Ирак може да се нарекат "сухопътен компонент", въпреки че те са в състава на други контингенти, подчинени на JOCa там, а не на нашия JOC (СКС).

  9. #9
    Тони 12 апр 2013, 00:22
     
    0
     
    0

    До Doctrine man #7

    Уважаеми Doctrine man, нямам нищо общо със СКС. Чета източници САМО в Интернет.
    Позволете ми да не се съглася с Вас за това, че САЩ са отрекли СКС.
    САЩ надграждат Joint Operation доктрината с Joint warfare доктрина. Това става по искане на МО на САЩ.
    По тази доктрина всички видове ВС, ще изпълняват Joint Operations. Това означава, че всички войски от всички видове (СВ, ВВС и ВМФ) ще бъдат ''компонент'' за Joint Operation. Няма да има част от ВС. Цялата армия ще трябва да изпълняват Joint Operations.
    Това дава отговор на въпроса Ви „...какво ще правят останалите” – те са аут. Или можеш да правиш Joint Operations или си съкратен.
    Отговора на въпроса Ви: „И как ще се взаимодейства с останалите ведомства, чрез СКС ли?'' – Да. Чрез СКС. (бел. източника)
    Остава отговора на въпроса: СКС ли дублира МО или МО дублира СКС. (Ако е второто, тогава военната експертиза ще бъде използвана, което е една от целите на стратегията на КООСО) – подсказка.
    Източник:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Joint_warfare

  10. #10
    д-р Николов 22 май 2013, 20:02
     
    0
     
    0

    поредния комплексар с желание да си върне на ... всички вас.
    Ако не помните Аньо, който нарекохте Ньойски беше уволнен заради глупостите си от Колев. Е, върна се. И не го върна на Колев, а на всички вас.
    Този ще е поредния "Реформатор", но няма да е виновен той, защото друг ще му позволи да прави това, което мисли за важно.
    Кой е най-лошият началник? Не тъп и мързелив, не умен и работлив, а тъп и работлив. Тъпи идеи и много желание за работа.
    Но дано да слушат здравия разум и назначат специалист, който дори не е бил войник. Всички други са много "работливи"..

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка