ХЕМУС 2014: Даниел БОЕСТАД: Gripen напълно отговаря на изискванията на българските ВВС

Pan.bg 26 май 2014 | 15:47 views (4908) commentaries(15)
img От 28 май до 31 май 2014 г. в Пловдив ще се проведе международното отбранително изложение ХЕМУС 2014.
ПАН.БГ и ИК "Еър ГРУП 2000" като официален медиен партньор ще отразят на страниците на сайта всичко около изложението.
Търсете всеки ден в нашата нова рубрика ХЕМУС 2014 десетки новини и снимки от изложението. Приятно четене.

Gripen напълно отговаря на изискванията на българските ВВС
Даниел Боестад, вицепрезидент на „Маркетинг и бизнес развитие” за Централна и Източна Европа и Балканите в Saab
Интервю за сп.КРИЛЕ, бр.6 2014


image

- Г-н Боестад, какъв е наборъг от способности на изтребителите Gripen C/D, които бяха предложени от Кралство Швеция и Saab на България?
- Изтребителят Gripen е машина с високи способности, изцяло многофункционална машина, която покрива всички изисквания на българските ВВС. Той вече е доказано успешно оперативно готов в рамките на НАТО чрез експлоатацията му във ВВС на Чехия и Унгария. Лесно е и е приятно да се фокусираме върху техническите детайли, но е изключително важно да се погледне и към цената на експлоатацията му. Това също е сфера, в която Gripen e .лидер. По отношение на целия жизнен цикъл Gripen води далеч напред спрямо най-голяма ефективност. Това е платформата на бъдещето и е доказано регионалният избор с експлоатацията му в Чехия и Унгария и скоро и в Швейцария. Избирайки Gripen, вие ще получите най-модерен изтребител за бъдещето с минимално натоварване на бюджета.
- Запознат сте прекрасно, че трудният въпрос по отношение на новия изтребител на българските ВВС е въпросът за финансирането. В това отношение какво могат да предложат FMX, Saab и правителството на Кралство Швеция като финансови условия за гратисен период и разсрочено плащане?
- Един потенциален договор за доставка на изтребители Gripen ще бъде от типа „междудържавен” между България и Швеция и шведското правителство със сигурност ще може да отговори положително на тези въпроси. Трябва да се подчертае, че правителството на Кралство Швеция винаги са предлагали изключително благоприятни финансови условия на страните избрали Gripen. Главата цел винаги е да се направи така, че плащанията да отговарят на съществуващите бюджетни възможности.
- Като говорим за финанси, има ли възможност за лизингова схема?
image
- Швеция предложи такива схеми на Унгария и Чехия. Де факто




в момента техните правителства плащат за брой летателни часове за съответната година. Цялата поддръжка и ремонтите са гарантирани в лизинговите споразумения, което означава, че съответните ВВС имат абсолютно предвидими и изчислима цена за експлоатацията за дълъг период от време.
- Както знаете, на този етап България може да си позволи не повече от 8-10 нови изтребителя. Ето защо те трябва по дефиниция да са многофункционални. Какви многофункционални способности имат изтребителите Gripen C/D по отношение на мисии „въздух-земя”, разузнаване, дозареждане във въздуха, борба с надводни цели?
- Изтребителите Gripen още от проектирането си са заложени като многофункционални машини. Те могат напълно да променят задачата, която изпълняват дори по време на полет и да изпълнят която и да е от мисиите „въздух-въздух”, „въздух-земя”, разузнаване, борба с надводни цели. Възможността за дозареждане е органично интегрирана в тях и с това се увеличава времето за престой във въздуха, с което се повишава ефективността им.
- Какъв би бил периодът за доставката на тези 8-10 машини, както и периодът за достигането им на пълна оперативна готовност?
- Сигурен съм, че ще можем да се договорим с българските власти за периодите на доставка и пълна оперативна готовност.
- Поради споменатото изискване за многофункционалност е изключително важно изтребителите да имат ясен поглед върху картината на въздушната оперативна обстановка. Какви канали за пренос на данни има на борда на Gripen C/D за комуникиране както с други въздушни платформи, така и със сухопътните части на терена?
- Системите на борда на изтребителите Gripen са проектирани така, че да дават на пилота максимално подробна оперативна картина на въздушната обстановка във всички ситуации. За целта те са оборудвани с многобройни авангардни сензори и канали за пренос на данни. На практика изтребителят Gripen има 3 такива канала - NATO Link16, специален канал за пренос на данни Gripen, който е с тактическа насоченост и е за комуникации с други въздушни платформи, и канал за комуникации с наземните части за оказване на непосредствена огнева поддръжка (Close Air Support). Всички те са с доказани способности по време на многобройни международни учения и операции, в които изтребителите Gripen доказаха, че могат да действат по напълно различен начин от традиционният, при който се комуникира само през канала за пренос на данни, и така са доказано по-незабележими. Истината е, че главната тайна на техния успех е в това, че се използват и наслагват всички налични данни и се представят като единна картина на пилота по най-добрия и разбираме начин. Това е сфера, в която Gripen е уникален и обикновено първия коментар на пилоти летели на други самолети, дори по-модерни, е „Уау, досега съм бил сляп!”.
- Планирате ли да предложите на България пълен полетен симулатор (Full Flight Simulator)?
- Ако клиентът поиска да разполага със симулатори, ние можем да предложим широк набор от такива както за пилотите, така и за наземния персонал.
- Каква схема за поддръжка ще предложите на българското МО и ВВС? За какъв период от време Saab ще поддържа системата Gripen C/D и ще гарантира снабдяването с резервни части и консумативи?
- Първо държа да подчертая, че Gripen C/D ще остане на въоръжение за много дълъг период над 30 години, и второ - програмата е финансирана от правителството на Швеция поне до 2040 г. През целия този период системата ще бъде ъпдейтвана до най-новите оперативни изисквания и стандарти.
Тъй като се предполага, че споразумението между България и Швеция ще е междуправителствено, аз не бих могъл да коментирам типа на предложената схема. Ако погледнем обаче към ситуацията в Чехия и Унгария и как те експлоатират техните изтребители Gripen C/D, то може твърдо да се заяви, че те имат пълна подкрепа на шведското правителство. На практика, пак повтарям, те имат гарантирани определен брой летателни часове за всяка години при ясна и без изненади цена за поддръжката на самолетите.
- Как ще бъде организирана подготовката и обучението на пилотите и инженерно-техническия състав?
- Ние имаме голям опит в приучването на Gripen на пилоти и технически състав, експлоатирали преди това МиГ-21 и МиГ-29 – самолети, с които и вие разполгате. Точнта формула ще бъде съвместно договорена с българските ВВС. Ние не вярваме във фиксирани твърди схеми, за сметка на това вярваме в схеми, съобразени така, че да се най-полезни и ефективни за пилотиет и инженерите, които ще преминат през тях и котио след това реално ще експлатират нашите изтребители.
image
- В момента Saab разработва варианта Gripen E. Каква е възможността, ако България сега избере варианта Gripen C/D, след време машините да бъдат доведени до стандарта Gripen E/D?
- Основната идея при разработването на технологичния демонстратор Gripen NG (Next Generation) беше голяма част от технологиите и системите да могат да се интегрират в съществуващите варианти Gripen C/D. Именно това гарантира възможността на C/D вариантите да се развиват в бъдещето за много дълъг период от време – нещо, което споменах по-горе.
- Какъв директен и индиректен офсет може да предложи Saab на България? Какви се резултатите от офсетните споразумения с Чехия и Унгария?
- Saab има доказано успешен опит в изпълнението на офсетни споразумения и индустриално коопериране при реализирането на проектите си в целия свят. Ето защо съм сигурен, че ще бъдем добър партньор на българската индустрия при пълно спазване на нормите на ЕС, регулиращи този въпрос.
Чехия и Унгария са отлични примери за това какви успешни програми за индустриално партньорство сме реализирали и в резултат те генерираха инвестиции и създадоха хиляди високотехнологични и добре платени работни места.
- Какви би била реакцията на Saab, ако в България няма отворен конкурс за доставката на новите изтребители?
- За такова отговорно решение от страна на България ние очакваме, че тя ще продължи да прилага прозрачни и честни процедури.
- Как бихте обобщили предимствата на предложението към България от страна на FXM/Saab?
- Gripen в момента е най-модерният, напълно многофункционален изтребител в пълна оперативна готовност и с далеч по-ниски разходи за експлоатация. Той също така е изборът за изтребител в региона. При избор на Gripen България ще бъде равностоен партньор заедно с всички други оператори на нашия изтребител, включително и Швеция. Нещо повече – възможните финансови измерения на нашето предложение ще отговарят напълно на възможностите на българския бюджет, като в същото време ще бъдат създадени програми за индустриално коопериране, които ще генерират значителен инвестиции и голям брой работни места.
- Като споменахме разходи, какъв е размерът на директните разходи за експлоатацията на изтребител Gripen C/D?

- Директните експлоатационни разходи на изтребителя на Saab Gripen са най-ниски в сравнение с първолинейните модерни изтребители. Това е потвърдено от Бялата книга, разработена от най-уважаваната и авторитетна издателска група за международни анали в областта на отбраната IHS Jane’s.
Документът казва че, по отношение на количеството на използването гориво предполетната подготовка и ремонтите, както и предвидената поддръжка на ниво летище заедно с разходите за техническия персонал „Изтребителят Saab Gripen е най-евтиният самолет в рамките на нашето изследване по отношение на цена за 1 летален час (Cost per flight hour -CPFH).
Изследването е проведено то Едуард Хънт - старши консултант в IHS Jane’s Aerospace and Defence Consulting, като са сравнени оперативните разходи на изтребителите Gripen, Lockheed Martin F-16, Boeing F/A-18 Super Hornet, Dassault’s Rafale, Eurofighter Typhoon и F-35.

Интервюто взе Димитър СТАВРЕВ
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 15

  1. #1
    Zoro 26 май 2014, 19:14
     
    0
     
    0

    Общи приказки,хитър е шведа но не споменава че в редица технически отношения грипена отстъпва на гореспоменатите изтребители(без фъ35)....и все пак грипен Е би бил едно добро решение за България

  2. #2
    Доволен 26 май 2014, 19:37
     
    0
     
    0

    Въобще не са общи приказки! Много си е добър самолета, само някой трябва да вземе решение. Но за съжаление няма кой!!!! :(

  3. #3
    Верно ли 26 май 2014, 19:48
     
    0
     
    0

    Най добрия вариянт за Бг армия,грипен е светлини години от нашите изтребители.Дано да изберат грипен поради простата причина,че ще е политически неутрален както направиха Бразилия.

  4. #4
    KK 26 май 2014, 20:20
     
    0
     
    0

    От всичко прочетено до тук може би това е най - добрият вариант за беденастрана като България.

  5. #5
    Zoro 26 май 2014, 20:40
     
    0
     
    0

    е даде ама ей тия F16 от минесота хубаво ги вижте,те ще са новите самолети на България...

  6. #6
    Христофор 26 май 2014, 22:31
     
    0
     
    0

    Америка трябва да се освободи от старите си самолети. Така че,"Грипен" ще си остане само мечта.

  7. #7
    Верно ли 27 май 2014, 01:56
     
    0
     
    0

    Те тия от минесота не са никак лоши блок 50 са все пак.

  8. #8
    :-) 27 май 2014, 04:40
     
    0
     
    0

    Ей ви го изследването, само дето не превежда маркетинговия специалист от СААБ както трябва, сравнението е само между "западните" самолети.

    http://www.stratpost.com/gripen-operational-cost-lowest-of-all-western-fighters-janes

    Все едно другите не произвеждат самолети, особено руснаците аеродинамично са на едно поколение пред Грипена, но за това пълно мълчание, да не говорим че вече застигат със сравними параметри и електрониката и софтуера дори на американците, така че пак пропаганда ;-).

    Все пак Грипена по цена/качество е единствения конкурент на руснаците, за китайците още не е ясно как стои въпроса с качеството, но се оправя видимо. Аз поне ги виждам, при мен как се развиват в таз посока - много-добре за сега.

  9. #9
    Fulcrum 27 май 2014, 11:43
     
    0
     
    0

    Швейцария го отхвърли с референдум.Разбра се че са поили тамошният военен министър и в последно време е имал зачестили ходения до Швеция.От първа ръка го знам приятел беше до Женева.

  10. #10
    Zoro 27 май 2014, 11:52
     
    0
     
    0

    Прители колкото и да го хвалиме грипена,на всички е ясно че е слаба машина...за еднодвигателен изтребител с 80 kN тяга на форсаж изглежда като пуча въшка в сравнение с миг29 или ф17 който има 129kN...в този аспект ф16 значително го превъзхожда,и всепак...политически неутрален е и си струва ако шведите се съгласят на добър офсет..

  11. #11
    Thunder 27 май 2014, 15:00
     
    0
     
    0

    Грипен е идеален за нашите нужди, но нека да е направо НГ - версията.
    Няма смисъл да се закупува С/Д и после наново да се обновява електрониката.
    Ще ни излезе твърде солено, за такъв клас изтребител.

    Освен това двете версии се различават и конструктивно. Двигателя на Е/Ф е на Ролсройс, по-мощен е ( не помня точно с колко), но има подобрение, съответно може да носи повече и по-тежко въоръжение. Обсега е разширен.

    Мисля, че и носа беше изваден по-напред, за да се помести новият тип радари. Кокпита също е съвсем различен.

  12. #12
    Левски Вековен 27 май 2014, 18:54
     
    0
     
    0

    Дай боже да има поне малко патриотизъм у нашите поли...ъъъъъ имах предвид ТИКВИ и да вземат ГРИПЕН. НАЙ- ДОБРОТО, за нашите нужди

  13. #13
    :-) 28 май 2014, 04:25
     
    0
     
    0

    Ей ви какво смятат да вземат швейцарците, ново и американско ;-))).

    http://www.scorpionjet.com/

  14. #14
    :-) 28 май 2014, 05:02
     
    0
     
    0

    И поддръжката му излиза около 3000 усд на час.

    Сега като гледате цените на час за "модерните" самолети в по-горния линк си задайте следния въпрос:
    - Колко от парите на час ще се имплементират в самолета, колко ще отидат при състава летящ с него и поддържащ го и колко ще са при финансисти, маркетолози и др "заслужили" по сделката ;-)???

    Щото играта с финансите днес не е толкоз про"з"та колкото им се иска на доста.
    Грешка в прогнозата да речем на стойноста на долара от 2012 ;-))) и сте под вода.

    Т.е. самолета е на земята и ще си го гледкате на витринката. Така, че обещанията на маркетинговите специалисти за нещо което не контролират - стойноста на УСД - е много под въпрос :-))).

    Да речем купувате го при цена 2012 и после долара става с 30% по-скъп, например. Ами 90%, щото вие не печатате доларчета а само левчета и то по политически курс на борда 1 евро към 2 лева. Ами еврото към долара ;-))). А ако нефта го плащате в злато да речем от Русия, щото руснаците вече не искат зелени хартийки а чисто злато за нефт или природен газ, тогава какво !

    http://worldcrisis.ru/crisis/1513122

    Счетоводителя Костов да ви е на помощ тогава ;-)))???

    Ама той от фючърси вероятно разбира колкото магаре от военна музика.

  15. #15
    Емо Калев 30 май 2014, 04:39
     
    0
     
    0

    До #9 Fulcrum: Неверни неща си писал, колега. Швейцарският изтребителен конкурс, целта на който бе замяна на морално остарелите и с изтекъл ресурс F-5 Tiger, продължи доста години. Всеки от участниците в търга освен хартиената оферта беше пратил и по една спарка, която швейцарците си я тестваха в реални условия за около 2 месеца. Грипенът го избраха на 30.11.2011 още, когато министър на отбраната беше съвсем друг човек. На тазгодишният референдум швейцарците се отказаха от идеята въобще да купуват нов боен самолет, какъвто и да е той. Имат си 32 броя F-18, купени 90-те години, ще си ги експлоатират тях докато им изтече ресурса. Пък тогава ще му мислят за друг, нов изтребител.

Напиши коментар

Задължителни полета*

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола
whitewater.bg

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка