Размисли: Привилегии и права на военнослужещите

Pan.bg 13 дек 2012 | 12:42 views (6210) commentaries(27)
img otbrana.com

Полковник от резерва Тодор Енев

Казвам се Тодор Енев. Служил съм и с министър Ангелов, и с Владимир Тошев. Първият ми беше началник, вторият – подчинен. Искам да започна с това, че не съм адвокат нито на министъра, нито на Владимир Тошев.

Като всеки бивш военнослужещ следя процесите във и около армията. Боли ме за това, което става с нея от 1990 година до сега. Благодарение на неистовите опити на всички, подчертавам, всички правителства от този период, включително и настоящото, и безкрайните експерименти и “риформи” в нея, тя бе доведена до, а може би и под санитарния минимум. Практически армия, способна да гарантира териториалната цялост и независимостта на страната нямаме. Всичко останало са приказки, целящи да оправдаят политическите решения, вземани в интерес на една или друга “велика сила” или “по-голям брат”. Само не и в интерес на България. Всъщност ние българите, не знаем какви са общите ни интереси , нямаме никаква нагласа да ги определим, а вероятно ще ни липсва воля и кураж да ги защитаваме. Както ни липсваха такива да кажем не на участие на армията ни във всякакви задгранични мисии.

Случващото се около приемането на бюджета на ДОО за 2013 година и преди всичко около въвеждане на възрастова граница за пенсиониране на военнослужещите прилича повече на гротеска. Вярно е, че Владимир Тошев не представи убедителни аргументи за защита решението на правителството. Навярно, защото такива няма. Но като представител на определена партия, той е длъжен да защитава нейните решения. И, макар и неубедително, го прави. Правиха го и депутатите от всички други партии и парламенти през изминалите 23 години. Днешното състояние е резултат и на отношението, и на решенията на всички, преминали през политическата арена.

Вярно е, че и коментиралите изказването на Тошев и решението на правителството, не представят убедителни доводи. Ругатните, грубите квалификации и заклинания, не са аргументи. Нито пък са израз на демократично мислене. Спорът, дали ранното пенсиониране е привилегия или право е безсмислен. Според мен то не е нито едното, нито другото. Формално то е право (има го в закона), но по същество е вид компенсация. Затова, че голяма част от времето военнослужещият е извън семейството, а дори и когато е с него, не знае за колко време и докога. (Едно малко отклонение. Колегата ни, Руев, водеше на отчет времето, през което сме били наряд, в командировки или на учения. Резултатът за две поредни години беше 276 и 274 дни.). Компенсация е за лишенията и несгодите по време на лагерите и ученията, за продължителното плаване далеч от родния бряг, за страха от въпроса след като излетиш ще успееш ли да кацнеш. Компенсации има и в другите армии, но под друга форма. Нека офицерите от легия “Раковски” си спомнят колегите ни от Евромил. Холандците и датчаните по нищо не се отличаваха от останалите граждани, имаха същата продължителност на отпуските, сами си купуваха жилищата. Пенсионираха се на същата възраст като останалите граждани. Нямаха привилегии, но получаваха солидни заплати и компенсации. Съюзите им, например, се бореха танкистите да получават добавки затова, че нямат пряк достъп до слънчева светлина. Нямаха по-значителен проблем за решаване. Германските офицери след пенсионирането си отваряха собствени фирми или работеха в ръководствата на холдинги и компании. При това разликата между заплата и пенсия беше минимална.

А какво стана при нас? Редиците на армията напуснаха хиляди офицери и сержанти. Много от тях нямаха нито стаж, нито възраст Не намериха реализация стотици взводни и ротни командири. Дори и току що завършили военните училища лейтенанти вместо към казармите, поеха към трудовите борси. И попълниха редиците на ПВО (тук абревиатурата не значи противовъздушна отбрана, а пазач въоръжена охрана).

Отново ще направя малко отклонение. Легия “Раковски” никога не се е борила за привилегии. Борила се е за законно право на военнослужащия на труд, на обучение, на развитие, на жилище и отдих. Борила се е за оценка и заплащане по достойнство трудът на военнослужещия, така че последния да не се чувства унижен от действията на един или друг политик или министър. Единствената привилегия, която успяха да извоюват някои от членовете й беше привилегията на дисциплинарни наказания или преждевременно уволнение – Васко Данов, Тодор Бойчев, Румен Гърдев и много още други. Владимир Тошев беше активен член на легията, действаше по убеждение и никога не се е подмазвал или “подлагал” на началниците. Името му стои и в оная прословута подписка до президента, до която така много драпаха да се доберат органите на ВКР и политическите разузнавания, защото офицерите дръзнаха да се обявят срещу безпринципните действия на политиците и да защитят своите командири. Не бива да се подлагат на съмнение нито професионалните му знания и опит, нито езиковите му познания.

Не одобрявам отношението на правителството към народа въобще и към армията в частност. То е надменно и арогантно. Както е модерно да се казва безпардонно. Но това не значи, че всичко което прави е неразумно. Нека да помислим малко. Кое е по-добре. Да се увеличат сега заплатите на военните с няколко процента (9%), (макар и за сметка на бюджета на министерството) и да се приеме въвеждането на възраст за пенсиониране, или условията да останат същите, но без увеличение на заплатите. При тая люта криза навън, не бих посъветвал никого да напуска. Имам приятел, млад офицер, майор, способен инженер и добър специалист, който, подплашен от слуховете, миналата година се пенсионира на 45-годишна възраст, но само той и семейството му знаят какво преживяха, докато намери някаква, макар и нископлатена работа. И да не би да мислите, че пенсията и сегашната му заплата са по-големи от заплатата му в армията? Още повече, че никъде не се казва, че това е пределна възраст за пенсиониране. Последната е определена от закона за отбраната и не се променя, а предложението просто съвпада с нея. И аз предлагам това да не се разглежда като наказание, а като гаранция за сигурна работа за по-дълъг период. И може би утрешните офицери ще целуват ръцете и на министър Ангелов, и на Владимир Тошев. А ако наистина искате да помогнем и на днешните, и на бъдещите военнослужещи, то съветвайте ги да искат и им помогнете да постигнат чрез законите да се гарантира служебното им развитие минимум до тази възраст. Със съвместни усилия да постигнем плътно приближаване до условията в армиите на водещите европейски държави.

Надявам се , че тези, които ме познават, знаят и ще потвърдят, че съм искрен и напълно убеден, в това което пиша. Не се страхувам, че в случая защитавам правителството на ГЕРБ. Както вече писах, не одобрявам работата му и полицейските методи на принуда. Дори нещо повече. Мисля, че е по-крадливо и от това на царя. И все пак по разглеждания казус му давам право, но само при условие, че гарантира (законово) правото на военнослужещия да служи до навършване на тази възраст.

До тук писах защо подкрепям това решенние на министъра – заради възможността сега, на момента, в разгара на кризата да се подобри, макар и незначително, финансовото състояние на военнослужещите.

А сега ще ви предложа аргумент защо не го одобрявам. Ами просто не вярвам, че през следващите години на някой нов Симеон Дянков няма да се наложи да търси средства да закърпи продънената от самия него финансова торбичка и няма да реши да я напълни, отново за сметка на армията и военнослужещите.

Политическата камарила, независимо от цвета си, винаги има нужда от пари. И ще прилага всевъзможни трикове да ги осигури както за себе си, така и за онези, които са плащали сметката докато я избутат до властта. За “електората” не й пука. Обикновените й симпатизанти и поддържници още по време на изборите са изяли своите кюфтета и кебапчета. Следващите ще получат на следващите избори. А ако на властта междувременно и потрябват средства, какво струва да уволни няколко хиляди преди да са натрупали стаж или възраст за пенсиониране.

Не го одобрявам и защото с лека ръка беше нарушен и пренебрегнат закон. Щом това се случва сега, къде е гаранцията, че утре няма да се случи отново

Не го одобрявам и затова, че не беше дадена възможност за гратисен период, т.е. време, през което военнослужещият да помисли и да вземе най-правилното за него решение.(за да не се случи както с моя познат от приведения по-горе пример).

Не одобрявам и това, че беше наложен силово, по конюнктурни причини.

А на всички, които безпринципно критикуват ще кажа: Господа, не плюйте там, където преди сте лизали.

Разбираемо е желанието на политиците да яхнат тази тема. Идват избори и всеки се бори за електорат. И за място в следващия парламент. Без значение, кой ще дойде на власт, ще мисли само за себе си. Поне опита от безкрайния преход го доказва. Не разбирам обаче тези колеги, които говорят за “лекета комунистически”, “казионен съюз на офицерите и сержантите от запаса и резерва” и други подобни. Преобладаващата част от днешните военни пенсионери, и аз самият, се учихме, служихме и се развивахме в армия, доминирана от БКП (БСП). Като “комунистически лекета” допълзяхме и до пенсия. Значи ли това, обаче, че сме били по-лоши специалисти, по-малко родолюбци или по-големи нагаждачи? Я, господа, си погледнете в пенсионните документи. В много от тях е отразена служба 35, 38, 40, 42 години. Аз самият имам 31 години. На някои и това се виждаше малко. Ами тези, освободените (изгонени) от армията със стаж под и около 20 години? Приятно ли им беше? Или те бяха по-малко патриоти и офицери? Защо тогава не се вдигнахте да ги защитим? Защо сега искате да лишите от възможност за достойна служба настоящите и бъдещи военнослужещи? Защото сега е време демократично да се плюе по всичко. А къде сте когато се провеждат протести пред Народното събрание? Колко пъти открито, с името си, застанахте зад някоя кауза? Защо делите пенсионерските организации на военнослужащите на казионни и неказионни? Никога ли не ви е идвало на ум, че ще бъдем силни, само ако сме единни. Армията беше и сега е една. Желателно е да бъде един и съюза на нейните пенсионери. Нека да има различни подразделения, но да бъде един. Ако нещо не ви харесва в сегашното ръководство, то включете се и поправете грешките му. Различните мнения и виждания ще доведат до правилни предложения, а единството до качествени и трайни решения както в интерес на действащите военнослужещи, така и на колегите им от резерва и запаса на А и да не забравяме, че ние вече не сме деполитизирани, че въпреки всичко членовете му са свободни граждани и всеки има право да членува в която си иска партия. И никой не му се сърди, и никой не му търси отговорност. Дори въобще не се дискутират партийните предпочитания. Ще спомена и още нещо. Членувам в СОСЗР, но се възхищавам на смелостта и светкавичната реакция около случилото се в Кърджали от алианса, ръководен от ген. Стефан Димитров. С две ръце се подписвам под такава декларация. Не одобрявам мудността на централното ръководство на СОСЗР и нерешителността му да вземе отношение по този въпрос, но това не значи, че трябва да го напусна или да го подложа на унищожителни критики. Съгласен съм и съм възхитен от анализа на ген. Кирил Цветков за сегашното състояние на армията. Тези два документа обаче биха имали несъмнено по-голяма стойност, ако бяха излезли от името на всичките военни пенсионери, от името на един съюз.

А може би е необходимо да вземем пример от Светия синод.!

Отново ще дам пример с мой познат офицер, напуснал армията при предишни съкращения. Пенсиониран при особено неблагоприятни условия, полк (р) Атанас Димитров, макар и никога да не е бил член на легията, след пенсионирането му упорито работи сред депутатите за подобряване живота на действащите и пенсионираните военнослужещи и на всички граждани на страната. Постигнатото от него в това отношение е повече от постигнатото от много формални организации. Той обаче не се оплаква, не злорадства. Критикува, но никога не си позволява да обижда опонентите си.

Нашата кауза е да подкрепяме армията, да болеем и се грижим за сигурността на страната. Да работим на направления, до които действащите военнослужещи не са допуснати. Те нямат право на професионална организация и защита. Легия “Раковски” е със значително ограничени възможности в това отношение. И ако наистина искаме да помогнем, нека с висок глас попитаме и премиера, и финансовия министър, и министъра на отбраната, и Владимир Тошев, и останалите депутати – Защо? Защо се посяга на армията? Защо на военослужещите се орязват законни права, придобити именно в качеството им на военнослужещи и в същото време тези права в пълна сила продължават да важат за органи, отдалечени на светлинни години от условията за получаването им – МВР, Прокуратура, Съдии. Дали, за да не бъдат преследвани, разследвани и съдени бивши и настоящи престъпници, маскирали се като народни избраници и ръководни кадри от различен калибър? А може би защото те имат профсъюзи и властта се бои да не предизвика техния гняв? Пък и какво значение имат 20 хиляди гласа за изборния резултат на могъща партия като ГЕРБ?!
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 27

  1. #1
    Тони 13 дек 2012, 14:50
     
    0
     
    0

    Наистина, тази статия е само размисли.
    Няма предложения и решения.

  2. #2
    опълченец 13 дек 2012, 15:35
     
    0
     
    0

    Всички тези философски размисли целят само едно - създаване на димна завеса и параван за размиване на отговорността. А всъщност става въпрос за хиляди засегнати хора и семействата им от един единствен човек - техният министър!
    Нещата трябва да се пишат и казват едно към едно. Например:
    Никога досега хората в армията не са били по-демотивирани и отчаяни. Никога до сега не са били предавани от човек от "тяхната" черга, от човек (хора), които са се възползвали от придобивките, които сега отнемат. Че това, което прави Аню Ньойски е най-малкото неморално. Че, когато дърпат залъка от устата ти, не винаги можеш да бъдеш учтив, културен и възпитан. Че, с каквито и обидни думи да бъде наричан Аню, все ще му е малко...

  3. #3
    21 13 дек 2012, 15:43
     
    0
     
    0

    Тони-, има и въпроси

  4. #4
    Smarty 13 дек 2012, 15:48
     
    0
     
    0

    Грешни размисли, прав е Тони само в частта, че оз нищо не казва. Е затова сме на тоя хал - много експерти, които казват уж нещо, което сами не знаят, или по-точно не са наясно със случващото се. Първо, последните непремерени стъпки не са прецедент, но за съжаление последствията засягт много по-силно служителите в системата, защото относителният дял на засегнатите сега е много по-голям процент от ВС. Второ, промяната на правилата по време или в края на мача на фона на милиционерското мълчание в сродните системи мирише на политическо недълго- или къо- гледство. Трето - почти е сигурно, че може би няма да бъде последен прецедент, тъй като няма кой да направи изводи за бъдещето с цел цялостно обновяване на правилата в системата.

  5. #5
    Резервист 13 дек 2012, 16:09
     
    0
     
    0

    Г-н Енев, твърде много думи сте написали. А за нищо. Проблемите не са в пенсионирането на военнослужещите, а в калпавата отбранителна политика в последните 15-на години.Колко време продължават "реформите и трансформациите" и какъв е ефекта?Има ли Българска армия?Ньойски въоръжени сили без Договорът от Ньой?Защо не коментирате това??

  6. #6
    Глупчо 13 дек 2012, 16:39
     
    0
     
    0

    Другарю полковник, пише ви един капитан- това е една много малка част от действителността от всички реформи...истината е че масовата реформа започна още от 1999г. със закриването на ОКАБ и линията "Крали Марко", още тогава си отидоха мои млади колеги лейтенанти и ст.лейтенанти. Никой от тогавашните военни от "СОФИЯ" не им предложи места а места в онези години имаше много- това беше отношението към младите офицери - стига лицемерие.
    Някои от тях впоследствие не издържаха и сложиха сами край на живота си....до това доведе безпаричието.
    Г-н полковник не завиждам и не злобея, но ще ви попитам следното вие когато направихте 20г. служба придобихте ли право на пенсия? Вашата пенсия сега предполагам е много по-висока /ДЪЛГО ВРЕМЕ ДА Я ПОЛУЧАВАТЕ със здраве/ от пенсията на новите полковници заради по-малките заплати спрямо средната за страната. Успяхте ли да купите жилище ? ....и т.н
    да това е компенсация на ВАШЕТО ПОКОЛЕНИЕ включително и на министъра .Вие като млад лейт. получавахте ли 3-4 заплати на един учител?
    Сега ситуацията съвсем кратко е от 18г. до 52г/54г. тоест 34/36г.служба и един месец по- рано съкращение ...пенсия няма . Жилища няма. Наемите и заемите са ужасни ....Сега г-н полковник заплатата на един млад офицер не е 2 средни както беше а гони две минимални заплати и освен това с удара по индивидулните коефициенти какви пенсии ще се получават в бъдеще. Със една капитанска/майорска заплата вече неможе да се издържа 4 членно семейство.
    Г-н полковник достойни офицери е имало и винаги ще има както и от другата група- но суперлативите които пишете за двамата г-да са ваше мнение.....

  7. #7
    Ме4о 13 дек 2012, 17:07
     
    0
     
    0

    До този момент това е най-мъдрата статия в този сайт! Жалко само, че се поднася на аудитория, която единствено очаква да прочете някакви клетви по адрес на МО! А и както виждам, аудитория, която я мързи да чете, а май и да мисли...

  8. #8
    Тони 13 дек 2012, 17:29
     
    0
     
    0

    До Ме4о #7
    Сподели, моля, ти какво научи от тази статия! :)

  9. #9
    опълченец 13 дек 2012, 17:53
     
    0
     
    0

    Отново се намесвам, защото никой не коментира факта, че измислени герои започват да ни учат на морал и да ни обясняват как да живеем, но да не надничаме в техния изцяло уреден при всички власти живот! ВЪПРЕКИ, ЧЕ СА ПУБЛИЧНИ ЛИЧНОСТИ...
    За Аню Ньойски няма да обсъждаме. Той вече е ясен не само за армейските сдреди, но и за широката общественост. Нека видим другото приятелче.
    Владимир Цветанов Тошев никъде в CV-то си не посочва, че е бил офицер, завършил арт. у-ще. Вероятно го е срам от този факт. Навсякъде се представя за "инженер". Бил активен
    член на Легията "Раковски" - Браво! И след това какво? Член на СОСЗР, участник в Инициативния комитет за издигане кандидатурата на Първанов за втори президентски мандат през 2005 г. След това като депутат от ГЕРБ активен участник в инициативата за импийчмънт на президента Първанов! Браво Владо! Браво другарю полковник Тошев! От вас не щем да се учим на морал, защото сте много далеч и двамата с Аню Ньойски от понятията ДЪЛГЪ И ЧЕСТЪ!

  10. #10
    Тони 13 дек 2012, 17:55
     
    0
     
    0

    Ето малко инфо за пенсионирането в холандската армия:
    You may qualify for a pension in your late thirties or forties, far earlier than any civilian, and could receive health benefits for life. But there's no "partial vesting." You won't get anything unless you stay in the military for 20 years, and, frankly, most people don't stick around that long.

    Even if you do qualify for a pension, it's doubtful that the payments will cover all your bills. You're usually entitled to 50% of your base salary if you retire at 20 years (and an extra 2.5% for every year you stay beyond 20 years). Plus, and this is a real sweetener, the amount is increased each year after you retire to keep up with inflation. But special pay and allowances (such as your housing allowance) don't count toward your pension calculation, so you could end up with much less than half of the income you're earning at the time you retire.
    Източник:
    http://translate.google.bg/?hl=bg

  11. #11
    Тони 13 дек 2012, 18:01
     
    0
     
    0

    До полк. Енев
    Източника е:
    http://local.kiplinger.com/Savings_Strategies_for_Military_Families_Nederland_TX-r1371067-Nederland_TX.html

    След като Вашето твърдение се оказа НЕ вярно, защо да Ви вярвам за другото??

  12. #12
    Васил. 13 дек 2012, 18:08
     
    0
     
    0

    Ааа,Опъченец, не си прав:):) В едно интервю Владко каза не само,че е завършил в Шумен, ами,че е завършил и военна академия в Киев..Нещо пообъркало момчето военната академия с 3- месечен курс, ама няма да придиряме я:):) Както няма да придиряме,че е служил в редица гарнизони на 2 и 3 армия..

  13. #13
    юлиян 13 дек 2012, 19:18
     
    0
     
    0

    "не плюйте там, където преди сте лизали" - полковнико от резерва тодор енев /да, с малки букви/, ако ТИ си ЛИЗАЛ в армията, аз и офицерите, които познавам, сме СЛУЖИЛИ И СЛУЖИМ НА МАЙКА БЪЛГАРИЯ!
    Добре или зле, но само СЛУЖИЛИ /а не другото/!!!!!!
    Позор си ти, и тия организации, които само .... абе ти си знаеш!!
    А за аньо /с извинение/ - да е жив 150 години, поне!!!
    ЗА МЕН - НА 20.12.2012 Е ПОСЛЕДНИЯ МИ РАБОТЕН ДЕН В БЪЛГАРСКАТА АРМИЯ, ОТИВАМ СИ УДОВЛЕТВОРЕН И ГОРД, ЧЕ СЪМ СЛУЖИЛ С ЧЕСТ И ГОТОВНОСТ ДА ЗАЩИТЯ МАЙКА БЪЛГАРИЯ!!!

  14. #14
    о.р. 13 дек 2012, 19:31
     
    0
     
    0

    "И аз предлагам това да не се разглежда като наказание, а като гаранция за сигурна работа за по-дълъг период."
    Точно в това е въпросът - няма гаранция, че ще бъдат оставени да служат до пенсия. Догодина може да решат да съкратят още армията и ще изхвърлят хора на по 49-50-51 г., които ще останат в безтегловност. Трябва или да се хванат за ниска заплата, което ще им намали коефициента (отделно той се намаля с по около 30% от 2009 г. насам) и накрая ще се окажат с малка пенсия. Или пък не трябва да работят и някак си да чакат възрастта. Ами ако след 2-3 г. решат да увеличат още възрастта.
    Цялата гадост в случая е, че променят правилата по време на мача. Едно момче влиза във ВВУ и знае, че го чакат дълги години несгоди,трудности и изисквания, но ще бъде компенсирано накрая с ранна и добра пенсия. И сега много от тези момчета са изпълнили своята част от "джентълменското споразумение с МО", а компенсацията му я отнемат.
    Аз самият се уволних след 23 офицерски години. Просто ми писна от реформи,слухове и нови начала. Траях, траях и накрая реших, че съм дал колкото мога и всичката тази несигурна среда ме правят безполезен за службата. Добавих си 3-те г. от Морското у-ще и се махнах. НО ИМАХ ИЗБОР (извинявам се за викането). А на колегите ми, които останаха и все още стоят им предстоят 4-5 г. треперене - ще ме съкратят ли, ще ни махнат ли и 20-те заплати, ще остане ли изискването за 27 г. или ще ги вдигат още, ще ни накарат ли да си плащаме осигуровките, ще... Е, тези хора как ще служат, как мислите?

  15. #15
    снн 13 дек 2012, 19:55
     
    0
     
    0

    Уважаеми колеги,
    единственото ценно нещо в този пътепис е това, че човекът си е написал името.
    Няма смисъл да се занимаваме (аз не пиша тук по принцип, но чета с интерес) със статия, която е написана от човек, който "определено разбира", за какво става дума при тази реформа и очевидно и понятие си няма защо напускаме всички ние.
    Веднъж казах на едни колеги "Аз съм офицер от БА и понеже държа да остана такъв, напускам!"
    Не съм сигурен, че те ме разбраха напълно, но съм убеден, че всички ние които напускаме сме наясно с тези думи.
    Желая успех на всички в следващия им нов живот!
    П.С. В моя цитат по-горе казах "офицер" защото съм такъв. Дълбоко съм убеден, че това важи и за всички достойни сержанти ор БА, с каквито съм имал честа и привилегията да служа!

  16. #16
    Major 13 дек 2012, 19:56
     
    0
     
    0

    Невероятни размисли, но само размисли...а дори и предложения да имаше никой нямаше да ги прочете, камоли да се замисли.Все пак се касае за държавна политика в областта на сигурността, а откакто съществува Pan.bg (единственото място където може редовия военнослужещ да каже мнението си) не съм видял да се вземе под внимание някое предложение.Така, че и предложенията са безмислени.Просто искам да не забравята, че за всяко прасе рано или късно идва КОЛЕДА!Всеки сам да решава какво и как да прави!Дали е неграмотен министър или изключителен офицер няма значение, въпроса е да мисли повече за хората, а не за себе си, защото идва Видов ден и всеки плаща!Желая на всички Колеги от БА Весели Коледни и Новогодишни празници и им пожелавам на тях и техните семейства да са живи и здрави защото това е най-важното!А другото ще се оправи, въпрос на време е!Който е Добър и прощава ще намери сили да служи на Майка България и занапред, въпреки всичката помия която се излива срещу клетата ни Армийка!

  17. #17
    Морски 13 дек 2012, 21:34
     
    0
     
    0

    Ме4о, не си чел внимателно... "най-мъдрата статия"?! Човека подкрепя неща, които не одобрява!

  18. #18
    Jamie 13 дек 2012, 21:44
     
    0
     
    0

    Невероятна статия! Г-н Енев, много хубаво пишете! Думи, думи...ама сладки, ама медни, та чак префърцунени! Да им целуваме ръцете, значи? Ти май не си бил "вътре" от 1990г. насам, щом аню ти е бил шеф? То много е лесно, получавайки тавана на пенсията, да се правиш отстрани на "бележит деятел" по наболели военни въпроси, ама я да те питам, ако повече от двайсет години беше треперил, година за година, подбор до подбор, слух след слух, за собствената си сигурност и тая на семейството ти, което не знае след един месец къде и как ще се буди и ляга, щеше ли сега да ги пишеш тия сладникави статии? А бе я направо си кажи, колко ти платиха двамцата, или я карате още на приятелски начала?

  19. #19
    Глупчо 14 дек 2012, 07:06
     
    0
     
    0

    до о.р
    Имам една молба към Вас, на ПС-то имах но загубих инфо за промяната на индивидуалния коефиециент от 2009г. и как ще се променя.Ако имате време и възможност разбира се.

  20. #20
    podpolkovnik 14 дек 2012, 07:27
     
    0
     
    0

    eeeeNEV ti si bil POLITI4ESKI mai? i s TVOYA PRIATEL an4o ste obikalyali po partiinite kongresi na БКП....sega ti se opitva6 da se pravi6 na filosof demokrat ama NYMA koi da ti vyarva za6toto ot kilometri se vizda 4e si PLATEN ! i kazi mi ti to6ko enev ZA6TO kadrovika Ivanov si podade otstavkata ?

  21. #21
    BG 14 дек 2012, 08:06
     
    0
     
    0

    http://bolgari.net/bylgarskata_armiia_ne_sluchi_na_politici-el-1739.html

  22. #22
    бивш въздухар 14 дек 2012, 09:00
     
    0
     
    0

    ТОНИ, ти си "на всяка манджа меродия" и "на тенджерата похлупака"-ти започваш коментарите, ти ги завършваш. Ако си "един от нас" и не си резервист, КОГА РАБОТИШ и защо ти плащат за мнения, които никой не ти иска. Кажи, майна!

  23. #23
    о.р. 14 дек 2012, 11:57
     
    0
     
    0

    До ГЛУПЧО:
    Предполагам питането е за съотношението на пенсионната вноска към НОИ и към допълнителен фонд, което пряко влияе на ИК при определяне на държ. пенсия при ранното пенсиониране.
    Когато се пенсионирах през 2010 г. бях открил табличка, но сега не успях, затова порових из ИНет и ето резултатите от 2004 г. насам, когато и за военните почнаха да се правят вноски във фондове за допълнително осигуряване.
    2004 - 29 процента към НОИ, 3 процента към фонд.
    2005 - същото
    2006 - 22-4
    2007 - 21- 5
    2008 - 20,3- 5
    2009 - 15,5- 5
    2010 - 13,5- 5
    2011 - 15- 5
    2012 - 15,8- 5
    За 2013 още няма инфо, макар че законът за ДОО е приет, но по проект беше както за тази.

  24. #24
    о.р. 14 дек 2012, 12:19
     
    0
     
    0

    Данните са от счетоводни сайтове и може и да не са съвсем изрядни, макар че гледах да ги сравнявам с >1 източник. Но не съм и счетоводител, така че ако има грешка не ме вини.

  25. #25
    о.р. 14 дек 2012, 12:27
     
    0
     
    0

    Но тенденцията е ясна - от 2009 г. КИ се намалява с около 30 процента. Което намалява и пенсията от НОИ (за сравнение - на уволнилите се през лятото на 2010 г. това доведе до намаляване на изчислената по общата формула на НОИ пенсия с 70-100 лв. на офицери к2р - к1р с по 25-27 г. служба, от които 7-10 г. корабна, тогава тези години се превръщаха по 2 в трета категория). А дали след достигане на 65 г. частният фонд ще доплаща разликата - кой знае, може да додава по 20-30 лв., може и да е фалирал.
    ПП: Можеш и сам да се поровиш, пусни в Гуглето "РАЗПРЕДЕЛЕНИЕ НА ВНОСКИТЕ ЗА ДОО" и само допълвай годината отзад, излизат разни таблици и сайтове на счетоводни кантори.

  26. #26
    Глупчо 14 дек 2012, 14:07
     
    0
     
    0

    Благодаря О.Р,
    ще потърся защото ме/ни касае пряко. Освен въведените години за пенсия 52/54 явно са ни предвидили да взимаме и малки пенсии /да не тежим на НОИ/.По- този въпрос много малко се коментира.

  27. #27
    кольо бързака с куцото ма 29 дек 2012, 11:15
     
    0
     
    0

    Сития на гладния не вярва...



Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка