Българската армия – доведеното дете на всяка власт

Pan.bg 26 май 2013 | 11:16 views (7730) commentaries(4)
img vestnikataka.bg


Нашите военни са на последно място по социални придобивки в НАТО

Пламен СТОЙЧЕВСКИ


„Реформите“ на министър Аню Ангелов оставиха Българската армия без офицери – едва 64% от местата са заети.



Докато съм върховен главнокомандващ ще направя всичко възможно, независимо кой е на власт, да се запазят 20-те заплати при пенсиониране от армията. Искам и обикновените войници да чуят, че след като сме го решили, 20 заплати ще бъдат 20 заплати“, заяви президентът Росен Плевнелиев пред разширения съвет по отбраната в МО на 17 декември. Според държания глава слухът, че ще се посяга на паричните компенсации на военните, е причината офицери и сержанти да напускат строя.
Интересно кой пуска тези слухове?
Изявлението на държавния глава преди Нова година е част от възобновения напоследък дебат за придобивките, наричани даже „привилегии“ на българските военни, този път свързан с тяхното пенсиониране. Обсъжда се и въпросът на каква възраст трябва да започнат да получават законната си пенсия.
На 14 октомври Легия „Раковски“ излезе на мирно шествие срещу новото окастряне на правата за пенсиониране на военните.



В интерес на истината трябва да напомним, че още през 1999 г. беше премахнат законът за военните пенсии, в резултат на което първа категория труд беше приравнена на трета. С този акт пенсиите драстично намаляха. Като пример ще посоча, че пенсията, отпусната през 2000 г. на офицер с трудов стаж 21 години първа категория беше 111 лева. По стария закон тя е трябвало да бъде 350 лв.
Проблемът с пенсиите е много болезнен за всички социални групи в България, поради което те лесно биват противопоставяни една на друга. Затова нека първо видим как се решава социалната защита в страните членки на Северноатлантическия пакт, в който членува и Българската армия. В армиите на НАТО са установени три вида пенсии – за прослужено време, при достигане на пенсионна възраст и по болест (инвалидност). Отпускането на военни пенсии и техния размер се отличава от пенсиите на останалите групи в тези страни. В различните армии на НАТО процентът на военната пенсия е равен на 70-80% от основната заплата, която военнослужещият е получавал в месеца на пенсионирането си. Право на пенсия имат и тези военни, които са прослужили не по-малко от 15 години. Процентът на тази пенсия е 30% от заплатата и се получава след навършване на 50 години. В други армии към пенсиите се начисляват определени проценти, ако са прослужени повече от приетите по закон години за служба. Военните имат право да получават част от своите пенсии няколко години напред.
Пенсия по инвалидност получават военни, които са загубили своята трудоспособност на 10-100%. Размерът на пенсиите не може да бъде по-малък от 50% от основната заплата. Пенсии получават и тези военни, които са напуснали армията поради нещастен случай.
Връщайки се към нашата действителност можем да зададем два въпроса:
1. Защо пенсиите на българските военни не се отпускат по приетата в НАТО философия?
2. Какво ще стане с пенсията на военен летец, който вече е излязъл в пенсия, но не е навършил възрастта, за да я получава, ако в този интервал от време с него се случи най-лошото?
Останалите социални придобивки в армиите на НАТО се групират в следните направления:
- надбавки към основната заплата;
- обезпечаване с жилища;
- вещево доволствие;
- парични порциони за различни видове войскови дейности;
- получаване на образование в граждански висши учебни заведения.
Всички тези придобивки се разглеждат като част от социалната защита на военнослужещите и техните семейства. В тази връзка са разработени специални програми с работно заглавие“ Привлекателност на военната служба“. Така например в Германия офицерите със стаж в армията над 12 години имат право да получат гражданско образование по специалностите педагогика, информатика, икономика и др. Същите си запазват правото да ползват служебните си квартири след пенсиониране по възраст. В Италия се отпускат безлихвени заеми за закупуване на жилище след пенсиониране.
Как е у нас? Още при приемането ни в НАТО широко се афишираха програми за мотивация и по-високо качество на живот на българските военни. Бяха изготвени стотици документи, регламентиращи техния социален статус.
За съжаление те останаха само на книга. Редица министри на отбраната обещаваха, че парите от съкращенията ще бъдат насочени към социални пакети за издигане мотивацията на личния състав на Българската армия. Нищо подобно не се случи. Свидетели сме как се закриват и унищожават военни клубове, почивни станции, в безобразно състояние е военният киноархив, който е сред най-богатите в Европа, приватизира се най-старото културно средище в Българската армия – Военното издателство „Св. Георги Победоносец“. Военните няма къде да организират срещи, защото военните клубове станаха ресторанти и барчета.
С провеждането на голямата реформа в армията, която се свежда само до съкращения, военните живеят разделени от семействата си. Дори висшите военни живеят по хотели. Дежурните техници по време на дежурство прескачат до близкото магазинче за храна. Могат да се посочат още много подобни примери за „социалната“ политика в Българската армия. Изводът е еднозначен – за 23 години реформа единственото нещо, от което се интересуваха управляващите, бяха комисионите при закупуването на самолети, хеликоптери, корвети, автомобили и свързочни системи.



На консервирани самолети ли ще летят родните ВВС?

Португалските Ф-16 са трета ръка машини, за които ще платим 2 пъти повече, отколкото Лисабон е платил за тях през 1999 г.



В края на миналата година Министерският съвет възложи на министъра на отбраната Аню Ангелов да води преговори за купуване на нов изтребител за българските ВВС.
В 100 годишната история на нашите ВВС това е четвъртия път, когато сме изправени пред избора за нова авиационна техника. Почти през целият вековен период тези действия са били продиктувани от отколешната практика да следваме политическата конюнктура. Всичко е било съобразявано с интереса на поредния силен съюзник и почти никога – с националните интереси на България (виж карето).
Краткият анализ на историческите събития показва, че ни се предоставя не това, което ни е необходимо, а това, което друг е решил да ни продаде.
Сега сме изправени пред поредното предизвикателство. Какъв самолет ще избере министърът на отбраната Аню Ангелов? Всички перспективни програми на водещите страни в света показват, че развитието на въздушния компонент в бъдеще ще става все по-интензивно. Това, което Министерството на отбраната е предоставило за анализ („Бялата книга“) показва, че до две-три години на въоръжение във ВВС ще остане единствено тактическият изтребител МИГ-29.
За нашата общественост не е тайна, че българската авиация изпитва сериозни затруднения. Основните причини за това са недостатъчното финансиране на Военновъздушните сили през целия т.нар. преход, отказът от модернизация на наличните авиационни комплекси, забавените темпове за придобиване на нов основен боен самолет. На Международната конференция, проведена на 11-12 април 2012 г. и посветена на 100 годишнината на българската авиация военните специалисти бяха единодушни, че той трябва да бъде от поколение 4+ или 5. Възможна е и модернизация на наличните авиационни комплекси, ако има такива. Само че, пак по мнението на специалистите, влагането на средства с цел повишаване на физически качества на вече износен образец авиационна техника не винаги е ефективно – дори техниката да е била в дългосрочно съхранение и формално да има немалък ресурс. Причината е, че жизненият цикъл на един модернизиран стар самолет е много по-малък от този на новопроизведените, тъй като съставните му части са били подложени на физическо стареене в резултат на многочислени фактори.
По тези причини специалистите предупреждават за много внимателен подход при вземане на решения за придобиване на самолет втора ръка, дори от поколение 4+.
И ако е вярно, че Министерството на отбраната е харесало португалските F-16 блок 15, които са самолети от трето поколение, значи българските ВВС ще трябва да летят на машини с 30 годишна история. Тези самолети са преминали на всеки три години модернизация (смяна на двигатели и системи). Основателен е въпросът кой ще плаща за тази модернизация в бъдеще. Или е по-важното да ги купим сега, пък после да му мислят военните от ВВС?
Да не говорим за цената, на която ще ги купим – тя е двойно по-голяма от тази, която Португалия е платила през 1999 г. за 25 употребявани F-16.
И още един аспект, който не се дебатира – следващият нов боен самолет трябва да участва в икономиката на страната под формата на офсетови програми. Това е един изключително силен източник на финансиране и модернизация на нашата авиация.
Закупуването на португалските самолети ще лиши България от подобни програми.
Като пример можем да дадем Унгария и Чехия, които закупиха европейския самолет „Грипен“. Фирмата -производител вложи инвестиции в офсетови програми, достигащи 110% от цената, на която са закупени самолетите.
Западните ни партньори са силно озадачени от изявленията на военния министър Ангелов, защитаващи португалската оферта. След като има процедура за придобиване на нов самолет, нямаш право публично да заявяваш своя избор. Това, меко казано, е некоректно към европейските ни съюзници. Да не говорим, че е крайно некоректно към българската авиация и българската икономика.



Политикономия на изнудването

През Първата световна война България плаща на Германия за изтребител за прикриване на фронта от въздушни нападения, но получава други самолети, и то втора ръка, на които германците не желаят да летят.
В началото на Втората световна война официална София прави заявка за нова авиационна техника, но тя е продадена на Югославия, а на нас доставят отпадналите от въоръжение немски и трофейни чешки самолети. По време на американско-британските бомбардировки над България получаваме фронтовите изтребители МЕ-109Г, а не изтребителите за ПВО Фокевулф 109А-3, които са доставени на Турция, отново по политически причини.
След 1945 г. вършим нещо безпрецедентно – в качеството си на победена държава предаваме безвъзмездно близо 300 самолета на Югославия. С тях западните ни съседи създават мощна авиация.
Пак поради политически натиск през 90-те години на миналия век новата авиационна техника на България, която можеше да служи с десетилетия, бе нарязана като ненужна и продадена за скрап.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 4

  1. #1
    Texasco 26 май 2013, 20:42
     
    0
     
    0

    С какви очи искат нещо тези хората. Дори труда на ученичките които сервират по заведенията е далеч по ценен за обществото и държавата от този на паразита. За мързеливци и неграмотници и това което сега получаваt им е много.

  2. #2
    Meetyou 26 май 2013, 22:24
     
    0
     
    0

    Защо не си четеш сайтовете за ученички-сервитьорки, ами си се наврял там където не ти е мястото. Нямаш и представа за труда, който ние полагаме, но и аз нямам време да те образовам, а и скъпо вземам!

  3. #3
    ................ 26 май 2013, 23:27
     
    0
     
    0

    До Texasco:
    Щото пък много знаеш в армията как се работи. Това, че не си запознат какви усилия полагат военните си е твой проблем. Мога да избера няколко случая в, които хубаво, че бяха военните защото другите ти държавни институции бяха прекалено некадърни. А относно неграмотниците мога да ти кажа, че много от военнослужещите като започнем от кадроваци и стигнем до генерали са по-образовани от теб и голяма част от оная народна сган дето незнае, що е то да служиш на майка България и нейният народ (въпреки, че в последните години няма никаква благодарност).

    П.П. няма си върна думите за "народната сган", защото голяма част от народа е вече това...........

  4. #4
    BulAF Reserve Officer 27 май 2013, 15:34
     
    0
     
    0

    "По време на американско-британските бомбардировки над България получаваме фронтовите изтребители МЕ-109Г, а не изтребителите за ПВО Фокевулф 109А-3, които са доставени на Турция, отново по политически причини."
    Пламенчо, нещо тука си ги объркал работите. Bf-109G-6 си е класически изтребител за въздушни боеве, т.е. за ПВО. Май ги бъркаш с пикиращите самолети ("фронтови") бомбардировачи Junkers-87 Stuka???... В случая не сме съгласни да твърдиш, че немците са ни прецакали. Просто не са успели да доставят необходимото ни количество поради обясними причини и най-вече поради необходимостта непрекъснато да попълват собствените си загуби...

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка