Министър Велизар Шаламанов: До 5 г. въпросът с руските изтребители трябва да бъде решен. Чакам мнение до 2-3 седмици от ВВС. Може друг да пази небето ни, но не е най-доброто решение.

Pan.bg 23 авг 2014 | 23:47 views (5475) commentaries(33)
img Коментар на Pan.bg
Министър Шаламанов казва, че ако летците ни трябва да са добре подготвени, то са нужни по 50 млн.лв. на година да отиват само за ремонт на двигателите на МиГ-29. Дали това обаче е така? От няколко години насам нальотът на асовете ни от Граф Игнатиево е драстично намален. Годишно само 3-4 пилота достигат до 40 летателни часа, всички останали са с по-малко от 30. Сами може да сметнете дали един брой изтребител достига всяка година часове за ремонт на двигателя или това се прави веднъж на няколко години. А и всеизвестен факт е, че не всички 15 МиГ-29 летят, обикновено в най-добрите времена в близките минали години това са били 7 до 8 броя. Така че сметката не е точна - 15 летящи изтребителя по 3 млн. на всеки 350 часа на година, това няма как да стане.
Другото, което прави впечатление в интервюто е бързината, с която служебния министър иска да се закупи нов изтребител. В лобистките среди вече се говори, че изборът е решен и се чака все пак и мнението на ВВС. Специалисти казват, че и без действащо народно събрание служебния военен министър може да намери вратички за закупуване на нов боен самолет без конкурс. Pan.bg обаче винаги е бил коректив и ще бие "камбаната" за това, ако има нередности в избора на евентуален изтребител.


http://btvnews.bg

- Г-н министър, създава ли напрежение случващото се между Русия и Украйна и това, че ние сме в НАТО от гледна точка на руските военните доставки, които трябва да се правят, за да си поддържаме авиацията?
-Именно авиацията е най-зависима от Русия. Там са всъщност и най-скъпите договори за подготовка на полетите, за поддръжка на самолетите. Макар да няма сериозни смущения в доставките, има закъснения в рамките на допустимото на доставките с няколко месеца. Тази голяма степен на зависимост при усложняващата се обстановка и необходимостта на авиацията да реагира точно на провокации от страна на Русия, създава повишен риск и напрежение както във ВВС, така и в ръководството на МО. Затова търсим решение за намаляване на тази зависимост.

Какво трябва да бъде това решение?
- Това решение трябва да бъде търсено в направление ускоряване на процеса на придобиване на изтребител за българските ВВС и по- тясно сътрудничество със съюзниците, каквото виждаме с летателната тренировка "Тракийски орел", когато с участието от други страни членки на НАТО на по-ниска цена съвместно български пилоти и пилоти на НАТО могат да гарантират въздушната сигурност и да се поддържа по-висока подготовка на нашите пилоти.

- Може ли само на съюзниците да разчитаме да гарантират въздушната ни сигурност?
- За да бъда откровен, възможно е така, както се случва със Словения и Балтийските републики и Исландия. Но не считам, че това е най-доброто решение за България. Намирането на по-добър вариант изисква усилия за това не само от ВВС и МО. Затова и в Националната програма България в НАТО и европейска отбрана до 2020 г. ние искаме да предложим комплексен подход, който да открои възможността за достатъчно ресурси в отбраната, които да решават най-важните проблеми по въздушната и морската сигурност, и компютърната сигурност, без това да означава ощетяване на Сухопътни войски, които са основен инструмент за участие в операции и за подпомагане на гражданските власти.

- Това какво означава? Каква ще бъде съдбата на МиГ-29 . Има казус конкретно с тези самолетни двигатели, които вече са доставени и трябва да се платят?
- Ще бъдат платени. Въпросът е в лимитите за месечните плащания при този съкратен бюджет. 14 млн. ние не можем да ги платим в рамките на един месец. Това означава да не платим нищо друго. Простите разчети показват, че, ако продължим да използваме в бъдеще МиГ-29 - самолет с 2 двигателя, който на всеки 350 часа трябва да бъде пращан на ремонт - ремонт който струва по 3 млн евро, ако ни трябват достатъчно брой часове за подготовка на пилотите, ние трябва да плащаме 50 мл. лева на година! Само за двигателите. Това, което искаме да предложим в Националната програма, е съгласие на национално ниво в следващите 5 години. Въпросът с използването на МиГ-21 и МиГ-29 да бъде решен и да преминем към гарантиране на въздушния суверенитет с друг тип изтребители, като това не натоварва бюджета на Министерство на отбраната и не отнема ресурс от другите видове въоръжени сили. Това са параметрите. Решението трябва да дойде от нашите експерти и след консултации с нашите съюзници.

- Вие можете ли да сложите началото в този процес като служебен министър?
- Националната програма ще бъде приета в постановление на Министерски съвет. Тя ще очертае какви са приоритетите на експертите в Министерство на отбраната и други ведомства, и в консултации с нашите съюзници. Оттам нататък всеки проект над 100 млн. трябва да бъде одобрен от парламента, но проектите под 100 млн. трябва да се изпълняват ускорено, защото имаме приети цели на силите миналата година, които трябва да изпълняваме

- Значи до 5 години трябва да има постепенен отход на МиГ-29 или директно спираме експлоатацията му и търсим решение за нов изтребител?
- Това е решението, което очаквам да дойде скоро, до 2-3 седмици от ВВС, тъй като Националната програма трябва да бъде сглобена и представена за правителствено обсъждане до 20 септември

- С руските части как ще процедирате? ако не ги платите, ще има неустойки.

- Ако не бъде извършено плащане 60 дни след достaвката. Неустойките са по дни, но не могат да надвишават 204 000 евро. Това е максималната неустойка. Но разчетите са голяма част от тези 14 милиона за двигателите да бъдат платени в рамките на 60 дни и да не се стигне до неустойки. Нека да споменем, че договорът е изтекъл февруари, а доставката е направена през юли.

- Много е сложна ситуацията. Как бихте я дефинирали в едно изречение?
- Необходима е трансформация, а трaнсформация означава да имаш план да постигнеш невъзможното. Това, което създава напрежение вътре във Въоръжените сили, е че в последните 10-15 години основните инвестиции са направени във Военновъздушните сили. Има 800 млн. похарчени за хеликоптери и 200 млн. за транспортни самолети, които не решават главния въпрос за зависимостта на въздушния суверенитет от Русия и огромните разходи по поддръжка на руските самолети и радари. Сега военновъздушните сили имат последен шанс да представят решение, което да бъде прието и от другите въоръжени сили и да е убедително за ръководството на България.
loading...

Други публикации


Напиши коментар

Коментари: 33

  1. #1
    BaiVan 24 авг 2014, 01:21
     
    0
     
    0

    гарантиране на въздушния суверенитет с друг тип изтребители, като това не натоварва бюджета на Министерство на отбраната и не отнема ресурс от другите видове въоръжени сили. Това са параметрите. Решението трябва да дойде от нашите експерти и след консултации с нашите съюзницикоето очаквам да дойде скоро, до 2-3 седмици от ВВС,

    а да видим

  2. #2
    Добри 24 авг 2014, 07:02
     
    0
     
    0

    Каква поддръжка на руски радари бълнува? Има модернизация, която струва пари но прави радарите съвременни, на 1/4 от цената на американските. Ясно е, че за Шами този прословут план НАТО 2020 е основно да личен бизнес-план за лично обогатяване. Така че пословично послушните ни генерали да внимават - след 2-3 месеца да не се заоправдават пак с подчинените си като за оградата? Защото и Шами и Боко са десни, ама всеки си има собствени интереси.

  3. #3
    Голям лъжец бе 24 авг 2014, 07:20
     
    0
     
    0

    А бе Шаламанов, голям си лъжец бе. Аз мислех,че поне малко разбираш от аритметика. Провери колко двигателя са ремонтирани и сметни колко е ремонта на един. Как ще го докараш до три милиона евро? Може би ти трябва тази лъжа за да бъде открадната разликата, а? Освен това какво е виновна Русия, че ние поръчваме, а нямаме пари да плащаме? Още, като са толкова скъпи тези МиГ-29, повери колко са скъпи Спартаните - 100 000 000 евро за подръжка за три самолета за 10 г., без да има ремонти в тази цена, а МиГ-овете са 15 броя. По евтините цени на спартаните ще ни струват май колкото нова ескадрила МиГ-29 М/М2.

    Стига лъжи вече,на кого служиш ти?

  4. #4
    Мърморкото 24 авг 2014, 09:01
     
    0
     
    0

    Че трябва да бъде решен проблема за военната ни авиация - трябва. Но същността е КАК! Нямам тези данни, които ги пуска #3, но му вярвам.

  5. #5
    той 24 авг 2014, 09:34
     
    0
     
    0

    тоя взе малко да се вразумява като му говорят повечко.....

  6. #6
    Вайс 24 авг 2014, 10:34
     
    0
     
    0

    Не вярвайте на нещо изречено от грозната човка на този ГНОМ,платен от ЦРУ ! Той, както и цялото правителство, сътворено от неповторимия в световен аспект президент на България - МИСТЪР БИЙН ПЛЕВНЕЛИЕВ,имат една единствена цел за краткия си мандат!ПОВТАРЯМ, ЕДНА ЕДИНСТВЕНА!!!! Да обтегнат отношенията ни с Русия във всички сфери на икономическия и политически живот,като чинно спазват директивите на американските им ездачи, които освен че ги чукат, ги и хранят!! Ако онзи простак от Банкя,отново дойде на власт, то с тази държава е свършено!!! Американската цел ще бъде осъществена и една шепа мърши ще бъдат допълнително възнаградени, за сметка на гибелта на един народ. Гибел от Г Е Н О Ц И Д, който налагат няколко купени проститутки над седем милиона българи!

  7. #7
    Служебен 24 авг 2014, 11:00
     
    0
     
    0

    А дали изобщо е работа на едно СЛУЖЕБНО правителство да решава въпроси свързани с дългосрочното развитие на ВВС?

  8. #8
    lostov 24 авг 2014, 12:01
     
    0
     
    0

    Така е .Крайно време е въпроса със руските самолети да бъде решен - трябва да се закупят нови руски самолети.Стига са се мъчили момчетата с МиГ21 купете им МиГ29М/М2 и 8 бр.Су30МКБг.

  9. #9
    Енчо Добрев 24 авг 2014, 13:53
     
    0
     
    0

    Спомнете си мнението на ген.Радев за файдата от поддържане и обновяване на миг 29 и за възможността руската авиационна техника да работи пълноценно в системата на НАТО!

  10. #10
    Георги Г. 24 авг 2014, 14:42
     
    0
     
    0

    Сериозно започвам да се съмнявам в достоверността на информацията тук, като източник е посочен сайта на БТВ, а на сайта на БТВ при търсене на статии с таг Шаламанов излиза, само http://btvnews.bg/search?q=%D1%88%D0%B0%D0%BB%D0%B0%D0%BC%D0%B0%D0%BD%D0%BE%D0%B2
    това, в нито 1 статия не се споменават ВВС.

  11. #11
    капитанче 24 авг 2014, 14:54
     
    0
     
    0

    Решението е просто - продажба на всичко, което може да се продаде, то така или иначе е неизползваемо при евентуална война. После купуване на нещо от НАТО (може и втора ръка), докато минат 50 години, после вече тука ще мислят други какво оръжие ще е нужно. (за братята цигани и турци говоря, най-големите приятели на Партията майка и Масква).

  12. #12
    Sold-er 24 авг 2014, 15:00
     
    0
     
    0

    До #11 Ха ха ха ха ха хах ахахах ахахахахахах ахахахахахахахахахахахахахахахаахахахахахахаха
    "Турците приятели на Москва"....това ще трябва да си го запиша...... като един от най-големите тъпизми, който съм чел!!!

  13. #14
    Пижо 24 авг 2014, 15:15
     
    0
     
    0

    Георге, трябва да си много тъп, за да помислиш, че интервюто е измислено от ПАН.БГ. Даваха го вчера по БТВ вечерта... И трябва да си още по-тъп, за да говори човек като Шаламана...
    Интервюто му е пълно с манипулации, лъжи и инсинуации. Както и цялото му ръководене от 10 дни насам. По-смешен министър не сме имали. Мен ме е срам, че като военнослужещ служа на тоя Буратино!
    И за справка - двигателите на МиГ-29 пристигнаха началото на юни, не през юли...
    Търчи-лъжи му се вика на тоя. И само да е посмял да докара Ф-16 трета ръка. Ще има доста сериозен отпор от нас.

  14. #15
    бриг.генерала 24 авг 2014, 15:37
     
    0
     
    0

    (не)очаквани решения и коментари от ВВС до мин-р Ш-офф:
    1)МиГ-29 да лети само с един двигател-така ще спестите много парички
    2)българските пилоти да гарантират въздушната сигурност само в работно време, а в останалото време в по- тясно сътрудничество със съюзниците-така няма да Ви съдят за некомпенсиран извънареден труд.А за тясното е ясно, всеки иска цепеняче!
    3)"...необходимостта на авиацията да реагира точно на провокации от страна на Русия, създава повишен риск и напрежение както във ВВС, така и в ръководството на МО. Затова търсим решение за намаляване на тази зависимост"-това е симптом за фобия от запек! Решение:обилно използване на лубрикант(смазка-вж.smazka.ru)=обмазване на чуствителните места.

  15. #16
    Дартиуш Вейдърски 24 авг 2014, 16:16
     
    0
     
    0

    Голям бълвоч става в милата ни родина... "Съюзници" да ни пазят небето?! Това е нещо като съюзници да ни изпълняват съпружеските задължения. За сега небето, утре и жените... Не е за вярване какво се случва.Изобщо трябва да е извън коментар подобна възможност.

  16. #17
    гледна точка 24 авг 2014, 17:07
     
    0
     
    0

    Генерал или политик, който дори само си помисли за това друг да охранява небето ни, следва веднага да си хвърля оставката и да се омита от мястото което заема, защото там са необходими патриоти и родолюбци а не паникьори.
    Защото подобни изказвания от хора на такива позиции имат ефекта на паникьори по време на война.
    Не трябва да се допуска общественото мнение да бъде увличано от хора като Паси, Аню, Шаламанов и темподобни.
    Имахме авиация да затъмним небето, а къде е тя сега? В дворовете на детските градини и градските паркове. Там я пратиха именно такива предатели и плужеци като гореизброените и още няколко като тях.
    Срамна работа. Имахме авиатори, които можеха с миг-21 и 23 неща които сега орлетата не могат и с миг-29. Бавно се превръщат в геймъри, които искат всичко да постигнат с натискане на съответното копче (по американски). Не знам дали това е правилния начин, но знам че копчетата често не реагират като ги натиснеш и тогава се налага да използваш инстинкта и опита си, който при тях е в голям дефицит.
    Но не са виновни те,а тези които ги доведоха до там.
    Авиацията е гордостта на всяка нация и силно се надявам да настъпят по-добри времена за нашата за да можем пак да се гордеем с нея.
    Няма начин обаче да калесваш друг да ти пази небето и да се гордееш с авиация.

  17. #18
    dfghu 24 авг 2014, 17:11
     
    0
     
    0

    Да действително това гномче се взе много на сериозно.

  18. #19
    Tuvalu 24 авг 2014, 19:57
     
    0
     
    0

    По 150 часа на пилот (това е истинското ниво на подготовка)за 10 пилоти и поне още 1000 часа за още - това са 14 двигателя на година - общо 82 милиона лева. При нов самолет - един час USD 4 700 (Грипен) и F16 (USD7000) - това е с резервни части и прегледи (описано е каков се включва в калкулацията на един час http://www.ftm.nl/wp-content/uploads/content/files/IHS%20Jane's%20Jet%20Operating%20Costs%20White%20Paper%20FINAL%2013th%20March%202012(1).pdf, излиза че са разходите за 2 500 часая на грипен са 18 милиона лева. Ако добавим сметките още 200-400 за модернизация, която не е ясно дали изобщо може да се направи сметката набъбва значително. Вярно е че 12-14 самолета ще са над милиард, но ще се използват 30-40 години, в сравнение с още мак 15 за МИГ 29. Коментарът на администратора заедно с масата преводи от руски сайтове, че има нужда от малко повече старание за обективно мнение. Аз и мисля, че масата от хората влизаме да четем за БЪЛГАРСКАТА АРМИЯ, а не 70% от статиите да са за руската !!!

  19. #20
    бай Димитър 24 авг 2014, 20:25
     
    0
     
    0

    Май ми намирисва, че родните ВВСари ще бъдат "ощастливени" с Фордове 3-та ръка в комплект с диспечерна служба. Като свикнали на стари коли, таман механиците ни ще докажат че са гениални. Честито!

    Сега сериозно. И на баба Пена и е ясно, че най-добрия вариант е с Грипен. Било за това, че като нов ще служи много години напред, било за ефтината поддръжка, било защото СААБ обикновенно ги правят тези договори с поне 130% офсетна програма за инвестиции в страната получател.

    Ама мечти господа, таман ще видим решенията дали се вземат според националния интерес или пак няма да ни изненадат.

  20. #21
    Krasimir Dimitrov 24 авг 2014, 20:27
     
    0
     
    0

    До №19.
    Голям манипулатор си? Като пишеш числа и мислиш, че някой ще ти се върже? Ще ти цитирам и аз едни числа - за трите Спартана в ТРАПа договора за поддръжка е за 90 млн. евро, без ремонти, за 10 години. Западните изтребители са още по-скъпи за поддръжка.

  21. #22
    ? 24 авг 2014, 20:47
     
    0
     
    0

    Не разбирам как ги смятате ремонтите на тези прословути РД-33. Много Шаламановци слушате. Те сигурно P&W все нови стоят. ФАНТАСМАГОРИИ!!! ЛОБИЗЪМ!!! ЛОВ НА ВЕЩИЦИ!!!

  22. #23
    Tuvalu 24 авг 2014, 21:03
     
    0
     
    0

    До #21
    До колкото снам договора за Спартаните е за 50 млн. евро за 10 години (97 млн. лв.). За ремонти, резервни части и подръжка. Дали там има корупция - със сигурност. Мисля че Литва плащат значително по-малко. Но ако обвиняваш някой в манипулации, покажи някакви цифри. Аз съм дал линка на изследването на което се позовавам. Твоето е голи обвинения без факти. Ако защитаваш позицията за руски самолет - потруди се да намериш факти какви са цените - например в Индия, Малайзия или другаде извън Русия, за да може всеки, които чете да направи обективно сравнение и да зашитиш тезата си.

  23. #24
    Георги Г. 24 авг 2014, 23:29
     
    0
     
    0

    Извинявам се, за неточността си относно статията. А до пижо, колко трябва да си елементарен за да определяш, дали някой е тъп, поради причината, че се съмнява в достоверността на дадена статия. Никъде в коментарите си не съм изразил положително мнение относно някой министър или политическа организация, спазвам неутралитет по това отношение, за разлика от много хора пишещи тук. А вече доста започвам да се съмнявам в медиите, като цяло, защото за последните години се изписаха куп лъжи. Медиите в България са меко казано продажни. Не харесвам нито ангелов, нитошаламанов, нито найденов (имената на тези господа умишлено написах с малки букви). Без значение кой е бил министър на отбраната за последните 20 години, всеки един от тях има вина за състоянието на армията, без значение от партията подкрепила го. Всички мразите НАТО, ами за жалост България не е доказала доверието си към тази организация, как очаквате без доверие някой да ни предостави помощ, докато има политически организации, които са против ЕС и НАТО и те са в парламента ами подкрепа няма да има. Нали не вярвате, че някой ни мрази, сами сме си виновни, разберете го най накрая.

  24. #25
    БГ 24 авг 2014, 23:33
     
    0
     
    0

    Целта ви е да нямаме армия \разбирайте държава\
    Аз до сега си мислех че армията трябва да пази целостта и независимостта на държавата ама то не било така, тя трябвало да участва в мисии и подпомагане на граждански власти.
    Ама то тва по два двигателя на самолет много бе, по добре купете самолети без двигатели ако може и хидравлика да нямат по евтено ще да е.

  25. #26
    Sold-er 24 авг 2014, 23:36
     
    0
     
    0

    До #24 Абе те ЕС и НАТО не ни мразят....презират ни!!! Никога запада не ни е приемал като равни и никога няма да го направи....колкото и да се дупят и лижат нашите подлизурковски политици, простият българин никога няма да мине Шенген, дори и цялата си идустрия и енергетика да съсипем и закрием! Защото хората мекотели и подлизурковци не уважават....като се държим като подлоги ще ни третират като такива!

  26. #27
    кадъч 24 авг 2014, 23:39
     
    0
     
    0

    Никакви грипени! Цената на един грипен е колкото на СУ-35. Това е най-доброто нещо, което можем да закупим от към цена и от към качество...

  27. #28
    тамбуктуец 25 авг 2014, 00:38
     
    0
     
    0

    Тувалу, коментарът на пан е много точен, това е положението и в ба и във ввс. Специално ние маса пилоти сме с по 25 часа нальот на година. Сметни кога един самолет ще ги стигне 350. Шаламанов се олива дя говори срещу Русия и нищо не печели от това. Ще ни купи ф-16, но нальота ни няма да се увеличи, а редица опитни пилоти ще напуснат. Този път това ще са последните... Но не последните, които имат желание да се махнат, а последните с опит... Положението е трагедия и ген. Радев не може да го спаси.

  28. #29
    da Tuvalu 25 авг 2014, 00:50
     
    0
     
    0

    Да, "масата от хората влизаме да четем за БЪЛГАРСКАТА АРМИЯ, а не 70% от статиите да са за руската", но явно от българската армия не плащат за пропаганда...

  29. #30
    кадъч 25 авг 2014, 02:11
     
    0
     
    0

    Истината е, че който и да дойде на власт са все едни и същи, които вече 30 години ни грабят и се ебават с нас както си искат, особено сега през октомври като се върне мутрата на власт... Ако ще има кръв сега ще е! Ако не го направим сега няма кога...

  30. #31
    кадъч 25 авг 2014, 02:18
     
    0
     
    0

    Армията на една държава е отражение на цялата държава. По армията на една държава може да съдиш за цялата държава...

  31. #32
    toy e 25 авг 2014, 07:59
     
    0
     
    0

    Вили така не може!- ти си за определен период, но ако в пасианса си въвлекал действащи фактори с униформа, ще направите най-големия грях пред олтара на БЪЛГАРИЯ!Заклевам те не прави това с ВВС!на БГ

  32. #33
    тито 26 авг 2014, 17:00
     
    0
     
    0

    "асовете ни от Граф Игнатиево" - егати и АСОВЕТЕ - 40 часа на година....
    Я бърза смяна с "прости" пилоти и техника от Авиано...

Социални мрежи

Вход

Запомни ме на това устройство

Регистрирай се Забравена парола

Последни

НАЙ-ЧЕТЕНИ НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Морски архиви

Прочети още

Броячка